Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan koble Win98se (bærbar) til WinXP ?

Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar men Win98se som jeg kobler til nettverket på jobb (Win98se her også) uten problem.

Men når jeg prøver å koble den til hjemme (via en switch, som på jobb) til en WinXP (pro) så ser jeg maskinen under "andre maskiner" (husker ikke hva navnet var..) men når jeg prøver å åpne denne maskinen får jeg beskjed om at den ikke finnes på nettverket. Ping kommer heller ikke frem.

Hjemme maskinen er satt opp med IP 192.168.1.1 og nettw.maske 255.255.255.0 Akkurat det samme som serveren på jobb (det er jeg som har satt opp nettverket her også). Den bærbare har IP 192.168.1.50 Nettmaske 255.255.255.0.

Jeg har prøv å kjøre veiviseren får å opprette et "hjemmenettverk", men når jeg kjører denne veiviseren fra XP cd'n på den bærbare (når jeg kjørte veiviseren på "serveren" fikk jeg beskjed om å gjøre det sånn) så innstalleres det noen filer og så må den restartes. Og da fortsetter veiviseren FØR nettverkskortet (pcmcia) er funnet og den "kan ikke fortsette" som den så fint sier det.. Dermed får jeg ikke fullført denne..

Har også prøvd å laste ned Netbeui og innstallert på XP, (og den bærbare) men det blir ikke bedre.

Noen som hvet hva jeg gjør galt? / Hvordan jeg løser denne?

Joar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker fremdeles ikke..

Har prøvd begge foreslagene.

På XP kan jeg (under "vis datamaskiner i arbeidgruppen") se den bærbare, men får melding om at "nettverksbanen ble ikke funnet"

Fra den bærbare finner jeg kun den bærbare..

Noen som har andre forslag?? Er det noen tilleggsprog i XP som jeg har glemt å installere?

Joar

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-22 22:42, Mobsan skrev:

Har du slått av Firewall'n på XP PC-en? Jeg tror også noe må være delt for at den PC-en skal bli tilgjengelig.

Prøvd både på og av... og delt disk...

Det som er viktig er at pc'n med XP på kan laste ned filer fra den bærbare. (legger bilder fra kamera til den bærbare, passert 500, vil gjerne ha dem inn på pc'n...)

Joar

Lenke til kommentar

Fant det ut!!

Under legg til / fjern Windows komponenter er det en som heter: "andre fil -og utskriftstjenester for nettverk" innstallerte denne og da virker alt som det skal!! begge Pc'ene er satt til å finne IP automatisk.. skal prøve med fast ip senere.

Grunnen til at denne komponenten ikke var valgt var at dersom man valgte detaljer så stod det "utskriftstjenester for Unix" og jeg kjører jo ikke Unix!?

Merkelige greier.. Men det er jo M$ Windows. :smile:

Joar

Har nå prøvd med statisk IP, virker ikke..

Når jeg gikk tilbake til automatisk, så måtte jeg slå på Win98 pc'n først (første gang) for at XP pc'n skulle finne den, og da virket alt begge veier...

Det virker i hvertfall, det er jo det viktigste. :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Joar på 2002-03-24 09:51 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...