Gå til innhold

Lcd til spesielt bruk

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg lcd-skjerm, men i motsetning til de fleste innleggene jeg har lest, så har jeg ikke tenkt å ha den som hovedskjerm.

Jeg har en stor Sony Multiscan som jeg er strålende fornøyd med ( glimrende farger og høy refreshrate), men i tillegg til denne består datarommet av 2 andre skjermer.

Vil gjerne kutte ned antallet til 2, og har da fått med meg at enkelte lcd-skjermer gir en mulighet til å switche mellom 2 maskiner ved hjelp av en bryter/knapp.

Dette passer meg utmerket, da serveren ikke trenger skjerm mesteparten av tiden. Planen er å ha Sony'n som hovedskjerm på arbeids-stasjonen, og lcd'n som biskjærm. Samtidig vil jeg ha mulighet til å ta en titt på hva som skjer på serveren med gjevne mellomrom.

I tillegg må lcd'n være rask da jeg har tenkt å ta den med på tur av og til, og skyte på alt som ser ut som det rører på seg ( les : Lan )

Har gått gjennom mange tester, bla. "Den store lcd-testen" her på hardware.no, og funnet ut at IiyanaE431S er bra på spill ( som er viktig for meg ), og NEC 1760NX er en litt bedre allroundskjerm. Begge frister, men...... Kan jeg kjøre to maskiner alternert på dem ? Er det evt. en annen 17" lcd som kan det ?

Jeg vet at man kan på enkelte 19", men de blir for trege til fps-spill.

Håper noen kan hjelpe meg. Tg nærmer seg stygt, og jeg hadde håpet å slippe å drasse den store crt'n dit igjen. Spesielt siden plassene er blitt så små som de er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som en veldig god skjerm fra det jeg har lest om den her, men har den mulighet for å være koblet på to maskiner ? :dontgetit:

Det er som nevnt det viktigste for meg. Samt at man kan spille fps og bilspill på den. Er litt nervøs for å kjøpe meg ny skjerm uten sikkert å vite om den dekker behovet. Men 173T virker som en skikkelig from skjerm da :yes:

Lenke til kommentar

172X er mye bedre enn 173T på spill, ellers er også 173P et godt alternativ, 173T er snart et utgående produkt om ikke altfor lenge. 1760NX har dårlig baklys som mange her erfarer og fargegjengivelse er generelt ikke så veldig bra p.g.a. dårlig betraktningsvinkel. NB, 172X har også dårlig baklys like ved kantene, slik det er vanlig med TN+film matrix.

172X er forresten ganske 'lett' og hendig om du skal på LAN.

Lenke til kommentar

Så alle disse kan kobles til to maskiner samtidig, og bare bytte signal når jeg ønsker ? Toppers :thumbs:

Da skal jeg ta en siste finlesing av skjermene, og så brenne litt penger.

Gleder meg til mitt nye "vidunder" :dribble:

Endret av Ringnes-slave
Lenke til kommentar

Vanskelig dette. Har kuttet ned valget til Samsung's 172X og Nec's 1760NXBX

Sitter igjen med følgende subjektive "argumentasjon" for de to skjermene.

172X : + rask ( 12ms, selv om komplett oppgir 16ms!!)

+ Pent design

+ Lett

- Blir rapportert litt ghosting i endel av testene jeg har funnet

- Gammel ? Støtter kun TCO 99

1760 : + rask nok (?) ( 16ms, men hardware.no sier at den er veldig bra til spill )

+ gode erfaringer med NEC

+ pixelene sitter tettere på 1760

+ 1760NXBX støtter TCO-03

- Ikke like pent design

Grunnen til at jeg heller mest mot 1760 er nettopp hardware.no's test av den som jeg synes var veldig bra. Men samtidig er Samsungen på 12ms....

Prisen er omtrent lik ( noen hundrelapper interesserer ikke i dette valget )

Er det noen som har noen flere visdomsord eller erfaringer fra noen av disse to skjermene er jeg veldig glad for å høre fra dere :yes:

Hvis for eksempel den ene ikke støtter muligheten for å være koblet til 2 pc'er "samtidig" vil valget være avgjort.

Jeg er nok litt treg :blush: , men jeg har liksom ikke fått bekreftelsen om at disse to skjermene kan være koblet til to maskiner samtidig. Please si JA de kan, eller NEI de kan ikke. :dontgetit: Finner nemlig ikke noe om det på tester jeg leser om dem. :(

Lenke til kommentar

JA, Nec har mulighet for en vga og en dvi tilkobling (bruker det selv) og jeg kan med handa på hjertet si at denne skjermen vil fylle dine behov! I desperasjon på å finne noe galt med denne skjermen kom jeg til fare for å si at den hadde et hint av ugjevn fordeling av lys. Dette er bare tull, du vil aldri oppleve dette, hvis du ikke skikkelig går inn for det og NI stirrer på skjermen (som jeg tidligere har sagt) og holder øynene der et par timer... Den passer ypperlig til å brukes på flere maskiner, siden både vga og dvi gir svært klare resultater. Fargene er brilliante og jeg har ikke opplevd det vi kaller ghosting. (øyvind's test er ikke hum-bug og stemmer med en nerds øyne, med utmerket syn, btw ;) ) .

Og til det med design. Det kalles "STILRENT". Nec legger ikke pengene der, nei, billedkvaliteten står i høysetet til den ofte så omtalte produsenten.. Proff går også ofte igjen.. :thumbs:

Nå kan jeg ikke snakke for 172X vel og merke, men Nec 1760NX er et godt valg..

MVH

Ingard Jensen

Lenke til kommentar

Tusen takk :D

Da ble valget enkelt.

Sendte nettopp inn bestilling på 1stk NEC 1760 NXBX pluss dvi-kabel, og slang på litt ekstra snacks for snaue 3000 :thumbs:

( Jeg er ett håpløst tilfelle )

Gleder meg vilt til å teste skjermen, og kan ikke få takket nok for hjelpen. Jeg hadde nok blitt sittende å lese side opp og ned om forskjellige lcd'er i enda flere uker om det ikke hadde vært for den glitrende lcd-guiden, og innleggene fra dere proffene her på forumet.

Evig takknemmelig, og bøyer meg i støvet for at dere ikke gir opp ett håpløst tilfelle.

Lenke til kommentar

Jeg hadde lite å gjøre, så derfor har jeg mikset i sammen denne lille "filmen".. Vet ikke helt hva den vil gjøre for deg nå.. Men syntes (tross dårlig kvalitet, (den ble mørkere enn antatt)) at filmen fikk frem skjermens kvaliteter. Har ikke tatt med film og spill (lar det bli en oppfølger :green: ) Legg merke til hvor stille bildet er, noe en crt aldri ville klart.. Du får nå i hvertfall se hvordan den ser ut, enjoy :green:

NB!!! IKKE STREAM!!

URL; http://www.purloin.net/jpeg/ og 1760nx.wmv..

Lenke til kommentar

Gleder meg enda mer :dribble:

Skjermen er jo virkelig lekker da :yes:

Ser MYE bedre ut i virkeligheten enn det inntrykket jeg fikk fra bilder.

Om NEC hadde lagt ut en sånn øliten videosnutt på hjemmesiden, så hadde de solgt flere skjermer ( om det er flere som meg der ute da )

Får lyst til å kjøpe en forlengelses-kabel, og sette den i stua.

Bruke den som kombinert skjerm og bildefremviser/ramme :)

Det er bare en ting jeg angrer på når jeg la inn bestillinga... Hvorfor valgte jeg ikke på døren-levering... vil ha skjermen nååå

:love:

Igjen, Tusen takk :w00t:

Er det forresten lov å spørre hva slags kamera du brukte ?

Har tenkt å kjøpe meg det også, og det virket da bra nok fra hva jeg så :)

Lenke til kommentar

Gleder meg på dine vegne :blush:

Etter å ha hatt denne juvelen i 2 timer er nok denne hovedskjermen din...

Hvis du skal ha på døren levering er det jo bare å ringe webshoppen du brukte i morgen tidlig...

Gjetter på hwb

De fikser sånt ;)

Lenke til kommentar

Du traff innerblink med den :)

Er stor fare for at jeg ringer dem i morgen tidlig og spør om det lar seg gjøre. Bor desverre litt usentralt til, så det kan hende det ikke er mulig. ( Årnes er ikke akkurat verdens navle )

Dette blir min første erfaring med hwb, men garantert ikke den siste.

Lenke til kommentar
....

Er det forresten lov å spørre hva slags kamera du brukte ?

Har tenkt å kjøpe meg det også, og det virket da bra nok fra hva jeg så :)

Ja det er det.. Det er en sony, kalt trv33e. Gir klare bilder, har ganske mye funksjoner og er deilig lite! Kan forresten anbefale det her og :D

Koster rundt 7000-9000 avhengig av utstyr, tror jeg..

link

Lenke til kommentar

Frister.....

Ser ut til at jeg må legge inn litt overtid fremover. Skjerm, dvd-brenner og videokamera i samme måneden. Pluss bilrep!. Stakkars kontoen min. :scared:

På den annen side, så tjener man jo ikke noe på å ha penger i banken, så.... Kan nok hende det flyr ut endel lapper til :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...