bluesman Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Jeg har satt igang vannkjølinga mi idag. Pumpa knatrer, jeg tenkte at det var luft. Nå har den gått i ti timer, men knatrer fremdeles. Testa pumpa og min hjemmelaga vanntank tidligere i uken og da forsvant knatringa etter 10sec. Kan ikke se noe luft i systemet. Har snudd på kabinettet og banka på radiator og pumpe. Er det forsatt luft i systemet som jeg ikke ser??? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Nei. Det er nok ikke snakk om luft, men snarere om et behov for en "Eheim-mod"! Kan dessverre ikke linke deg videre til en passende tråd, men i korthet går det ut på å feste impelleren til rotoren i pumpa. Forsøk et søk på eheimmod på google, eller her i forumet. Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 Mener du at impeleren inne i pumpa kan være løstnet fra rotoren?? Jeg skal se påbruksanvisningen. Tusen takk for tipset Skrue Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 (endret) Fant en side her. Jeg er ikke så god i tysk, men dette går vel ut på og ta litt gjenngetape rundt akselen slik at impeleren sitter fast??? Endret 7. mars 2004 av bluesman Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Mener du at impeleren inne i pumpa kan være løstnet fra rotoren?? Bare hyggelig! Impelleren har nok ikke løsnet fra rotoren, pumpa er faktisk konstruert slik! Orker ikke å gå i detalj om hvorfor akkurat nå, men det har noe med motorens startmoment å gjøre. Det du enkelt og greit kan foreta deg, er å trekke impelleren løs fra rotoren. Deretter må du surre et passende lag med f.eks. gjengetape rundt stedet der impelleren festes, og deretter montere impelleren. Har du gjort dette riktig, skal impelleren nå ha en atskillig fastere forbindelse med rotoren, og dermed er skranglinga borte! Edit: Og der var du på banen med en riktig link ja. Les og lær! Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 Takk igjen Skrue Da har jeg det klart, må bare kjøpe gjengetape i morgen. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Jepp! "Just listen to the silence". Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 Ja Skrue, her tidligere i uken gikk den så stille at plaskinga inne tanken overdøvde lyden fra pumpa. Det er vel ikke noen fare med at pumpa går i stykker? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Bare et delvis off-topic spørsmål ang pumpestøy: Hvordan vil det fungere å pakke inn pumpa i støydempende materiale? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Ja Skrue, her tidligere i uken gikk den så stille at plaskinga inne tanken overdøvde lyden fra pumpa. Det er vel ikke noen fare med at pumpa går i stykker? Neida, pumpa går definitivt ikke i stykker! Det som i aller aller verste fall kan skje, er at pumpa kanskje bruker litt lenger tid på å starte. Men ikke bli "skræmt no", den vil helt sikkert fungere som den skal! "Plaskinga i tanken"? Riktig montert og konstruert, skal tanken ikke høres. RikkyRally: Det gå ganske sikert greit med å pakke inn pumpa i støydempende materiale. Men det skal strengt tatt ikke være nødvendig! Om du passer på å isolere pumpa fra underlaget den står på, så skal det være godt nok. Men som et lite apropos: Som noen sikkert har fått med seg, så har jeg en forkjærlighet for Maxi-Jet pumper. Disse har den "ulempen" at de har en innebygget temperatursikring, som stanser pumpa om temperaturen i statoren blir for høy. (Brannforebyggende). Av den grunn skal ikke en slik pumpe pakkes inn i skumgummi etc, da dette øker muligheten for at den kan bli for varm. Og hva som da skjer, er vel ganske klart.........? Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Ja Skrue, her tidligere i uken gikk den så stille at plaskinga inne tanken overdøvde lyden fra pumpa. Nå må jeg for pokærn få meg vannkjøling i denne PC'n, ja PC'n jeg bruker mest har selvfølgelig IKKE vannkjøling heh, men fikk den av en kamerat nylig... Har lyst til å høre lyden fra musikk og spille lydene Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Ja Skrue, her tidligere i uken gikk den så stille at plaskinga inne tanken overdøvde lyden fra pumpa. Det er vel ikke noen fare med at pumpa går i stykker? Neida, pumpa går definitivt ikke i stykker! Det som i aller aller verste fall kan skje, er at pumpa kanskje bruker litt lenger tid på å starte. Men ikke bli "skræmt no", den vil helt sikkert fungere som den skal! "Plaskinga i tanken"? Riktig montert og konstruert, skal tanken ikke høres. RikkyRally: Det gå ganske sikert greit med å pakke inn pumpa i støydempende materiale. Men det skal strengt tatt ikke være nødvendig! Om du passer på å isolere pumpa fra underlaget den står på, så skal det være godt nok. Men som et lite apropos: Som noen sikkert har fått med seg, så har jeg en forkjærlighet for Maxi-Jet pumper. Disse har den "ulempen" at de har en innebygget temperatursikring, som stanser pumpa om temperaturen i statoren blir for høy. (Brannforebyggende). Av den grunn skal ikke en slik pumpe pakkes inn i skumgummi etc, da dette øker muligheten for at den kan bli for varm. Og hva som da skjer, er vel ganske klart.........? Er ikke pumpa vannkjølt da Jeg brukte forresten epoxy til å feste imprelleren, sitter som støpt. Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 8. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2004 (endret) Ja nå er Eheim modinga gjordt. Dette var meget enkelt. Tok opp pumpa og tok ut rotor og impellern (propel eller vifte). Surra gjengetape rundt rotoren ca. 6-8 ganger. Pressa på impelleren, da satt den som støpt. Starta opp, og ikke en lyd. Det med plasking i tanken var for og understreke hvor lite den bråket. Nå har jeg nesten full tank, bare noen luftbobler i toppen. Bobblene går nå sakte rundt, og dette er et fint tegn på at pumpe går. Takk, igjen til Skrue for raske og gode råd. [img]http://www.mamut.com/homepages/Norway/2/16/musikerklubben/eheim_mod1.jpg[/img] [img]http://www.mamut.com/homepages/Norway/2/16/musikerklubben/eheim_mod6.jpg[/img] [img]http://www.mamut.com/homepages/Norway/2/16/musikerklubben/eheim_mod3.jpg[/img] [img]http://www.mamut.com/homepages/Norway/2/16/musikerklubben/eheim_mod4.jpg[/img] Ja, da fikk også jeg til og legge ut bilder på forumet. Endret 8. mars 2004 av bluesman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå