Gå til innhold

Er det vits i å lære nynorsk?


Napoleon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...fordi at viss du (for guds skyld ikke) får jobb i det offentlige og får tilsendt en skriftlig henvendelse på nynorsk, så må du svare på nynorsk :grin:

 

Men ja, jeg er enig. La det bli frivillig nynorsk-opplæring for de stakkars ungdomsskole/videregående-elevene :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-22 01:09, borre skrev:

...fordi at viss du (for guds skyld ikke) får jobb i det offentlige og får tilsendt en skriftlig henvendelse på nynorsk, så må du svare på nynorsk
:grin:


 

Man har rett til å få alle offentlige henvendelser på vårt eget hovedmål... eneste gang man må bruke nynorsk er hvis man får en jobb i en kommune hvor de har nynorsk som hovedmål...

Jeg er en anti-nynorsk forkjemper :smile:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Men ja, jeg er enig. La det bli frivillig nynorsk-opplæring for de stakkars ungdomsskole/videregående-elevene :smile:

 

Hjelp, tenk når gamer.no da legger ut en review av et spill og første svar i "diskuter artikkelen" tråden blir

 

" hva i h'lvete betyr 'eg'? "

 

Nei, nynorsk opplæring må vi ha. Er tross alt en vesentlig andel av den norske befolkninga som "snakker nynorsk" og skriver nynorsk. Det bør uten tvil være et mål at alle elever kan lese tekster på sidemålet og forstå hva folk som "snakker nynorsk" sier.

 

Men visse forandringer kunne blitt gjort. Examen i sidemål kunne blitt fjerna og kravet om å besvare brev på det språket du fikk brevet på bør fjernes.

Lenke til kommentar

Jeg har nynorsk som hovedmål og eneste plassen jeg skriver nynorsk er på skolen. Men sidemålslæringa må man ha. Jeg ser på nynorsk som er mere "norskt" språk enn den helsikes gammeldansken. Men er så mange infernalskt stygge ord på nynorsk og skriver man nynorsk her inne får man kommentarer med en gang + at halvparten ikke forstår hva man skriver..

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot nynorsk egentlig, men problemet er når man må ha det og hovedmål. Jeg brukte 7 år på å lære meg noenlune rett bokmålskriving, så fikkk jeg plutselig nynorsk og alt det som før var feil ble plutselig rett, og omvendt. Ikke rart jeg ble forvirret.

Hadde man holdt seg til en av de, samma hvilken, hadde man hat timer ledige man kunne brukt til andre ting. Vil tro at det er viktigere å kunne engelsk om 10 år en nynorsk.

"Alle" klager vist over de dårligere realfagskarakterene, hva med da å ha litt mer matte? Jeg mener, når man har 4 språkfag på ungdom/videregående skole( engelsk, c språk hoved og sidemål) så er det egenltig merkelig at vi er så god i de som vi faktsik er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...