Gå til innhold

dødsstraff

Anbefalte innlegg

Nå har man jo forøvrig en paragraf for landssvik, som vel rundt 44.000 ble dømt for i Norge i '45.

Denne gjelder vel ikke lenger? Dødsstraff i fredstid ble avskaffet i 1950, mens dødsstraff generelt ble avskaffet i fjor av et enstemmig storting :thumbup:

Landssvikparagrafen finnes vel enda i høyeste grad - 44.000 ble dømt etter den, men bare et fåtall fikk en dødsdom - av de mer kjente kan vel nevnes Quisling og Rinnan. Landssvikparagrafen innebar vel i utganspunktet ikke dødsdom, men lengre straff, utvisning osv - noe liknennde Arne Treholt ble dømt etter vel?

Jeg er ikke helt sikker, så gjerne arrestèr meg nå. :yes:

I følge bergens tidende er du herved arrestert:

''DEN 15. DESEMBER 1950, vedtok Stortinget å oppheve dødsstraff i fredstid i Norge. 16. oktober 2003 vedtok et enstemmig Storting total avskaffelse av dødsdom''

http://bt.no/NTB_inbox/article242243

Jeg tenkte ikke på dødsdommen, jeg tenkte på selve landssvikparagrafen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til dere som sier at Quisling o.a. heller burde sitte på en celle resten av livet og pines, spør jeg dere: Hvorfor det? Er vårt ønske med en straff å harme forbryteren mest mulig? Påføre ham mest mulig lidelser?

Hvis dere mener at det er målet med en straff, vil jeg definere dere som sadister.

Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunktet i mot dødstraff, men i ytters ekstreme tilfeller kan jeg godta det, f.eks Marc Dutreaux saken, med han driter jeg egentlig i om de dreper han.

Men sånn ellers er jeg imot dødsstraff fordi det nesten alltid finnes en sjanse for at man tar feil.

Lenke til kommentar

Faktisk, når jeg sitter å ser på tv og ser at en fyr faktisk har drept flere mennesker uten særlig grunn, da er jeg for dødsstraff, å sende han til psykisk opplæring eller hva det nå er fortjener han da ikke. Selvfølgelig kan han ha et problem som gjør at han ikke kunne noe for det.. Men jeg syntes bare det blir feil.. Hvis kan ikke kunne noe for det kan han gjøre det igjen senere..

Lenke til kommentar
Jeg er da ihvertfall tilhenger av en human dødstraff, enten skudd, men helst stol eller sprøyte. Steining ol. er ikke noe man bør drive med. Ei heller direkte pining.

Klar over hvor mye bedre nakkeskudd er enn stol og sprøyte?

Da dør de, så lenge man treffer, hvis ikke er det splatt og så skyte en gang til, ikke at jeg veit hvor vondt det gjør å bli skutt, men strøm er SKIKKLI vondt...

Lenke til kommentar
Jeg er da ihvertfall tilhenger av en human dødstraff, enten skudd, men helst stol eller sprøyte. Steining ol. er ikke noe man bør drive med. Ei heller direkte pining.

Klar over hvor mye bedre nakkeskudd er enn stol og sprøyte?

Da dør de, så lenge man treffer, hvis ikke er det splatt og så skyte en gang til, ikke at jeg veit hvor vondt det gjør å bli skutt, men strøm er SKIKKLI vondt...

humant? gilliotinen?

tar jeg ikke feil ble denne designet for å drepe effektivt og humant.

Ikke særlig pent, men skal være veldig humant.

Lenke til kommentar
Jeg er i utgangspunktet i mot dødstraff, men i ytters ekstreme tilfeller kan jeg godta det, f.eks Marc Dutreaux saken, med han driter jeg egentlig i om de dreper han.

Men sånn ellers er jeg imot dødsstraff fordi det nesten alltid finnes en sjanse for at man tar feil.

Slike saker vekker helt klart noe dyrisk i oss,og personlig så er den personen og baneheia gutta mindre verdt enn en kakkerlakk for meg.

Men det er andre ting å ta hensyn til:

Rettsikkerhet,åpner man for dødsstraff åpner man også for muligheten til justismord som er umulig å få rettet opp.

Jeg tror også innføring av en slik endelig straff gir feile normsignaler til samfunnet.

Lenke til kommentar
Slik ser en henrettelse i el-stol ut. (Litt sterke bilder, så det kan være lurt å ha spist før man klikker seg inn på den).

I debatten for/mot dødsstraff er det ganske uintressant hvordan man ser ut etter å ha sittet i stolen. Dessuten bruker man andre metoder som gift o.l. Hvis man prøver å spille på følelser for å få folk til å si nei til dødsstraff skal ka man lett finne frem bilder av:

*Spedbarn som er blitt pult til døde av en pedofil.

*Blind og umotivert vold med døden til følge.

*Ofre av seriemordere som har torturert.

Altså, hvordan gjerningsmannen ser ut etter å ha sittet i strømstol er helt uvesentlig.

Lenke til kommentar
Slik ser en henrettelse i el-stol ut. (Litt sterke bilder, så det kan være lurt å ha spist før man klikker seg inn på den).

I debatten for/mot dødsstraff er det ganske uintressant hvordan man ser ut etter å ha sittet i stolen. Dessuten bruker man andre metoder som gift o.l. Hvis man prøver å spille på følelser for å få folk til å si nei til dødsstraff skal ka man lett finne frem bilder av:

*Spedbarn som er blitt pult til døde av en pedofil.

*Blind og umotivert vold med døden til følge.

*Ofre av seriemordere som har torturert.

Altså, hvordan gjerningsmannen ser ut etter å ha sittet i strømstol er helt uvesentlig.

vi snakket jo litt om henrettelses metoder, om hvor humane de var osv. Da kan det jo være greit å vise en sånn film (selv om jeg ikke har sett den).

Lenke til kommentar

FiskePinna:

En morder som dreper noen blir straffa for det, det blir ikke de som henretter folk, når du dreper noen fordi "det er den rette tingen" mener jeg personlig at man bør tenke litt på at det skal foregå smertefritt, med mindre du er for 1984 metoden, som jeg vil si har noe for seg, men som en frihetselsker som deg sikkert ikke liker...

Hvis poenget med dødsstraff er fortjent død, så spiller det ikke noen rolle om offeret ikke lider smerter, offeret skal bare dø uansett. Om det er for å få en morder til å tenke over hva han har gjort, da er det bedre å torturere personen, for så å sette ham i fengsel, man tenker ikke etter man er dau...

Om det bare er fordi du mener det er rettferdig å påføre jævelen smerte, da har du problemer...

Lenke til kommentar
enig med Fiskepinna.. propaganda bør man holde seg for god til.

Jeg sa bare at det er slik det ser ut. Det var myndighetene i Florida som selv offentliggjorde de bildene. Jeg kan selv forstå bruk av dødsstraff i enkelte saker, så innlegget mitt var ikke ment som anti-dødsstraff propaganda.

Når man snakker om hvorvidt en henrettelsesmetode er human eller ei, er det ikke bare forbryteren det tas hensyn til. Henrettelsen skal også være human for de som bivåner den og leser om den i avisa neste dag.

Ta f.eks giljotinen som er regnet som den metoden som gir den dødsdømte minst smerte. Den brukes ikke i USA (eller noe annet land i verden). Grunnen er at det ser så groteskt ut. Derfor bruker man f.eks giftsprøyte. Dette tar mye lenger tid, og om det ikke gjør direkte vondt, er de psykiske lidelsene ved en henrettelse med giftsprøyte store. Men så kan man jo stille seg spørsmålet om en henrettelse egentlig skal være human for den dødsdømte. Den største straffen er jo at man mister retten til å leve videre. At det gjør vondt må man jo regne med, men litt smerte tåler man jo også. Det gjør jo vondt å gå til tannlegen også uten at noen skriker opp om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...