CaZpeR Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Out of the Box: Når jeg åpnet esken så møtte det meg et praktfullt syn. Liten 30cm lang, I Lian Li Kvalitet er nettopp noe å glise over!! Fronten har et deilig plexi utseende så det ser ut som noe lignende de nye Macintoshene. I esken fulgte det med følgende: 1x Shuttle SN45G Chassis 1x Powercable 2x Manualer (1 for Chassis og 1 for hovedkort) 1x CPU Shim (Copper beskyttelse til CPU Die'n) 1x Driver CD 1x Kjølepasta for CPU 2x IDE-kabler (1 liten og 1 spesiallaget) 1x FDD-Kabel med HK clip 2x Alminiumsføtter Spesifikasjonene for SN45G: nForce2 Ultra 400 Socket A Dual Channel RAM 200W PSU I.C.E. Heatpipe CPU kjøler for Socket A 1x AGP 8x slot 1x PCI slot 6 Kanalers Nvidia Soundstorm Lyd 1x 10/100 Mbit LAN 3x Firewire IEEE 1394 (1x 4-pin) 4x USB 2.0 2x Optiske SPDIF Ut/Inn-ganger Den har 2x USB 2.0 bak og 2 i front. 2x Firewire bak og 1x Firewire 4-pin i front. Den har også Line inn/ut og mic i front også. Montering: Da jeg tok av Lokket så ble jeg imponert over plassen! Men det er kanskje fordi jeg ikke har satt inn komponentene enda CPU kjøleren som følger med er en patentert kjøler fra shuttle, denne er helt genial! Den er ca. 1/2 CM høy og 4 Heatpipes fører varmen opp til en kombinert CPU/Chassis 80mm kjøler! Finishen på blokka var upåklagelig, den var like blank som speilet på badet. Den er litt problematisk å montere, men hvis man følger manualen etter punkt og prikke så skal ikke dette bli noe problem. En negativ ting her er en kabel som går til USB i Front. Kabelen går tvers over CPU og RAM og gjør monteringen litt problematisk. Jeg satte opp systemet med følgende komponenter: CPU: AMD Athlon XP 2500+ (tidlig kjøpt uten multiplier lock) RAM: 512 Mb DDR 400 Apacer VGA: Hercules Radeon 9800 PRO 128 @ Radeon 9800 XT 128 CD-Rom: Aopen CD-RW 52X HD: Maxtor 120Gb Maxtor 200Gb Da alt var montert så var det plutselig trangt der inne BIOS: BIOS'en i SN45G er en Phoenix BIOS av ypperste klasse. Den inneholder alle elementer som en BIOS skal ha ++ Den har en genial Overklokkingsoversikt, bedre enn det forrige HK'et jeg hadde (DFI LAN-Party KT400A). Etter å ha satt opp det meste så var det bare å legge inn OS. Jeg la inn Windows XP. Software: Driverne som fulgte med var som alle andre jeg har sett, men det eneste som skilte seg ut var lydkortet. Vanligvis har jeg vært borti AC97, men her har de Nvidia Soundstorm 6 kanalers lydkort. Kontrollpanelet til denne er meget enkel og attraktiv. Den har innebygd EQ og kan stille Sorround inn lett. Overklokking: Jeg er ikke så veldig erfaren når det gjelder overklokking, men jeg ville bare teste. Jeg visste på forhånd at XP 2500+ er en god overklokker og at mange med shuttle har klart ganske greie overklokkinger, men jeg ble mektig imponert. Jeg tok det først litt rolig med å sette den opp til en XP 2600+ (1,91Ghz). Dette funket perfekt. Etter dette satte jeg opp CPU-fanen, denne har en setup som kalles Fan-Smart, noe som gjør at den stiller hastighet selv etter CPU temp. Jeg satte vifta på full og fikk en overraskende kjøling ned til 36 grader. Så satte jeg den opp til en XP 2800+ 333Fsb (2,0 Ghz). Dette funket helt strålende! Kjørte Prime95 og PcMarks2002 for å sjekke stabiliteten. Så satte jeg den opp til en XP 3000+ 333Fsb (2,1 Ghz). Da hadde den mer problemer. Temperaturen viste 48 grader i full load, men det var ustabilt. Restarta seg selv i PCmarks og Prime95. Etter dette ville jeg teste om det hjalp å sette ned multiplieren og opp FSB'en. Jeg satte den først til en XP 2800+ med 400 FSB og dette funket. Så prøvde jeg XP 3000+ med 400 FSB og måtte sette volten litt 0.050 høyere enn standard og det funket strålende! Systemet mitt kjører i dag 2106mhz med 55 grader i full load (45 i idle). Dette må jeg si er veldig bra! Konklusjon: Konklusjonen er at dette er mye for pengene. Den koster rundt 2000 kr og er veldig billig for Chassis, Hovedkort og PSU. Det at den var overklokkingsvennlig er også et stort pluss, men det finnes noen minus også som hindrer full pott: Plusser : + Utrolig Liten!! + Bundle + Beste LAN-Pcen + Designet! + Vekt (ca. 5kg) + God Overklokker + Fin Alluminium Finish + Bråker ikke mye Minus : - Mangler S-ATA - Kan bli litt varm (men hey! størrelsen!) - Ikke plass til GeForce FX skjermkort - USB-Kabel til Front Selv vil jeg Anbefale denne lille lekkerbisken til alle som har planer om å oppgradere. Denne kommer jeg aldri til å selge. Det var kjærlighet ved første blikk. Jeg kjøpte også en sekk som var genial til å oppbevare de mest nødvendige elementene for LAN. Denne anbefales på det varmeste!!! Av: Marius Paalsrud 7/3-04 Lenke til kommentar
cwerner Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Flott test Fikk lyst på en shuttle nå.. men så er ikke det overgigantiske FX kortet lite nok Lenke til kommentar
NiCo.No Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Har også denne, meget fornøyd! Helt enig med testen din! Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 9. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2004 Bare vent ska snart legge ut en test hvor jeg kombinerer SN45G med Asetek Waterchill hadde vært litt gøy å sett hvor mye ytelse jeg kan pushe inn i den lille dingsen Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Bare vent ska snart legge ut en test hvor jeg kombinerer SN45G med Asetek Waterchill hadde vært litt gøy å sett hvor mye ytelse jeg kan pushe inn i den lille dingsen Den gleder jeg med til å lese.Håper på gode bilder også.Ellers var testen din oversiktlig og flottt skrevet Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 9. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2004 Seff men har ikke fått Waterchillen ennå. Har fått det bekrefta så han fyren jeg kjøper det av ska kjøpe seg shuttle først så overtar jeg Waterchillen. Ska kanskje lage en side på nettet om det så jeg kommer til å poste det her på Brukertester etterhvert så bare be patient Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 9. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2004 Flott test Fikk lyst på en shuttle nå.. men så er ikke det overgigantiske FX kortet lite nok Det finnes Alternativ kjøling for FX om jeg trur hadde passa. Den jeg har sjekka koster knappe 175 kr og tru meg det er verdt det. URL: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=CCBA4P FX 5600 ULTRA står på lista. Funker sikkert til de oppover åsså. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 prisen? Høh? Det er prisen på vifta til skjermkortet ja, uten porto da Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Fin test En synes tester blir ekstra bra med bilder Lenke til kommentar
Jaghi Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) Jeg satte opp systemet med følgende komponenter: CPU: AMD Athlon XP 2500+ (tidlig kjøpt uten multiplier lock) RAM: 512 Mb DDR 400 Apacer VGA: Hercules Radeon 9800 PRO 128 @ Radeon 9800 XT 128 CD-Rom: Aopen CD-RW 52X HD: Maxtor 120Gb Maxtor 200Gb Huh, OC til XT? Ellers en god test, sikler etter en shuttle enda mer en før... *Edit: Flash ja, sorry... Endret 29. mars 2004 av Jaghi Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Huh, Selv om du OC'r til samme frekvens blir det ikke det samme eller har du gjort noe annet? Ellers en god test, sikler etter en shuttle enda mer en før... Kan flashe Pro kort om til XT, vet du. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 Huh, Selv om du OC'r til samme frekvens blir det ikke det samme eller har du gjort noe annet? Ellers en god test, sikler etter en shuttle enda mer en før... Kan flashe Pro kort om til XT, vet du. Kan flashe men er ikke særlig poeng. Eneste er at den kjører litt mere frekvens og at skjermkortet blir dritvarmt! og at det står XT i windows. Er bedre å ha 9800PRO og klokke frekvensen opp over eller likt som XT, er ett fett.... Kan sikkert lage noen bilder etterhvert. Har vurdert å lage min egen liten hardware side hvor jeg legger ut nyheter og tester, men dette er kun en tanke. Vi får se Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Jeg, og flere andre får bedre ytelse ved å flashe til XT, så du burde nok grave litt dypere før du kommer med så bastante konklusjoner. Kortet blir ikke så mye varmere heller. Har mitt plassert i en stapp full Shuttle. Har ingen problemer, og har til og med klokket videre fra XT hastighet. I tillegg er CPU'en min klokket, så det går fint. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) Var ikke noen bastant konklusjon. Mitt ble for varmt etterhvert og mange andre som har testet det har opplevd det samme, men nå mente jeg å klokke frekvensen oppover. Ikke at 9800pro var bedre enn 9800pro flashed til XT. Snakka bare på min erfaring med det. Sikkert mange som har fått det til Endret 29. mars 2004 av CaZpeR Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Ja, det er nok ikke alle kort det går like greit på, det er klart. Har merket selv at Powercolor kort (de jeg har flashet) har taklet dette veldig bra. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2004 Selv har jeg jo Hercules Radeon 9800pro og mitt blir veldig varmt, men kort tid etter jeg flashet tilbake til 9800pro fant jeg ut at kjøleren var ødelagt (kulelageret). Kjøpte ny kjøler, men skal snart ha vannavkjøling på det. Så skal jeg bare klokke frekvensen. Har hørt at hercules blir varmt, men det skal være greit når man overklokker det med vann. Ifølge det jeg har lest da. Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Har samme shuttle og alt den fungerer utmerket det eneste må være at jeg kjøpte geil gold brikker med min, og dette ville ikke shuttelen ha. Så til dere som skal kjøpe shuttle IKKE kjøp geil gold brikker. Kjøp heller billigere brikker som noname, twinmos eller corsair. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Har samme shuttle og alt den fungerer utmerket det eneste må være at jeg kjøpte geil gold brikker med min, og dette ville ikke shuttelen ha. Så til dere som skal kjøpe shuttle IKKE kjøp geil gold brikker. Kjøp heller billigere brikker som noname, twinmos eller corsair. Corsair er vel ikke billigere enn Geil. Begge to er å anse som de bedre og dyrere på markedet. Lenke til kommentar
div_ Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 (endret) hey,har sn45g selv,med xp2500+ cpu, tror du jeg kan øke fsb fra 166 til 200, eller tåler ikke shuttlemodellen/cpu dette(ingen modifisering eller extra vifter i) den har fra før: 1gig twinmos pc3200 ram støtter 400mhz xp2500+cpu nec ide 2500a dvd brenner seagate barracuda 7200.7 160 gig 8mc cache Harddisk cecube 9600xt gpu standard heatpipe kjøling på cpu'en sn45g hovedkortet støtter 400mhz, ser det ut til på pakken og instruks (ps kjører feks: farcry helt fint uten at vifte noen gang går opp i "turbomode") (den har aldri gjort det, selv om den står på døgnet rundt)' multiplier er låst, så jeg må øke hele system bussen(vil ikke modisifere NOEN ting på cpu, om det må gjøres for å accesse multiplier'en) om den klarer xp3000/xp3200 cpu, skulle vel ikke xp2500 utvikle noe mer varme i overklokket "mode" en en 3000/3200 cpu? Endret 6. april 2004 av div_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå