Gå til innhold

dødsstraff

Anbefalte innlegg

En morder som dreper noen blir straffa for det, det blir ikke de som henretter folk, når du dreper noen fordi "det er den rette tingen" mener jeg personlig at man bør tenke litt på at det skal foregå smertefritt, med mindre du er for 1984 metoden, som jeg vil si har noe for seg, men som en frihetselsker som deg sikkert ikke liker...

Hvis poenget med dødsstraff er fortjent død, så spiller det ikke noen rolle om offeret ikke lider smerter, offeret skal bare dø uansett. Om det er for å få en morder til å tenke over hva han har gjort, da er det bedre å torturere personen, for så å sette ham i fengsel, man tenker ikke etter man er dau...

Om det bare er fordi du mener det er rettferdig å påføre jævelen smerte, da har du problemer...

Definitivt. Du oppsummerer diskusjonen på en meget god måte her. Helt enig, i alle poenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jojo, enig med deg. Men du må ta med i betraktining justismord-problemstillingen og det faktum at dødsstraffen er ugjenkallelig.

Edit: Skriveleif

Døds straff er mye mer økonomisk. Er du klar over hvor mye det koster å han en person sittende i fengsel hele livet? Jævli mye. Synes ikke en morderer er verdt de pengene av skattebetalerene.

Lenke til kommentar
Dødsstraff har vist seg å koste mer enn livstid i USA.

Tvilsomt. Å holde en person i fengsel i Norge koster over en million i året.

Men hvis det er dyrt med Døds straffer som de har i USA, hva om det da gjøres slik som i Kina istedet. Ett nakkeskudd, å regningen på kulen blir sendt til familien. Så selger staten alt av organer, så tjener de penger på det også.

PS.Personlig synes jeg den Kinesiske metoden er litt ekstrem

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Nå er det riktinik noe billigere å holde folk i fengsel i USA vil jeg tro, med privatisert fengselsvesen og mikroceller, enn hva det er i Norge. Men saken er jo den at for å ungå feilaktige dødsstraffer så må man ha mulighet til anke på anke på anke, oppgjentagelse av saken om det dukker opp nye bevis etc.

Uansett så blir det noe morbid å blande peng inn i denne saken.

Lenke til kommentar
Nå er det riktinik noe billigere å holde folk i fengsel i USA vil jeg tro, med privatisert fengselsvesen og mikroceller, enn hva det er i Norge. Men saken er jo den at for å ungå feilaktige dødsstraffer så må man ha mulighet til anke på anke på anke, oppgjentagelse av saken om det dukker opp nye bevis etc.

Uansett så blir det noe morbid å blande peng inn i denne saken.

Enig i det. Men jeg synes ikke at f.eks pedofile mordere, slik som våre venner fra Kristiansand bør leve. De har bare vært en byrde på samfunnet, så hvorfor skal man da bruke penger på de. Å på toppen av det hele må de holdes avskilt fra andre fanger for de er redde for å bli drept. Kanskje de burde tenkt på det før de gjorde det de gjorde. Putt de inn med de andre fangene, så er det bare snakke om timer så er vi kvitt de, å det gratis.

Problem solved

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Dødsstraff har vist seg å koste mer enn livstid i USA.

Tvilsomt. Å holde en person i fengsel i Norge koster over en million i året.

Men hvis det er dyrt med Døds straffer som de har i USA, hva om det da gjøres slik som i Kina istedet. Ett nakkeskudd, å regningen på kulen blir sendt til familien. Så selger staten alt av organer, så tjener de penger på det også.

PS.Personlig synes jeg den Kinesiske metoden er litt ekstrem

det er faktsik 2 skudd , først et i nakken, så et i bakhode.

vestlig media og film har gjort kinesisk straffe system til noe det ikke er..

det er ca. 1000 dødsstraffer i året, og det er ufyre kjeldent at feil persjoner blir straffet. de har dødstraff for mye rart der. blandt annet for:

tyveri av over 130 000 yuan=140 000 NOK.

hvis man blir tatt for å smugle over 1000g heroin.

overlagt drap.

og flere andre ting.

Lenke til kommentar

Det er USA som blir mest anngrepet når det gjelde Døds straff, men sannheten er at det ble henrettet flere mennesker i Kina i Desember i fjor, enn det ble henrettet i USA hele året.

Setter ting litt i perspektiv. Uansett, synes bare døds straff bør brukes i ekstreme tilfeller, f.eks pedofili, overlagt drap osv. Å begynne med døds straff for tyveri blir litt for ekstremt synes jeg

Lenke til kommentar
Det blir da torturmord, og det kan vi ikke ha noe av...

Du kaller det det. Jeg kaller det å la de få smake sin egen medisin. Hadde jeg lest i avisen imorgen at de var blitt tatt livet av, av med fanger hadde jeg ikke felt en tåre, det er ihvertfall helt sikkert

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Det er USA som blir mest anngrepet når det gjelde Døds straff, men sannheten er at det ble henrettet flere mennesker i Kina i Desember i fjor, enn det ble henrettet i USA hele året.

Nåja, det bor jo en milliard flere mennesker i Kina,da. :) Ikke at jeg forsvarer Kina på noen måte.

-

Gunfreak19: Ikke mange ukene siden jeg leste en liten notis i Aftenposten (elns.) som omhandlet antall henrettede i Kina i fjor. Tror antallet var mer enn 1000 - magefølelsen sier faktisk 9000. Skal se om jeg finner noen tall på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...