FreeBSD Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Prosesser akkurat som filer har jo ulike eierskap. Hva hvis jeg for eksempel skulle ønske at en prosess som styrer for eksempel Mozilla eller et annet program, skulle få root-eierskap, etter at prosessen er startet som min privatbruker? Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 suid er en måte å få det til på. Da startes prosessen med rettighetene til brukeren som eier filen. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Men det gjelder nye prosesser; man kan ikke skifte eierskap på allerede kjørende prosesser slik man kan med allerede eksisterende filer. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Er det ikke noe sånt at prosessen selv kan bytte eierskap på seg selv (i alle fall hvis den startes som root) vha. branching? Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 En prosess kan degradere sin egen uid med setuid(2). Men jeg har ikke sett noe verktøy som gjør at en kan "chowne" prosesser. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Prosesser akkurat som filer har jo ulike eierskap. Hva hvis jeg for eksempel skulle ønske at en prosess som styrer for eksempel Mozilla eller et annet program, skulle få root-eierskap, etter at prosessen er startet som min privatbruker? Og så når man finner en exploit i Mozilla, ryker hele systemet ditt? Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 Prosesser akkurat som filer har jo ulike eierskap. Hva hvis jeg for eksempel skulle ønske at en prosess som styrer for eksempel Mozilla eller et annet program, skulle få root-eierskap, etter at prosessen er startet som min privatbruker? Og så når man finner en exploit i Mozilla, ryker hele systemet ditt? Hehe... ja, et temmelig idiotisk eksempel, skjønner jeg nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå