Gå til innhold

Uløslig problem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker ganske åpenbart at problemet enten er strømforsyningen eller en av harddiskene. Jeg ville definitivt satset på å prøve en annen strømforsyning! Du sier at BIOS har problemer med å finne WD disken når den står alene. Har akkurat samme harddisk, og problemene du har med hd'en kjenner jeg igjen. Nå har jeg nytt kabinett med ny strømforsyning - og vips - ingen problemer!

Lenke til kommentar

Maskina fryser seg sier du? hmmm....

Elemæntert, nei faktisk ikke.

Prøv å oppdatere BIOS'en din, resette den (hvis du har endret på instillingene, men en flashing resetter CMOS selv) og prøv å kjøre på standard instillinger og se om det funker da.

Du kan jo også prøve som sagt tidligere å ta vekk jumperen til western digital, hvis de kjører med jumper alene finnes de ikke av BIOS. Da jeg kjøpte meg en 45GB 75GXP disk (IBM dritt) og plugga den inn i tillegg til 17 Gigen fra Seagate måtte jeg fjerne jumperen fra den (stikk motsatt), da en kamerat lånte den med meg fant jeg ikke jumperen - ta godt vare på den i det minste.

 

Husk, det kan være en funksjon du aktiverer i BIOS som gjør det (been there, done that)

________

Tresprit

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Har hadde akkurat det samme problemet som du beskriver. Jeg brukte ikke 20.000 kr. for å fikse problemet - snarere 20.000 år!

Viste seg at det var feil i en kontakt på tastaturet. Hadde Logitech Cordless Desktop Pro.

 

Det er også en sjanse for at det er IRQ' ene dine som er problemet.

List IRQ- opplysningene dine på siden her, så skal vi se.

 

[ Denne Melding var redigert av: Rayline på 2002-03-25 12:17 ]

Lenke til kommentar

Først og fremst må du jo finne ut hvor problemet egentlig ligger. (Hardware/Software/drivere/virus)..

Forsøk å merke deg når problemet oppstår, og hvorvidt det gjentar seg når samme situasjon oppstår en gang til.

Dersom du ikke finner ut av det, så vil du mest sannsynlig aldri finne en løsning på problemet.

Det kan være lurt å forsøke forskjellige drivere og kombinasjoner av disse. Dette vil heller ikke koste deg så mye tid og penger.

Dersom du kjører spesielle typer oppsett på hardware (f.eks. raid) så kan du jo eksperimentere med å bytte ut kontrollere o.l., kanskje til og med fjerne hele oppsettet.

Slik som det står nå, så har du egentlig ikke et konkret problem som kan løses. Det vil til syvende og sist bare bli spekulasjoner angående en løsning fra vår side. Det finnes millioner av lignende feil, med tilsvarende millioner++ av løsninger.

 

 

Når nå det skal være sagt....

Siden du har byttet ut operativsystemet opptil flere ganger, og problemet har holdt seg ved like, så kan man nesten gå ut fra at det enten er drivere eller hardware det er et problem med.

Siden du tydeligvis har byttet ut store deler av hardware så er det nærliggende å tro at det er driverne det er en feil med.

Som nevnt tidligere kan det også være en ide å sjekke strømforsyningen, samt ledningene.

Virus er selvfølgelig også en mulighet, men ikke en sannsynlig en... I så fall må den ligge på boot-disketten din.

Det er selvfølgelig også en mulighet at harddiskene dine begynner å ta kvelden.

 

Mitt råd:

Undersøk hvor mange watt strømforsyningen din er på.

Forsøk med andre drivere til skjermkort, hovedkort, lydkort...

Lån deg en harddisk hos en kompis, få ham samtidig til å lage deg en boot-diskett. Forsøk å installere OS der.

 

[ Denne Melding var redigert av: ^trigger på 2002-03-25 16:44 ]

Lenke til kommentar

Jeg som sagt har ikke ekstrem peil...men dette fant jeg liksom i bios:

 

> PCI PORT 1/5   (AUTO)

> PCI PORT  2    (Auto)

> PCI PORT  3    (Auto)

> PCI PORT  4    (Auto)

 

Istede for auto kunne jeg gi dem egene IRQ...noe her som skal testes ?

Lenke til kommentar

Er ikke en (brent) cd som du bruker hver gang som det kan være virus på da?

 

Eller det kan være et Boot sector virus, hadde et slikt virus en gang, klarte ikke å bli kvitt det, så leverte jeg maskinen hos PS Data der de tilfeldig vis fant gammelt HK som de kunne lavformatere HD'en med så viruset forsvant.

 

Husker ikke hva viruset gjorde...

Lenke til kommentar

Quote:


Eller det kan være et Boot sector virus, hadde et slikt virus en gang, klarte ikke å bli kvitt det, så leverte jeg maskinen hos PS Data der de tilfeldig vis fant gammelt HK som de kunne lavformatere HD'en med så viruset forsvant.


Husker ikke hva viruset gjorde...


 

Problemer med å fjerne bootsectorvirus? Det er jo det enkleste viruset du kan fjerne det. Bare gå i command prompt, fdisk /mbr

Thats it!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...