DementedAlbino Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Jeg er nå 24 år og har ingen ide om hva jeg skal utdanne meg som. Problemet nå er at jeg ikke kommer inn på yrkesskole siden jeg er 24 år, og almenfag frister veldig lite. Så da lurer jeg på om dere vet om noen steder jeg kan ta utdannelse på 1-2 år rett fra ungdomsskolen. Fint om dere har noen tips til skoler. Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Forkurs ingeniør (1 år) og så en ingeniørutdannelse eller noe lignende? (4 år tilsammen.) Hvis du vil ha en utdannelse på 1-2 år som ikke har noen krav til studiekompetanse i det hele tatt, så må du kanskje satse på noe privat? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 8. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2004 Forkurs ingeniør (1 år) og så en ingeniørutdannelse eller noe lignende? (4 år tilsammen.) Hvis du vil ha en utdannelse på 1-2 år som ikke har noen krav til studiekompetanse i det hele tatt, så må du kanskje satse på noe privat? Ja jeg har vurdert forkurs, men her i Bergen så trenger en fagbrev eller 5 års relevant praksis for å komme inn på forkurs til ingeniør. Å gå via private skoler gjør ikke noe, men trenger likevel å vite hvilke alternativer der er. Eventuelt en jobb offshore hadde passet meg perfekt, men er usikker på om der er noe mulighet for meg der siden jeg ikke kommer inn på yrkesskolen. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Kommet til fornuft nå... etter at du merka at det var lite og hente på å sitte i kassa på rema? Bare bøll fra min side. Er ikke sikker på no sån studier uten allmen eller liknende. Privat som noen sa, men jeg vet ikke no innen det. Når du er så gammal så behøver du ikke å ta alle fag på allmenfag... mener jeg. Du behøver bare og ta noen for å få generell generellstudiekompentanse. Var en på 26 i paralell klassen, han hoppa over 1. året (Om han ikke hadde det fra før da, men jeg trur han slapp det). Han gikk andre året, og tredie året så tar han bare norsk trur jeg, og det hos en privatist. Om du gjør det samme så får du muligheten til å studere videre greit. Du burde sjekke opp men skolen da, grunnet at jeg ikke er 100% sikker på dette. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Det finnes allmenn intensiv gymnas der en bruker halve tiden sammenlignet med vgs (om ikke det er enda mere). 1-1,5 år tror jeg, men koster litt tror jeg. Kan jo begynne på ingeniør-utdanning etter det. Er mulig å få jobb offshore da.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Ikke for å være frekk eller noe sånt, men hva har du drevet med til nå? Ellers kan du sjekke ut jobbfeber.no for en grei oversikt over yrker, krav til utdannelse osv. Man kan evt. utdanne seg innen en butikkkjede - f.eks REMA - for å bli kjøpmann. Det krever noen høyskoleforkurs som man kan få både med og uten generell studiekompetanse, skulle jeg mene. Noe arbeid på sjøen skal da også være mulig å få uten utdannelse? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 8. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2004 (endret) Ikke for å være frekk eller noe sånt, men hva har du drevet med til nå? Har stort sett jobbet + to år på itakademiet. Var umulig å få jobb basert på utdannelsen min der, og nå er den vel så godt som foreldret;) Har også grunnkurs elektro, sp kansje jeg skal ta vk1 via nki. Noen som vet om elektrikere får jobb i nordsjøen? Å ta forkurs til ingeniør blir jo 4 år med skole, noe jeg helst vil unngå. Hadde et lite håp om en utdannelse på 1-2 år så ut i jobb, eventuelt i lære. Endret 8. mars 2004 av svortevik Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Noen som vet om elektrikere får jobb i nordsjøen? Selvsagt, de har jo stikkontakter der også Bare søk på elektrikere+nordsjøen (e.l.) på google, så får du opp endel småinfo om firmaer som driver med utleie av slike osv. Lenke til kommentar
ratata Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 statoil tar inn mange lærlinger as we speak... mulig fristen er ute men poenget var ivertfall at de er en del slikt offshore Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 10. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2004 statoil tar inn mange lærlinger as we speak... mulig fristen er utemen poenget var ivertfall at de er en del slikt offshore Men først må jeg få fullført utdannelsen min;) Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 såvidt meg bekjent har du rett til å fullføre videregående utdanning hvis du ikke har brukt alle 5 årene, mange som har brukt den muligheten og du kan "tror jeg" bli lærling i hva du vil uten utdanning, noen krav er det nok men.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå