Theo343 Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Har forstått at CPU Burn-in foretas av for at CPU skal kjøre på lavere temperaturer i etterkant. Også hørt at det gjøres ved at man setter CPU på spec verdier og kjører høy/maks(som noen sier) vcore med full stress på CPU i ca. et døgn. Da ved hjelp av et program fra windows, dos? Men det jeg lurer på er: 1. Hvordan vet man hva "maks" vcore er for burn-in er? Si hvis kortet støtter maks. 3.00 vcore, man setter den vel ikke rett opp fra eks. 1.5 til 3v(kjenner lukten av svidde komponenter)? Noen kort gir ikke mer enn 1.75/85, så der er kanskje dette greit, å sette til maks(stritter i mot hehe). 2. Gjelder samme regel for alle nyere AMD kjerner? tbred, thorton, barton, a64 osv? Egner alle seg? 3. Skal man gjøre dette fra første driftstund? 4. Er det overhodet farlig for prosessor eller hovedkort? 5. Egner alle hovedkort seg til oppgaven? Tenker da ikke på Bios støtte for å stille vcore, men mer evt. på spenningsstabilisatorer etc. 6. Tester man litt og litt opp på vcore for å overvåke temp og resultat før man setter i gang burn-in? 7. Hvilke hovedkort egner seg best for en burn-in av en Barton eller A64? 8. Gjør man det samme med en 35-45W XP-M (Barton)? 9. Hvilket program egner seg best til prosessen? 10. Er det forsent å kjøre burn-in hvis prossessoren er brukt 1 år eller 2, eller vil det ha nogenlunde samme effekt. Regner med at det må gjøres når den er ny for å få ting til å "sette seg" fra første stund. Som å kjøre inn en motor. Hvis dette gir totalt lavere kjøretemp på prosessoren, hvorfor gjør ikke alle pc byggere dette? Selv om man ikke klokker så er det jo alltid bedre med lavere temp i systemet, spesielt hvis man ønsker mindre viftestøy etc. Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Hehe, hvis du prøver å kjøre cpuen på over 2,5V, da blir det svidd lukt. (altså ikke gjør det) Cpu burn-in-test brukes for å sjekke om det er ustabilitet på cpu, og for å teste hvor varm den blir(kjører på 100%). Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 (endret) Min erfaring er at en cpu klokker litt lenger/bedre etter en tids bruk..Om den er klokket fra den var ny eller ikke... Det er vel bare at denne tia går fortere vist du klokker den med en gang og kjører 100% load på den en dag og 2... Det du gjør er å finne ut hvilken hastighet den er stabil på og la den kjøre 100% load en stund..Men ikke svi den med 2,5 V max 1,7V-1,8V på den CPUen med luftkjøling TaZ Endret 8. mars 2004 av taz Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Sorry, folkens, jeg snakket om et annet program Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2004 (endret) Min erfaring er at en cpu klokker litt lenger/bedre etter en tids bruk..Om den er klokket fra den var ny eller ikke...Det er vel bare at denne tia går fortere vist du klokker den med en gang og kjører 100% load på den en dag og 2... Det du gjør er å finne ut hvilken hastighet den er stabil på og la den kjøre 100% load en stund..Men ikke svi den med 2,5 V max 1,7V-1,8V på den CPUen med luftkjøling TaZ Thx 3v var helt hypotetisk eksempel. Synes selv alt over 1.8 er skremmende Edit: Men det du sier er egentlig at jeg skal klokke den så mye den tåler på "full" spenning (1.7-1.8) og deretter kjøre 100% load. Endret 8. mars 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå