Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Delefilter, skal ikke gå under 1500Hz


Anbefalte innlegg

Har to Magnat LS 690 6x9 Høyttalere, har på en eller annen måte klart å sprenge bass elementet.

 

Dette er tre-veis høyttalere, på forpakningen står det "Overgangsfrekvens 1500/4000Hz, regner da med at den store diskanten spiller over 1500, og den minste spiller over 4000, og at bass-elementet spiller opp til 1500Hz.

 

Jeg har lyst til å bruke disse, og vil da dele på 1500Hz slik at jeg ikke bruker bass-elementet.

 

Hvis jeg husker rett så bruker jeg en kondensator for å fjerne lave frekvenser (høypass), og spole for å fjerne høye frekvenser (lavpass).

 

Hvor stor/liten kondensator må jeg ha for å dele på 1500Hz? Har målt høyttalerene til 4 Ohm blank.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
en kondensator lager strøm!fordeler slik at du kan klare drire anlegget uten at det forstyrrer resten av det elektriske av bilen!

En kondensator motsetter seg forandring av spenningen over den, og følgende formel gjelder for strømmen for en kondensator:

 

i = C*dV/dt

 

Man kan kort forklart si at en kodensator fungerer som et batteri.

Lenke til kommentar

For å få høyttaleren til å spille frekvenser kun over 1500Hz, kobler du en kondensator på ca 30uF (mikrofahrad) i serie med høyt. ledningen.

 

1500Hz er ganske lyse toner. tenkt deg til at test-tonen på TV er 1000Hz (summetonen i telefonen også).

 

Jeg vil anbefale deg å prøve en annen delefrekvens, litt lavere f.eks 400Hz ved å bruke en 100uF kondensator, for å få med mer mellomtone. Det kan også lønne seg å skru ned bassen på forsterkeren/spilleren (evt loudness).

Når du bruker kun en komponent i delefilteret får du en 6dB/oktav helning. For å få et brattere filter kobler du en spole i parallell med høyttaleren. Da blir det 12dB.

 

se her for tabell

http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=38&ids=artID

Lenke til kommentar

Takker for all den informasjonen zupreme.

 

Har studert høyttalerene litt nå (magnat 6x9") og ser at de to diskantene er parallellkopla med basselementet, så jeg kutter bare vekk de som går ned til bass-spola, er eget delefilter til diskantene og bass-elementet. Så jeg trenger ikke HP-filter allikevel

 

Ang. å dele lavere, det hadde ikke vært en løsning for meg, pga at bass-elementet som spiller <1500Hz er defekt og lager "dirre"-lyder. Jeg har frontsett som spiller >125Hz og et 12" element i bagasjerommet som spiller <125Hz (delt med integrert delefilter i spiller), vil bare fortsette å bruke 6x9'ene i hattehylla, jeg får hele frekvensomfanget uansett med frontsett og 12".

 

Men din informasjon er veldig kjekk å ha med seg, takker!

Lenke til kommentar

Hei igjen:)

 

Har du Pioneer spiller eller?

Det har jeg, den er veldig kjekk med sine innebygde filtre.

 

Vil anbefale deg å sette subens delefrekvens til 80Hz istedenfor, da slipper du mye "uling" fra den kanten...

 

Skjønner hva du mener med 6*9'erne, bass-elementet er nok sprengt ja. (spolen ødelagt)

Hvis du hindrer elementet i å vibrere slipper du disse lydene. Jeg vil tro at det takler en delefrekvens ned mot et par hundre Hz, men dette må du nesten prøve deg frem til. Mellomtoner fremkaller ikke de store vibrasjonene...

Lenke til kommentar

Har DEH-P77MP, den stilrene :) veldig fornøyd med den.

 

Jeg har valgt å dele på 125 på grunn av at jeg vil kunne spille høyere på det originale frontsettet i min Golf IV, de høyttalerene er faktisk forholdsvis gode.

 

Så siden jeg deler på 125 på de, så satte jeg 125 på sub utgangen for å få hele frekvensomfanget, ellers hadde jeg jo ikke spilt 80-125Hz, hører vel egentlig ikke så mye forskjell, men når jeg vet det, så tenker jeg på det :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det du trenger er et steilt delefilter, 24dB/oktav er bra (eller hva med et digitalt)? Du får kjøpt deler til å komponere ditt eget delefilter med hva du ønsker av steilhet og delefrekvens hos Dynabel. Spør disse så sender de deg helt sikkert også koblingsskjema for filteret du har bestilt. Eventuelt kan du google etter det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...