dostojevski Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Det knytter seg en hel del myter til nynorsk, for eksempel: "Nynorsk bygger på talemålet rundt om kring i Norge." ---> Dette er bare delvis sant. Nynorsk bygger på talemålet i ENKELTE DELER AV NORGE. Godeste Mr. Aasen anså det sentrale østlandet for å være språklig lite interessant. Følgelig unlot han ganske enkelt å ta hensyn til hvordan folk snakket her. Resultatet er at vi har et offisielt målføre som ligger naturlig opptil en minoritet av befolkningen, men påtvinges flertallet. "Det er egentlig lett å skrive nynorsk, det er bare å skrive det du sier." --> Typisk norsklærerutsagn. Hvis du fremdeles sliter på skolebenken: Ikke hør på det. Skriv så konservativt du kan, det er lettere å lære seg noen former skikkelig enn å forstå hva av det du snakker som er korrekt nynorsk. "Vi trenger nynorsk, fordi [sett inn grunn]" --> Dette er et spørsmål om politikk. Det finnes SVÆRT få mennesker i dette landet som ikke klarer å gjøre seg skriftlig forstått på bokmål etter ti års skolegang. Norge er så vidt jeg vet det ENESTE landet i verden som opererer med to offisielle varianter av samme språk, men vi er definitivt ikke det eneste landet i verden med mange dialekter. Vi kan følgelig bestemme oss for at fra og med torsdag avskaffes nynorsk som offisielt målføre. De eneste konsekvensene på sikt ville være en gjeng grettne sunmøringer. "Nynorsk er et rikere språk enn bokmål." --> I tillegg til at dette er leksikalsk feil, bokmål og nynorsk er offisielt ikke to språk, er det også en tvilsom påstand. Jeg kan være enig i at nynorsk egner seg godt til prosa og poesi, men det mangler presisjon. For å uttrykke saksforhold og meningssammenhenger er bokmål langt bedre egnet. "Nynorsk er en viktig del av den norske kulturarven" --> Historisk sett er dette ikke til å diskutere. Nynorsk har hatt en sentral rolle i den norske nasjonsbyggingen, og Ivar Aasens arbeidsmetoder brukes i dag som rettesnor også i andre land som er inne i en nasjonssamlende periode. Men har dette rellevans i dag? Er det Setesdalsbunad, stavkirker, hardingfele og Haugtussa som gjør meg norsk? Jeg føler ikke at de nasjonalromantiske verdiene fra 1800-tallet har stor relevans for meg i dag ut over å være museumsgjenstander. Det er helt andre ting som knytter meg til det norske samfunnet. Når en samtidig ser at norskkunskapene i befolkingen er for kraftig nedadgående og at norske elever i forhold til sine gjevnaldrende i andre sammenlignbare land kommer svært dårlig ut med tanke på kunskaper og ferdigheter i andre basisfag, er det naturlig å sette spørsmålstegn ved om nynorskundervisning er en fornuftig bruk av tid og samfunnsressurser. Og det er definitivt ikke bare i skoleverket vi bruker store summer på å vedlikeholde nynorsk. Personlig mener jeg at opprettholdelse av to målformer er en samfunnsøkonomisk luksus vi bør gjennomtenke grundig hvorvidt vi har råd til. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 My 2 cents. Blir jeg ansatt i det offentlige og mottar et nynorsk brev, svarer jeg på bokmål. Respekten må gå begge veier! (Yess, jeg ELSKER å kverulere på tåpelige saker! ) Du velger altså å bryte loven for å kverulere? Lenke til kommentar
tadcomp Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Bryte loven? WTF? Det er greit nok om* brevet er på engelsk, men så er jo nynorsk et offisielt språk da, på lik linje med svensk f. eks.(har sluttet å bruke "hvis", ettersom "om" høres bedre ut ) Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 hadde hatt mere bruk for å kunne gresk. vis jeg blir politiker så skal gresk erstatte nynorsk. Lenke til kommentar
AssKicR Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 For å svare på spørsmål i Topic NEI NEI NEI Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå