Gå til innhold

dødsstraff


Anbefalte innlegg

jeg har engntlig et veldig filosofisk forhold til Dødsstraff.

 

visse ting et menneske gjør fortjener de å dø for,(skal ikke gå inn i hva det er)

men jeg menner at staten ikke har rett til å drepe folk, untatt under extreme sitvasjoner som forederi under en krig.

Så du ville støttet dødsstraff på norske soldater i Irak om de gjorde mytteri?

jeg vil ikke kalle det en krig, jeg tenker mer på ww2 da landet norge ville forsvinne hvis vi tapte krigen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har engntlig et veldig filosofisk forhold til Dødsstraff.

 

visse ting et menneske gjør fortjener de å dø for,(skal ikke gå inn i hva det er)

men jeg menner at staten ikke har rett til å drepe folk, untatt under extreme sitvasjoner som forederi under en krig.

Så du ville støttet dødsstraff på norske soldater i Irak om de gjorde mytteri?

Nå er vel egentlig ikke dødsstraff lovlig selv i krigssituasjoner, i henhold til norsk lov. Men man må som sagt ta situasjonen i betraktning. Hvis Norge ble invadert, og noen norske soldater hadde manet opp til mytteri eller på noen annen måte hadde støttet fienden, ville jeg ikke tvilt et sekund på at de ville fortjene å dø.

Poenget mitt var at det avhenger av situasjonen hvorvidt du ville vært for dødsstraff i en krigssituasjon. Ville du synes det var riktig av USA å henrette soldater som gjorde mytteri under , la oss si, Irak-krigen? Det avhenger av hva man mener om Irak-krigen, det avhenger helt av hvilke ideologisk overbevisning en krig hviler på. F.eks. så antar jeg du synes det ville vært galt av nazi-tyskland å henrette forædere, men riktig av Norge å henrette overløpere til nazi-tyskland.

Lenke til kommentar
jeg har engntlig et veldig filosofisk forhold til Dødsstraff.

 

visse ting et menneske gjør fortjener de å dø for,(skal ikke gå inn i hva det er)

men jeg menner at staten ikke har rett til å drepe folk, untatt under extreme sitvasjoner som forederi under en krig.

Så du ville støttet dødsstraff på norske soldater i Irak om de gjorde mytteri?

jeg vil ikke kalle det en krig, jeg tenker mer på ww2 da landet norge ville forsvinne hvis vi tapte krigen

Ergo: Du er for dødsstraff ved mytteri/foræderi i en forsvarskrig, men ikke angrepskrig?

Lenke til kommentar
Du glemte nummer 3: Å hindre at vedkommende volder andre mer skade. Det løser dødsstraff, men ikke nødvendigvis fengselsstraff.

 

Okei:

 

nr. 1 At du selv skal lære av det.

nr. 2 At Andre skal lære

nr. 3 Å hindre at vedkommende volder andre mer skade

 

Det er det som er poenget mitt. Dødsstraff bryter du nr. 1, fengselstraff bryter du nr. 3. Om man finner en balansegang mellom fengsel (eller annen straff som skal virke for nr. 2) og forebyggende behandlig (som skal virke for nr. 3). Det er slik man kommer best mulig ut av det. Man slipper å bryte noen av de tre punktene.

 

Men altså: Vi har ikke lov til å ta noen sitt liv ved å steke dem i stolen. Derimot så har vi lov til å ta fram livet ved å bure dem inne på livstid? Sviktende logikk...

 

Det er jo to forskjellige straffer. For noen kan det være værre å bli dømt til livstid enn døden. Andre vil heller leve et liv i fengsel enn å dø. Jeg er imot begge straffer

Lenke til kommentar
Poenget mitt var at det avhenger av situasjonen hvorvidt du ville vært for dødsstraff i en krigssituasjon. Ville du synes det var riktig av USA å henrette soldater som gjorde mytteri under , la oss si, Irak-krigen? Det avhenger av hva man mener om Irak-krigen, det avhenger helt av hvilke ideologisk overbevisning en krig hviler på. F.eks. så antar jeg du synes det ville vært galt av nazi-tyskland å henrette forædere, men riktig av Norge å henrette overløpere til nazi-tyskland.

Nå har det, såvidt meg er kjent, ikke skjedd at noen amerikanske soldater har gjort mytteri under irak-krigen. Derimot så har det muligens skjedd at noen har nektet å utføre ordre, men det kalles ordrenekt og kvalifiserer seg ikke til dødsstraff. Dette gjelder uansett om man er for eller imot krigen i Irak (hvor jeg er for krigen).

 

Derimot så kunne det i enkelte tilfeller være forsvarlig av en overordnet å utstede en dødsdom hvis nasjonens sikkerhet sto på spill (snakker da om forsvarskrig, og selv da i svært særegne tilfeller). Dette grunner ned til at Irak-krigen var en offensiv utenfor amerikansk jord, mens hvis USA (eller Norge for den saks skyld) hadde blitt angrepet ville landets borgere være forpliktet til å velge side; enten er de forrædere eller så vil kjempe for sitt lands frihet. Og ja, de irakerne som ikke gjorde motstand mot den amerikanskledede offensiven er/var pro definisjon forrædere - forrædere mot det sittende regimet.

 

hva som var riktig av nazi-tyskland avhenger av hvilken side man står på. Derimot så hadde de en tendens til å "overreagere". Men jeg har forståelse for at man anså enkelte som forrædere og behovet for å utrydde disse i en såpass trengt situasjon som det var. Men det er ikke synonymt med at jeg støtter nazi-tyskland. Det jeg vil frem til er at det er ingen som har enerett på lov og dom. Alt avhenger av hva man selv definerer som "godt" og "vondt".

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Jeg er kristen, ganske riktig. Bush er ogsaa kristen. Cheney er kristen. Alle sammen, meg inkludert, er for dödstraff.

 

Jeg mener det at en morder eller en voldtekstmann, har gjort en handling, som staar i saa stor strid med det Gud önsker av menneksene, og det vi oppfatter som ondt, at de ikke fortjener aa leve. AA fullbyrde en slik straff vil ikke väre imot de ti bud. Heller mener jeg at dette er en ärkjennelse av Guds rike, og at hans lover gjelder, den dag i dag.

 

Saa JA, jeg er kristen, og JA, jeg er for dödstraff.

Herregud mann. Jeg blir helt sinna av å lese det du skriver. Jeg er ikke kristen selv, men har lest de ti bud, og der står det: du skal ikke drepe. At du da kan si at du ikke bryter de ti bud ved å sette noen i stolen er for meg helt utrolig.

Og at du frivillig bruker Bush og Cheney som dine meningsfeller sier vel alt. Jeg har junior Bush med meg! Det gir et skikkelig trøkk til meningene dine.. (ironi) Bare for å tilfredsstille nyskjerrigheten min: hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
I en oversikt fra 1997 leste jeg at New Hampshire og Washington (to stater i USA), på den tiden, fremdeles praktiserte dødsstraff ved henging. Det syns jeg er en arkaisk måte å behandle mennesker på i 2004.

 

Og til presidentdebatten: Hovedmotsetningene mellom Bush og Kerry, er nettopp at mens Bush er for dødsstraff, er Kerry imot.

Og drepe mennesker uansett er vel i og for seg arkaisk..?!

Endret av Buddah
Lenke til kommentar
Jeg mener det at en morder eller en voldtekstmann, har gjort en handling, som staar i saa stor strid med det Gud önsker av menneksene, og det vi oppfatter som ondt, at de ikke fortjener aa leve. AA fullbyrde en slik straff vil ikke väre imot de ti bud. Heller mener jeg at dette er en ärkjennelse av Guds rike, og at hans lover gjelder, den dag i dag.

Denslags teokrati hører ikke hjemme i rettssalene :thumbdown: . Denne typen selvrettferdige tenkning gir like mye mening som Islams Jihad mot USA. Det er uholdbart å legge noen som helst slags form for religiøs tro til grunn for en offentlig politikk i en stat som har gitt sitt tilsagn til FNs menneskerettighetskonvensjon og Folkeretten som helhet. Å legge denslags argumentasjon til grunn for lovgivning i en rettstat er helt bak mål.

 

Det er faktisk bak feil mål, i feil idrett.

Endret av mberger
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg syntes det er like lite humant å si at du fratar en annen person hans frihet. Enten når du dreper han eller når du låser han inne i noen år eller resten av livet. Jeg er for dødsstraff, men det skal godt gjøres å overbevise meg om at en person trenger å dø.

Kunne ikke ha sagt det bedre selv :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...