Gå til innhold

Abit NF7-S 2.0 og bråk - nordsideviften?

gspr

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et system basert på et Abit NF7-S 2.0 hovedkort. I den siste tiden har jeg hørt at en av viftene er begynt å lage en IRRITERENDE lyd. Det er vanskelig å beskrive den, men den er nesten gneldrete. Det høres ut som den sliter. Lyden varierer i tonehøyde, og går av og til helt vekk, men når den er der er det til å bli gal av.

Jeg tenkte først det var en av de fire kabinettviftene, så jeg koblet dem ut for å høre - men nei.

Så tenkte jeg meg om, og kom frem til at lyden nok kommer fra en relativt liten vifte, pga tonehøyden. Oppmerksomheten rettet seg da mot det gamle GeForce3-kortet jeg har i maskinen. Slengte det ut for å høre om det var tilfelle - men nei.

Da gjenstår to store (PSU og CPU, henholdsvis standard Chieftec Dragon-sak og ThermalTake Volcano 11) og en liten (nordsideviften som kom med hovedkortet) vifte.

Jeg tviler sterkt på at det er CPU-viften, da jeg har prøvd å øke og senke turtallet opp og ned mellom 1500 og 3000-4000 RPM, uten at jeg hørte noen forandringer i den irriterende lyden.

PSU-viften virker snill og stillegående, og er jo plassert er lite stykke fra de andre viftene, så jeg føler meg rimelig sikker på at heller ikke den har skylden.

Da retter alle øyne seg mot nordsideviften til NF7-S 2.0!

Har flere hatt problemer med denne? Bør jeg bytte den ut? Hva med? (Kjører maskinen klokket til 200 MHz FSB). Stillhet er ikke et must, men den IRRITERENDE, UNORMALE LYDEN må VEKK!

Kortet er forresten ca. 8 måneder gammelt. Lyden meldte vel sin ankomst for vel 2 måneder siden, og har bare blitt verre. Det er da for ille at et såpass nytt kort sine vifter allerede nå skal begynne å streike?

Edit: Er denne en grei erstatning?

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har problem med northbridge vifta på NF7-Sv.2.0 jeg også. Den begynner å dure og av og til får den litt høyfrekvent lyd.

Bruker å trykke litt på den mens den er i gang, og da forsvinner det. Er bare slik av og til dette kommer, og helst om den har vært av. Ingen lyd nå mens den er 'varm'.

Lenke til kommentar
Har problem med northbridge vifta på NF7-Sv.2.0 jeg også. Den begynner å dure og av og til får den litt høyfrekvent lyd.

Bruker å trykke litt på den mens den er i gang, og da forsvinner det. Er bare slik av og til dette kommer, og helst om den har vært av. Ingen lyd nå mens den er 'varm'.

Høres akkurat ut som min!

Merk deg mine ord: Den blir ENDA verre ettersom tiden går...

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Da var DET avgjort: Det ER nordsideviften. Et lite touch på den med fingeren gjør at lyden slutter. Har ikke hørt slik stillhet siden... siden... siden sist maskinen var av. Den rene lyden av Volcano 11 er rett og slett søt musikk i forhold til slik som det var.

Nå er bare spørsmålet... skal jeg punge ut med frakt for å skaffe en slik, eller skal jeg satse på å bruke forgjengeren som ligger her ubrukt på en hylle?

Lenke til kommentar

Enten det eller bare kontakte dem du kjøpte kortet hoss å få ny vifte.. Trenger heller ikke ta av hele ribben da det bare er 3 skruer som holder den.

Det ser jeg på som den billigste måten å gjøre det på. Selvføgelig, med en passiv kjøler er du garantert å slippe det problemet. Men visst du må punge ut for det er det liten vits. Da er det likså greitt å få en ny vifte gratis. Den blir sendt som vanlig brev og du har den dagen etterpå.. normalt sett

Lenke til kommentar

Både den gule og den blå northside-kjøleren er nok bra nok.

Før brukte jeg NorthPole PowerPack med fanmate, men da også den begynte å bråke, skifta jeg til den blå Zalman-kjøleren. Den blir bare lunken, til tross for at jeg kjører aggressive innstillinger og FSB på 225 MHz.

Så for all del, kvitt deg med originalkjøleren og sett på en Zalman! :D

Lenke til kommentar
OK.

Nå er saken den at jeg sitter her med forgjengeren til den vesle røveren. Den ligger her ubrukt og uåpnet. Tror dere den klarer biffen? Det er veldig fristende å spare en lapp eller to på å bare bruke den...

Blir det ikke varmt med en passiv kjøler?

En venn av meg lå på 60 grader med ribbe på HK..

Min lå også på 60grader med den "messing"-ribba, før jeg satt på ei vifte.

Lenke til kommentar

Har riktignok ABIT NF7-S versjon 1, men vifta på NS er kobla ut for lenge sidan på grunn av irriterande støy, ja.

Erstatning? Ingen. Drog ut straumkabelen til vifta. Har kabinettvifte som blåser i retning NS. PC-en er stabil som eit fjell utan vifte.

Lenke til kommentar

Ah, det var deilig. Nå er drittgreien vekke, og den oransje Zalman'en sitter på sin plass. Selv om det var et ****** å fjerne den gamle viften, var det absolutt verdt det. Sitter og sjekker temp mens SETI@Home går her, og alt ser forbausende bra ut så langt. Kan ikke måle NB-temp, men jeg tar på viften i ny og ne, og etter en halvtime i SETI@home føles den som et par grader varmere enn kroppstemperatur. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...