Boye Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Her lærer man noe nytt hver dag gitt Men personlig kjører jeg 4stk [url="http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZM2HC1"]Zalman ZM2HC1[/url] kjølere/dempere med heatpipes. Passer fint inn i Chieftec kabinettet, roer ned diskene betraktelig (spesielt ettersom kabinettet er et maxitower og man har 4stk...), kjøler ned diskene ~8'C passivt i forhold til uten. De ligger på 215,- på Microplex i disse dager, og ikke så voldsomt mye dyrere enn SmartVibes egentlig MEN man får nok en god del mer for pengene kanskje? Forresten bra test! Artig med litt hightech spektogram og praktiske detaljer Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Litt off-topic, men et spørsmål: Dette med sykkelslanger, ser at det er flere som nevner det, hvordan gjør man egentlig det slikt at det blir et godt resultat? Gjorde det en gang for tre-fire år siden med blandet resultat. Det ble litt mindre knatring, men etter to måneder krasjet den ene disken(kan ha vært noe annet selvfølgelig). I tillegg ble det en litt uggen eim fra slangen... De siste årene har eg ikkje brydd meg noe med støydemping, men no har eg et par harddisker som bråker litt for mye så da blir det aktuelt igjenn. Noen som har bilder? Kanskje noe å lage en guide på? Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 jeg bruker bare et tre kabinett til serveren min, så resonans og hd støy er ikke noe problem for meg. men bra test. trust restored. Lenke til kommentar
Rune007 Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 (endret) Bra test på mange måter (mtp. metodikken), men det er jo litt tragisk at anmelder har montert produktet på feil måte! :-( Hvis hardisken er montert i kabinettet slik den er vist på bildene (med samme side opp), vil festene være montert 180 grader feil. Hardisken skal jo "henge" i gummisylinderen, ikke "presse" den sammen. Se produktsiden til Microplex (http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SCHSD1914), og også linken til produsent derfra for monteringsanvisning. Godt mulig at støydempingen blir bedre hvis ting blir montert riktig. Så hvis Hr. Bjerke's test skal ha noen gyldighet (og kredibilitet), bør han nok utføre hele testen på nytt. Dessverre... Bruksanvisninger er greie å lese... Av og til... Kjipt at mitt første innlegg skulle vise seg å være kritikk... Snufs... Endret 9. mars 2004 av Rune007 Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 @Jattajatta: Er sikkert mange måter å bruke sykkelslanger på, men jeg bruker det for å gjøre det så trangt som mulig. Sykkelslangen er myk og tynn så den er grei å tvinge inn flere plasser. Dette gjør at harddiskene må vibrere på *hele* kabinettet (som er fullt av utstyr og av typen Chieftec i massivt stål). Sitter de litt løst vil vibrasjonene får brønnkassen til å dirre og antageligvis forsterke vibrasjonene ytterligere. @Rune007: Godt observert. Hvem som har montert riktig vet vi ikke, men testeren må vel dobbeltsjekke. Videre skjønner jeg ikke problemet med festehull. Skrus ikke festene fast i harddiskens hull? Er det ikke bare å benytte de hullene som stemmer over ens med det en har i kabinettet? Jfr. bildene hos Microplex hvor festene er plassert fremst og bakerst, ikke fremst og midten som i denne testen. Hvem følger bruksanvisningen? Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Hvordan er disse sakene sammelignet med Zalman ZM-2HC1? Den demper også lyden, i tillegg til å kjøle harddisken. Jeg ser dere har testet den, men ikke kommet med noe særlig informasjon utenom temperatur. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 @Rune007:Godt observert. Hvem som har montert riktig vet vi ikke, men testeren må vel dobbeltsjekke. Bra test på mange måter (mtp. metodikken), men det er jo litt tragisk at anmelder har montert produktet på feil måte! :-( Hvis hardisken er montert i kabinettet slik den er vist på bildene (med samme side opp), vil festene være montert 180 grader feil. Hardisken skal jo "henge" i gummisylinderen, ikke "presse" den sammen. Se produktsiden til Microplex (http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SCHSD1914), og også linken til produsent derfra for monteringsanvisning. Godt mulig at støydempingen blir bedre hvis ting blir montert riktig. Så hvis Hr. Bjerke's test skal ha noen gyldighet (og kredibilitet), bør han nok utføre hele testen på nytt. Dessverre... Måten den monteres på har ingenting å si. En slik gummi-sak er 100% elastisk og alle slike materialer er like elastiske i både strekk som i trekk. (om den ikke strekkes til nær det maksimale av det den tåler før den brister) Dette er elsatikk-teori, som er like anvennelig på metaller (fjeringer) som på gummi/strikk så lenge man ikke belaster opp mot bristepunktet. Lenke til kommentar
CreapingDeath Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Var kanskje ltt krass i det forrige innlegget, men nå er jo jeg en kverrulant. Uansett, det er flott at dere tester ut slike ting. Mitt poeng var at det kanskje er litt vanskelig å deffinere vibrasjonsstøy. Den lyden vi får inn i øret er lissom en god blanding av alt. romstøy + eksternstøy + pcstøy( hddstøy + viftestøy(cpu+psu+gpu+chipset) + vibrasjonstøy + støy fra andre komponenter(DVD) ) i mikrofon teknikk så lærer man at mikrofoner gjerne er mer følsome overfor enkelte frekvenser enn andre, og pc mikrofonen har i så måte værst karakteristikk. Så... Jeg skulle gjerne sett den dingsen testet i et kabinett som rister og har masse resonans fra harddiskene, i et lydstudio el lign. , uten vifter i det hele tatt. Litt problem å skaffe ekstern strømforsyning kanskje ... men uansett, for å elliminere så mange av de elementene jeg listet opp. Da tror jeg vi får et tydligere bilde av den type produkter ... så gjør gjerne en roundup med sykkelslange og alt det andre dere finner. Men dere tar opp et godt poeng om dette produktet er godt nok... hmm må teste den greia mi. For idag så henger det en samsung i en slik en ... Men så er det åsså stille. Lenke til kommentar
Rune007 Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 (endret) Simen1: Vel, jeg kan ingen ting om "elsatikk-teori", men når gummien blir presset sammen vil jo den bli mer kompakt, og så vidt jeg vet overfører kompakte materialer mer vibrasjoner enn, ehh, "mindre kompakte" materialer. Blir mindre "buffer" som vibrasjonene kan forsvinne i, om du forstår hva jeg mener. Har ingen teoretisk forankring for dette (er økonom, ikke fysiker :-), men har selv utført en liten test på akkurat dette. Holdt en harddisk (i aktivitet) med fingrene v.h.a. noen gummibiter jeg hadde tilgjengelig, disse er relativt elastiske. Da jeg kun brukte akkurat nok kraft til at harddisken ikke falt i bakken merket jeg lite til vibrasjonene, men da jeg presset mer og mer sammen om harddisken ble vibrasjonene kraftigere og kraftigere. Dette resultatet mener jeg er gyldig nok til at det kan overføres til problematikken ved montering av det testede produktet. I hvert fall nok til at det bør testes om igjen for å sjekke om det faktisk er noen forskjell. (Ikke alltid at teori og praksis faktisk stemmer overens! Les: Elsatikk-teori) Dessuten synes jeg at sammenligningen mellom dette gummimaterialet og en fjær ikke blir helt korrekt, litt forskjellige prinsipper for vibrasjonsdemping... Kanskje noen som har produktet, og som kan sjekke om det faktisk utgjør en forskjell eller ikke hvordan produktet monteres? Mr Burns: Selv har jeg 4 stk. Zalman ZM-2HC1 montert på 2 stk Seagate Barracuda V 120GB og 2 stk Seagate Barracuda 7200.7 160 GB i et Chieftech Fulltower (montert i CD-Rom brønnene), og jeg merket STOR forskjell. Nesten all knatring fra aktivitet forsvant, og mye av Idle-hvinet også! Måtte riktignok rette 2 stk 12db Papst vifter (på 12V) mot de for at de skal holde seg kjølige. I tillegg har jeg støydempet hele kabinettet med matter også, med det resultet at jeg ikke hører hardiskene i det hele tatt. Og med det mener jeg ikke at resten av maskinen min overdøver de, for maskinen min er STILLE! Faktisk hører jeg den ikke overhodet der jeg sitter ca 50 cm. fra den. Oppnådd dette på følgende måte: Zalman CNPS 7000A-CU prosessorvifte på laveste hastighet, Artic Cooling skjermkortkjøler (laveste hastighet), 2 stk. 12 db Papst vifter og en 26 db (12cm) Papst vifte bak (på 5V alle 3), standard Chieftech 360W strømforsyning, og ingen vifter foran. Dette kjøler en AMD64 3000+ (m/Cool'n'Quiet funksjonen påskrudd, slik at den klokkes ned ved lite bruk), et ATI 9800Pro, og som nevnt 4 HD. For å dempe støyen fra baksiden av kabinettet har jeg spikret sammen en dempeboks etter "Noise Control Magic Vent"-prinsippet, og den hjelper MYE! Så jeg fant plutselig ut at jeg ikke trengte vannkjøling likevel i min søken etter en totalt stillegående maskin (irriterer meg sinnsykt over PC-støy). Riktignok må jeg øke volten på de 2 12db viftene bak (til 11V) når jeg spiller for å holde en akseptabel kabinett-temperatur (p.g.a. økt CPU frekvens og varmetap), men dette er en liten pris å betale. Dessuten har man jo på lyd når man spiller, og da merker man ikke viftesuset fra de 2 viftene likevel. Ok, dette ble kanskje et litt langt svar om Zalman ZM-2HC1, og litt utenfor den egentlige diskusjonen, men konklusjonen er i hvert fall at denne kjøleren/demperen rocker! Også får det bli opp til noen andre å sjekke om SmartCooler SmartVibes yter bedre om den monteres riktig. For det produktet har ikke jeg... PS! Bare nevner; for å få plass til 12 cm vifte bak måtte jeg lage min egen bakplate, slik at PSU nå sitter øverst i kabinettet, og 12 cm viften like under. Endret 9. mars 2004 av Rune007 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Simen1:Vel, jeg kan ingen ting om "elsatikk-teori", men når gummien blir presset sammen vil jo den bli mer kompakt, og så vidt jeg vet overfører kompakte materialer mer vibrasjoner enn, ehh, "mindre kompakte" materialer. Blir mindre "buffer" som vibrasjonene kan forsvinne i, om du forstår hva jeg mener. Har ingen teoretisk forankring for dette (er økonom, ikke fysiker :-), men har selv utført en liten test på akkurat dette. Holdt en harddisk (i aktivitet) med fingrene v.h.a. noen gummibiter jeg hadde tilgjengelig, disse er relativt elastiske. Da jeg kun brukte akkurat nok kraft til at harddisken ikke falt i bakken merket jeg lite til vibrasjonene, men da jeg presset mer og mer sammen om harddisken ble vibrasjonene kraftigere og kraftigere. Dette resultatet mener jeg er gyldig nok til at det kan overføres til problematikken ved montering av det testede produktet. I hvert fall nok til at det bør testes om igjen for å sjekke om det faktisk er noen forskjell. (Ikke alltid at teori og praksis faktisk stemmer overens! Les: Elsatikk-teori) Dessuten synes jeg at sammenligningen mellom dette gummimaterialet og en fjær ikke blir helt korrekt, litt forskjellige prinsipper for vibrasjonsdemping... Vel, jeg er ikke direkte fysiker jeg heller men er vel relativt nært: Materialteknolog (metallurgi) med ganske mye erfaring og bakgrunnskunnskap som skal til for å kunne skjønne materialenes oppførsel på makronivå så vel om på mikro og nano-nivå. Har selvfølgelig også en god del kunnskap om mekanikk, dynamikk, fysikk osv. i forbindelsee med utdannelen min. Bare for å gjøre det klart: metaller oppfører seg nøyaktig som gummi så lenge det ikke utsettes for alt for mye krefter. Hvis det utsettes for for mye krefter så går man over fra det 100% elastiske området til noe mer plastisk eller til brudd. Dette betyr at ved store belastninger så vil man få varige forandringer i formen på materialet. Siden både metall-fjærer og gummi i vår vibrasjonsdempende sammenheng er 100% elastiske så vil de fungere både teoretisk og praktisk 100% likt. Siden metall har høyere stivhet enn gummi så trengs det mindre tverrsnitt-areal enn gummien for å gi samme fjeringsevne. Det elastiske området for metaller er gjerne bare innenfor 2-5% tøyning av metallet. Gummi er elastisk innenfor hele 100-400% tøyning. Metall-fjerer er ofte spiralformede for å utnytte lengden av metallet bedre og få fjæra mer elastisk per lengde. Altså ren plassutnyttelse. Den elastiske teorien for en fjær og en gummikloss vil være nøyaktig den samme. Selve gummiklossen vil få et noe høyere tverrsnitt ved sammenpressing enn ved strekk vil den gi litt høyere motstand mot sammenpressing enn mot strekk. (altså har du litt rett i dine antagelser) Men... Det er faktisk mye enklere enn som så i praksis. I praksis så er gummiklossene såpass brede og dermed stive at tverrsnittet øker så marginalt i forhold til strekk at det i praksis ikke er noen merkbar forskjell. La oss si at diameteren øker med f.eks 1% ved belastning av 1/4 harddisk per kloss. Da vil man få en ca 4% stivere kloss på grunn av dette. Altså ganske neglisjerbar forskjell i stivhet. Stivheten er på sin side omvendt proposjonal "vibrasjons-dempe-evnen". Ergo kan man plusse på ca 4% på vibrasjonene på grunn av dette. F.eks hvis vibrasjonsstøyen alene er 40dB ved "strekk montering" så vil man få et 5% høyere lydtrykk ved "trykk montering". Husk at dB-skalaen er logaritmisk i forhold til lydtrykk på grunn av ørets "logaritmiske" skala for lydoppfattelse. Feil montering vil altså gi en vibrasjonstøy som er 5% høyere i lydtrykk, eller 40,11 dB på dB-skalaen i stedet for 40,00 dB. Altså en totalt negliserbar forskjell for det menneskelige øre. De laveste hørbare lyder for et menneske er ca 10 dB dersom omgivelsene er totalt stille, frekvensen er i vår mest sensistive del av skalaen, og øret er uskadd og vennet til det lave lydnivået. Du kan selvfølgelig putte inn andre tall i regnestykket (husk å vær realistisk), men forskjellen vil nok forbli svært liten mellom de to monteringsmåtene, og jeg tviler sterkt på at de blir hørbare. Jeg tviler egentlig på om det i praksis kan gjøres en vitenskapelig nok test her av dette til å kunne se noen som helst målbare eller subjektive forskjeller på de to monteringsmåtene. Lenke til kommentar
Rune007 Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 He he, føler meg litt overkjørt av tung teori her ja... Men egentlig så vet vi jo ikke hvor stor forskjellen blir før noen tester dette ut i praksis. Noen som tar på seg oppgaven? Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Takler den billigmikrofonen så lave frekvens områder som vibrasjonen utgir? Lenke til kommentar
Novec Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 Jeg monterte festene som alle bildene i bruksanvisningen viste, så den feilen tilskriver jeg SmartCooler. Når jeg ser på bruksanvisningen nå ser jeg på den annen side en skisse som viser hengemontering, så det er ikke godt å vite hva de mener. Uansett regner jeg med at Simen1 har peiling på hva han snakker om, og stoler på ham :-) Videre skjønner jeg ikke problemet med festehull. Skrus ikke festene fast i harddiskens hull? Er det ikke bare å benytte de hullene som stemmer over ens med det en har i kabinettet? Jfr. bildene hos Microplex hvor festene er plassert fremst og bakerst, ikke fremst og midten som i denne testen. Hvem følger bruksanvisningen? Festene passer selvfølgelig i harddiskens festehull, men de hullene passer ikke overens med kabinettet. Som jeg skriver i testen var jeg nødt til å montere festene i de to fremste hullene for i det hele tatt å få strukket dem til noen hull. Som jeg også nevner er det sannsynligvis enkelte kabinetter som har passende hull til dette. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Blir vel litt for dumt å teste ett vibrasjonsdempende harddisk oppheng i ett støydempa kabinett? Burde også kjøre tester med kun hdd og psu for å få ett bedre bilde over idle støyen. Selv har jeg smartvibes for 2 disker i ett i&s tower, og det ble mye mykere og mer behaglig lyd fra diskene når jeg benyttet smartvibes. Kan legge til at i&s toweret har avlange skruehull, så jeg trengte ikke å bøye klossen for å feste den. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Simen1: Gummi er IKKE lineært elastisk! Drev en del med sykling før, og den gang var det overgang fra elastomerer (gummiaktig plastikk) til stålfjærer. Stålfjærer ble da foretrukket, fordi disse kunne man velge hvilken linearitet som var mest passende. Tommelfingerregel er at plastmaterialer ikke er lineære på noen som helst måte;) (Dette er jeg ganske sikker på (tror jeg)) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Simen1: Gummi er IKKE lineært elastisk! Drev en del med sykling før, og den gang var det overgang fra elastomerer (gummiaktig plastikk) til stålfjærer. Stålfjærer ble da foretrukket, fordi disse kunne man velge hvilken linearitet som var mest passende. Tommelfingerregel er at plastmaterialer ikke er lineære på noen som helst måte;) (Dette er jeg ganske sikker på (tror jeg)) Plast og gummi er to forskjellige ting .. Jeg tenker på sånn gummi som i gummistrikk. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Bare for å gjøre det klart: metaller oppfører seg nøyaktig som gummi så lenge det ikke utsettes for alt for mye krefter. Hvis det utsettes for for mye krefter så går man over fra det 100% elastiske området til noe mer plastisk eller til brudd. Dette betyr at ved store belastninger så vil man få varige forandringer i formen på materialet. Siden både metall-fjærer og gummi i vår vibrasjonsdempende sammenheng er 100% elastiske så vil de fungere både teoretisk og praktisk 100% likt. Siden metall har høyere stivhet enn gummi så trengs det mindre tverrsnitt-areal enn gummien for å gi samme fjeringsevne. Det elastiske området for metaller er gjerne bare innenfor 2-5% tøyning av metallet. Gummi er elastisk innenfor hele 100-400% tøyning. Metall-fjerer er ofte spiralformede for å utnytte lengden av metallet bedre og få fjæra mer elastisk per lengde. Altså ren plassutnyttelse. Den elastiske teorien for en fjær og en gummikloss vil være nøyaktig den samme. Selve gummiklossen vil få et noe høyere tverrsnitt ved sammenpressing enn ved strekk vil den gi litt høyere motstand mot sammenpressing enn mot strekk. (altså har du litt rett i dine antagelser) Men... Det er faktisk mye enklere enn som så i praksis. I praksis så er gummiklossene såpass brede og dermed stive at tverrsnittet øker så marginalt i forhold til strekk at det i praksis ikke er noen merkbar forskjell. La oss si at diameteren øker med f.eks 1% ved belastning av 1/4 harddisk per kloss. Da vil man få en ca 4% stivere kloss på grunn av dette. Altså ganske neglisjerbar forskjell i stivhet. Stivheten er på sin side omvendt proposjonal "vibrasjons-dempe-evnen". Ergo kan man plusse på ca 4% på vibrasjonene på grunn av dette. F.eks hvis vibrasjonsstøyen alene er 40dB ved "strekk montering" så vil man få et 5% høyere lydtrykk ved "trykk montering". Husk at dB-skalaen er logaritmisk i forhold til lydtrykk på grunn av ørets "logaritmiske" skala for lydoppfattelse. Feil montering vil altså gi en vibrasjonstøy som er 5% høyere i lydtrykk, eller 40,11 dB på dB-skalaen i stedet for 40,00 dB. Altså en totalt negliserbar forskjell for det menneskelige øre. De laveste hørbare lyder for et menneske er ca 10 dB dersom omgivelsene er totalt stille, frekvensen er i vår mest sensistive del av skalaen, og øret er uskadd og vennet til det lave lydnivået. Du kan selvfølgelig putte inn andre tall i regnestykket (husk å vær realistisk), men forskjellen vil nok forbli svært liten mellom de to monteringsmåtene, og jeg tviler sterkt på at de blir hørbare. Jeg tviler egentlig på om det i praksis kan gjøres en vitenskapelig nok test her av dette til å kunne se noen som helst målbare eller subjektive forskjeller på de to monteringsmåtene. Jeg er nødt til å komme med et par uvitenskaplige betrakninger her. Når det gjelder vibrasjoner er nok dette mye mer komplisert en elastitet ved konstante belastninger. I hvilken grad gummi demper godt er helt avhengig av hvilke frekvenser og "stivheten" på gummien. Videre er gummi et "tregt" matriale som gjør det egnet for middels god _demping_ så vel som fjæring. Mange tråsykkeldempere er laget med en kombinasjon av gummi og stålfjær eller bare gummi. Bare de aller fårligste, om noen, ville bli laget med kun stålfjær, dette på grunn av manglede dempeegenskaper. Jeg tror også at i tillegg til tversnittet som virker inn vil muligens også lengden ha innvirkning. Forskjellige frekvenser vil bli mer eller mindre effektivt dempet avhenging av montasje av denne grunn også. Om dette vil ha noen som helst relevans i virkeligheten aner jeg ikke :-) Forøvrig, tre faktorer jeg mener MÅ være tilstede i en slik test: 1. Det må være montert riktig. Skjev montasje gir gummien helt feil egenskaper og ødelegger testen. 2. Det er forplatede vibrasjoner som skal måles. Da er det om å gjøre å finne et kabinett som forplanter _mye_ vibrasjoner. Å teste med et solid og dempet virker mot sin hensikt. 3. For å måle verdien er selvsagt en referanse av andre produkter påkrevet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå