Gå til innhold

Posisjonere i CSS


Anbefalte innlegg

La det nå ikke gå helt av skaftet her da.

Om folk bruker IE ut av uvitenhet eller hva Microsoft prøver å gjøre spiller ingen rolle da det er det som brukes mest. Og da forholder jeg meg til det. Jeg liker det så absolutt ikke, men har ei heller rare valget.

 

Om flesteparten av de som skal lese sida mi bruker windows og IE så lager jeg siden først og fremst for dem. Jeg ser først om jeg kan gjøre det med W3C validert kode for å få det så cross-kompatibelt som overhodet mulig.

Og aller oftest går det veldig bra. Men enkelte ganger skjer det noe rot som er slitsomt og ikke minst tidkrevende å løse om man ikke er helt lommevant i alle kriker og kroker.

 

Med Kode for IE så mener jeg å bruke kode som alle browsere takler selvfølgelig. Men at jeg legger hovedvekten på at det ser pent ut i IE. Om Mozilla forskyver noe 4 pixler til venstre bryr jeg meg katta om.

 

Og ja jeg er klar over at det finnes flere platformer enn Windows. Men så har det seg slik at både Opera og Mozilla leser den kodesnutten det var snakk om her meget bra.

 

Må bare gjøre det klart at jeg ikke snakket om enorme kodeavvik som IE er alene om å tolke. Men deler av det som nå er deprekert i følge W3C.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blodhemn:

 

Skal vi begynne å tilpasse norske veier til folk som kjører toyota, sida det er flest av den type bil på norske veier?

 

Tar du hintet mitt? Å optimalisere for IE er og blir idioti.

hvis 90% av kundene dine kjørte lastebiler, hadde du lagd en parkeringsplass foran butikken kun for mopeder?

Lenke til kommentar
Blodhemn:

 

Skal vi begynne å tilpasse norske veier til folk som kjører toyota, sida det er flest av den type bil på norske veier?

 

Tar du hintet mitt? Å optimalisere for IE er og blir idioti.

hvis 90% av kundene dine kjørte lastebiler, hadde du lagd en parkeringsplass foran butikken kun for mopeder?

Hadde laga en parkeringsplass for både lastebiler og mopeder.

 

Korfor vil du prioritere folk med IE, og vekkprioritere andre?

 

Om du skriver koden din godt nok, så vil sidene vere like i både Opera, mozilla, IE og stort sett alle grafiske browsere - samtidig som dei vil funke finfint på en PDA, mobiltelefon osv...

Lenke til kommentar
Blodhemn:

 

Skal vi begynne å tilpasse norske veier til folk som kjører toyota, sida det er flest av den type bil på norske veier?

 

Tar du hintet mitt? Å optimalisere for IE er og blir idioti.

hvis 90% av kundene dine kjørte lastebiler, hadde du lagd en parkeringsplass foran butikken kun for mopeder?

Hadde laga en parkeringsplass for både lastebiler og mopeder.

 

Korfor vil du prioritere folk med IE, og vekkprioritere andre?

 

Om du skriver koden din godt nok, så vil sidene vere like i både Opera, mozilla, IE og stort sett alle grafiske browsere - samtidig som dei vil funke finfint på en PDA, mobiltelefon osv...

Jeg hadde lagd 90% av parkeringsplassen for lastebiler og de resterende 10 for vanlige biler.

 

Og det er akkurat det jeg gjør. Jeg har ikke sagt noe om vekkprioritering. De er bare ikke like høyt på lista som IE. De får ta seg til takke med andreplassen.

 

Jeg skriver koden min så godt jeg kan og den virker helt ypperlig i IE, Mozilla og Opera.

W3C liker den tilogmed, men jeg holder fremdeles fast på at man kan gjøre unntak fra W3C om man ikke finner andre løsninger.

Lenke til kommentar
Internet Explorer, og mange andre programmer (Office, PhotoShop osv osv osv osv osv) er fullt mulig å kjøre på Linux.. ;)  Om det suger er en helt annen sak, men det funker..

 

Screenshot..

Jo, selvfølgelig. Og Linux-programmer kan også kjøres under Windows, med emulatoren Cygwin. Søt skjermdump, forresten.

 

Har du noen gang tapt en diskusjon om kode og slikt epsilon..? ;)

Jeg har som regel ikke det synet på diskusjoner.

 

La det nå ikke gå helt av skaftet her da.

Om folk bruker IE ut av uvitenhet eller hva Microsoft prøver å gjøre spiller ingen rolle da det er det som brukes mest. Og da forholder jeg meg til det. Jeg liker det så absolutt ikke, men har ei heller rare valget.

At en nettleser brukes mest er intet argument for å ikke ta hensyn til andre nettlesere, når dette er så enkelt som å følge reglene i en åpen spesifikasjon. Så kan du siden gjøre tilpasninger til IE med IE-stilsett, dersom det blir nødvendig.

 

Dette er et enkelt valg slik jeg ser det, og det sikrer at sidene dine vil være leselige også når fremtidige nettlesere kommer banen eller f.eks. 50 år frem i tid (jeg minnes vagt tidene da de fleste større nettsteder var delt inn i en seksjon for «Netscape-brukere» og en for «Internet Explorer-brukere». Dette er nå en saga blott).

 

Jeg ser først om jeg kan gjøre det med W3C validert kode for å få det så cross-kompatibelt som overhodet mulig.

Og aller oftest går det veldig bra. Men enkelte ganger skjer det noe rot som er slitsomt og ikke minst tidkrevende å løse om man ikke er helt lommevant i alle kriker og kroker.

Men det blir du hvis du bare gidder å prøve. (Og ellers må du gjerne komme med spørsmål her på forumet, så skal vi se om vi ikke kan hjelpe deg.)

 

Med Kode for IE så mener jeg å bruke kode som alle browsere takler selvfølgelig. Men at jeg legger hovedvekten på at det ser pent ut i IE. Om Mozilla forskyver noe 4 pixler til venstre bryr jeg meg katta om.

Her motsier du deg selv.

 

Og ja jeg er klar over at det finnes flere platformer enn Windows. Men så har det seg slik at både Opera og Mozilla leser den kodesnutten det var snakk om her meget bra.

Tilfeldigvis?

 

Må bare gjøre det klart at jeg ikke snakket om enorme kodeavvik som IE er alene om å tolke. Men deler av det som nå er deprekert i følge W3C.

Og erstattet av fullgode alternativer.

Lenke til kommentar
Men det blir du hvis du bare gidder å prøve. (Og ellers må du gjerne komme med spørsmål her på forumet, så skal vi se om vi ikke kan hjelpe deg.)

 

Med Kode for IE så mener jeg å bruke kode som alle browsere takler selvfølgelig. Men at jeg legger hovedvekten på at det ser pent ut i IE. Om Mozilla forskyver noe 4 pixler til venstre bryr jeg meg katta om.

Her motsier du deg selv.

 

Må bare gjøre det klart at jeg ikke snakket om enorme kodeavvik som IE er alene om å tolke. Men deler av det som nå er deprekert i følge W3C.

Og erstattet av fullgode alternativer.

At en nettleser brukes mest er intet argument for å ikke ta hensyn til andre nettlesere, når dette er så enkelt som å følge reglene i en åpen spesifikasjon. Så kan du siden gjøre tilpasninger til IE med IE-stilsett, dersom det blir nødvendig.

 

Jeg tar hensyn til andre browsere. Men jeg legger fremdeles mest vekt på IE. Og takk for tipset med eget stilark for IE, det skal jeg se nærmere på.

 

Men det blir du hvis du bare gidder å prøve. (Og ellers må du gjerne komme med spørsmål her på forumet, så skal vi se om vi ikke kan hjelpe deg.)

 

Takk for tilbudet. Jeg kommer nok hit om jeg setter meg skikkelig fast.

 

Med Kode for IE så mener jeg å bruke kode som alle browsere takler selvfølgelig. Men at jeg legger hovedvekten på at det ser pent ut i IE. Om Mozilla forskyver noe 4 pixler til venstre bryr jeg meg katta om.

Her motsier du deg selv.

 

Mja. Litt feil bruk av ord kanskje. Når jeg tenkte det eller skrev det så var det ingen motsigelse der. Det var nå igjen ut ifra kode som f.eks align center jeg snakket om.

 

Og erstattet av fullgode alternativer.

 

Som av og til oppfører seg snodig og er langt mer kompliserte å bruke.

F.eks text-align : center; virket ikke i Mozilla på en nettside der det ble inkludert et Javascript med litt tables, tekst og bilder i. Men <center> og align=center virket utmerket.

Lenke til kommentar
Internet Explorer, og mange andre programmer (Office, PhotoShop osv osv osv osv osv) er fullt mulig å kjøre på Linux.. ;)  Om det suger er en helt annen sak, men det funker..

 

Screenshot..

Jo, selvfølgelig. Og Linux-programmer kan også kjøres under Windows, med emulatoren Cygwin. Søt skjermdump, forresten.

 

Har du noen gang tapt en diskusjon om kode og slikt epsilon..? ;)

Jeg har som regel ikke det synet på diskusjoner.

1. Det finnes vel mange emulatorer, både for Linux og Windows..

Btw; Skjermdumpen var ikke beregna på deg, eller noen andre.. Bare sånn at det var sagt..;)

 

2. Jaja, du kommer vertfall rimelig godt fra de fleste diskusjoner.. Både med argumentasjon, begrunnelse og utforming..

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Jeg tar hensyn til andre browsere. Men jeg legger fremdeles mest vekt på IE. Og takk for tipset med eget stilark for IE, det skal jeg se nærmere på.

Selvsagt må Internet Explorer tas hensyn til, men dette bør ikke gå på bekostning av andre nettlesere og de retningslinjer spesifikasjonene foreskriver. Og forresten – ikke relevant for ditt tilfelle, men jeg må spørre likevel – har du tenkt på at mulighetene du har med CSS er langt større i andre nettlesere? IE har støttet den samme begrensede delmengden av CSS2 de siste tre årene, i motsetning til bl.a. Opera og Mozilla, som hele tiden er i utvikling.

 

Takk for tilbudet. Jeg kommer nok hit om jeg setter meg skikkelig fast.

Velkommen skal du være.

 

F.eks text-align : center; virket ikke i Mozilla på en nettside der det ble inkludert et Javascript med litt tables, tekst og bilder i. Men <center> og align=center virket utmerket.

Og som vanlig er spesifikasjonene til hjelp. Attributtet aligntable-elementet har nemlig ikke den samme virkningen som CSS-egenskapen text-align. For en forklaring på hvordan du sentrerer elementer på «align-vis», se artikkelen «Sentrering av tekst og elementer» (skrevet av satyrium her på forumet).

Lenke til kommentar
Selvsagt må Internet Explorer tas hensyn til, men dette bør ikke gå på bekostning av andre nettlesere og de retningslinjer spesifikasjonene foreskriver. Og forresten – ikke relevant for ditt tilfelle, men jeg må spørre likevel – har du tenkt på at mulighetene du har med CSS er langt større i andre nettlesere? IE har støttet den samme begrensede delmengden av CSS2 de siste tre årene, i motsetning til bl.a. Opera og Mozilla, som hele tiden er i utvikling.

 

Er redd jeg er bitende klar over dette. Mitt opprinnelige innlegg var egentlig skrevet fordi jeg var litt mer enn en smule irritert på IE5 og alle problemene som med følger den boxmodellen, samt alle de bruke css propertiene som enda ikke er støtta min-height etc. f. eks. Så jeg satt ting litt på spissen og det hele bar avgårde derfra. Lærte en del ting fra diskusjonen, den var meget givende, bl.a hvor jeg selv står.

 

Og som vanlig er spesifikasjonene til hjelp. Attributtet aligntable-elementet har nemlig ikke den samme virkningen som CSS-egenskapen text-align. For en forklaring på hvordan du sentrerer elementer på «align-vis», se artikkelen «Sentrering av tekst og elementer» (skrevet av satyrium her på forumet).

 

Mja, jeg forsto nok kanskje ikke at det var helt det samme, i og med at det heter text-align.

 

<div style="margin: 0px auto;"> var den andre tingen jeg prøvde... Mulig jeg glemte position: relative; men jeg tror ikke det.

 

Siden det ikke var min side så ga jeg opp relativt raskt og bare slang en align=center i td taggen.

 

Videre vil jeg også si at margin: 0px auto; er ikke en fullgod erstatning for align="center". Komplisert og langt fra intuitivt.

Endret av Blodhemn
Lenke til kommentar
Er redd jeg er bitende klar over dette. Mitt opprinnelige innlegg var egentlig skrevet fordi jeg var litt mer enn en smule irritert på IE5 og alle problemene som med følger den boxmodellen,

Det er bare å skrive et eget stilark for IE 5.0, som du inkluderer med følgende kode:

 

<!--[if IE 5.0]>
 <link href="ie5.css" rel="stylesheet" type="text/css">
<![endif]-->

Videre vil jeg også si at margin: 0px auto; er ikke en fullgod erstatning for align="center". Komplisert og langt fra intuitivt.

For den besøkende spiller det da ingen rolle om koden bak er komplisert eller ukomplisert?

 

Ellers er CSS-standarden som den er fordi den konsekvent definerer egenskaper ut fra en grunnleggende visuell modell, og ikke bare er en lang liste over måter å forandre litt på nettleseroppførsel «her og der» (jf. presentasjons-HTML). Når du er kjent med denne modellen, vil ting automatisk synes mer intuitive.

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar
Er redd jeg er bitende klar over dette. Mitt opprinnelige innlegg var egentlig skrevet fordi jeg var litt mer enn en smule irritert på IE5 og alle problemene som med følger den boxmodellen,

Det er bare å skrive et eget stilark for IE 5.0, som du inkluderer med følgende kode:

 

<!--[if IE 5.0]>
 <link href="ie5.css" rel="stylesheet" type="text/css">
<![endif]-->

Videre vil jeg også si at margin: 0px auto; er ikke en fullgod erstatning for align="center". Komplisert og langt fra intuitivt.

For den besøkende spiller det da ingen rolle om koden bak er komplisert eller ukomplisert?

 

Ellers er CSS-standarden som den er fordi den konsekvent definerer egenskaper ut fra en grunnleggende visuell modell, og ikke bare er en lang liste over måter å forandre litt på nettleseroppførsel «her og der» (jf. presentasjons-HTML). Når du er kjent med denne modellen, vil ting automatisk synes mer intuitive.

Vet du kanskje om det går ann å få tak i IE5 uten å måtte Installere Win98 og værre på en maskin? Stoler ikke særlig på mine evner til å kpde noe uten å se resultatet.

Lenke til kommentar
Vet du kanskje om det går ann å få tak i IE5 uten å måtte Installere Win98 og værre på en maskin? Stoler ikke særlig på mine evner til å kpde noe uten å se resultatet.

Tja, du kan jo hente det ned fra evolt.org sitt nettleserarkiv. Men hvor godt det fungerer å installere dette på et nyere Windows-system må du ikke spørre meg til råds om.

 

Ellers er det ofte lurt å sjekke om noen ikke allerede har lagt ut en CSS-løsning på nettet på det du ønsker å få til; da er som regel komplikasjoner som bakoverkompatibilitet allerede tatt hånd om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...