Gå til innhold

TEST: VIA harddiskytelse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo ikke noe ny nyhet akkurat for og si det slik. Dette har vaert kjent for de fleste som jeg har sett i delen av forumet som heter lagringsmedier. Intel har jo de chipsettene som virkelig gir best hardiskytelse kontra cpubruk.

Intel 865 med VIA raidkontroller her ser vi lav CPU bruk og god hastighet.

KT333 samme stash ikke samme ytelsen eller CPU bruk..

Greit nok at PCI kjoerer paa 36Mhz paa det overste bildet ,men det var for og vise at dette var gammelt nytt..

Lenke til kommentar
CFD Skrevet 07/03/2004 : 17:01

Dette er jo ikke noe ny nyhet akkurat for og si det slik. Dette har vaert kjent for de fleste som jeg har sett i delen av forumet som heter lagringsmedier. Intel har jo de chipsettene som virkelig gir best hardiskytelse kontra cpubruk.

Intel 865 med VIA raidkontroller her ser vi lav CPU bruk og god hastighet.

KT333 samme stash ikke samme ytelsen eller CPU bruk..

Greit nok at PCI kjoerer paa 36Mhz paa det overste bildet ,men det var for og vise at dette var gammelt nytt.. 

EHEMMM.

du, hvor gammelt er kt333 vs. Intel 865.

865 kom høsten\vinteren 03 mens jeg kjøpte mitt MSI kt3 u2r i juli 02!!

Lenke til kommentar
EHEMMM.

Det er vel ingen hemmelighet at Intel's I/O kontrollere (og chipsetter) trolig er bedre enn via/nforce/sis alternativer (ser bort fra hele issuet med at de ikke er laget for samme CPUere). Det er en grunn til at Anandtech, Tom's, Xbitlabs o.l. bruker P4 maskiner til å teste disker o.l. på.

Ser vi f.eks Xbit's test av f.eks USB kontrollere her ser vi jo helt tydelig at VIA's "kommende" USB kontroller ikke har noen sjanse mot Intel's nesten 1 år gamle ICH5 løsning. Nforce/sis kort har jeg ikke sett testet "på slikt". Firewire kontrollere er det litt vanskelig å sammenlikne (siden Intel ikke lager det).

På nettverksfronten konkurrerer intel på et helt annet nivå enn via/nvidia/sis med opptil 100 ganger raskere kontrollere.

På den innebygde skjermkort fronten er det vel ATI som for tiden viser vei mens spesielt intel, sis og via ligger laaaangt etter.

Lenke til kommentar

Interessant test! :thumbup:

Det er vel ingen hemmelighet at Intel's I/O kontrollere (og chipsetter) trolig er bedre enn via/nforce/sis alternativer (ser bort fra hele issuet med at de ikke er laget for samme CPUere). Det er en grunn til at Anandtech, Tom's, Xbitlabs o.l. bruker P4 maskiner til å teste disker o.l. på.

Intels ICH5-R er riktignok meget bra for RAID-0, men for RAID-1 henger den faktisk litt etter.

GamePC Labs har testet forskjellige integrerte RAID-kontrollere (Intel ICH5-R, VIA 8237, Silicon Image 3114 og Promise PDC20378) og sammenlignet ytelsen med 64-bits eksterne RAID-kontrollere (3Ware 8506-4 og LSI Logic MegaRAID 150-6) her:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...lcompare&page=1

"Intel’s first chipset native RAID solution is superb for RAID-0. RAID-1, well, it could use some work at.

Promise’s PDC20378 chip shows very good performance in RAID-0, and bests other 32-bit PCI solutions, and even gives better numbers in most cases compared to VIA’s native Southbridge RAID abilities. Promise’s chip is being equipped on a lot of new Athlon64 and Pentium 4 boards, and looks to be a solid, high-performance RAID-0 solution. So, if you can’t use Intel’s solution, this appears to be a good chip to look for. Promise has come a long way with their drivers, and with the new Raptor drives, this chip performs pretty well.

When looking at RAID-1 performance, VIA’s 8237 Southbridge solution appears to be the most stable solution, while Intel’s ICH5-R trails a bit behind. Promise’s chip also performs the best of the 32-bit solutions in RAID-1 performance. The hardware 64-bit PCI RAID cards perform around the same level as the native Southbridge solutions, but are a bit pricey for a simple RAID-1 setup when so many other low-cost solutions are around.

You certainly do not need an expensive 64-bit hardware RAID card for RAID-0 or RAID-1. While they will give great performance (when loaded on a 64-bit PCI slot anyways, 32-bit PCI performance usually is very un-impressive), you’ll be paying a hefty price premium for these cards. While the LSI and 3Ware cards have onboard cache memory, hardware RAID processors, better monitoring and reporting tools, these cards are certainly not needed by most. While being maxed out, these cards show great performance, but for day to day work, there will be very little difference between these solutions compared to motherboard integrated RAID solutions."

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

At VIA ikke holder mål har vært kjennt blant "musikkfolket" i lenger tid. De kjører en form for redigering som krever høg hardiskytelse. For ca. 3 år siden måtte vi gå over fra Via- til AMD-basert hovedkort, og det gjorde "susen". I det siste har det vært Nvidia... Har hat VIA "i halsen" siden...

Trodde VIA har skjerpet seg etter hard konkuranse fra Nvidia, Sis og Ali. Men så er alså ikke tilfelle ....

Nei... folkens man kan ikke stole på chipset-fabrikkantene. Det har AMD tatt konsekvensen av og integrert minnekontrolleren i CPU.

Lenke til kommentar
Intels ICH5-R er riktignok meget bra for RAID-0, men for RAID-1 henger den faktisk litt etter.

Sant nok, har utvilsomt noe å gjøre med at ICH5R ikke egentlig har hardware-støtte for RAID1 (dette gjøres av driver, og kunn under Win2k/XP).

Lenke til kommentar
EHEMMM.

Dette er greit ,men jeg kan godt teste mot et Nforce2 kort også. Det kortet har rimelig bra kontroller og Nforce2 er jo ikke så veldig nytt lenger akkurat. VIA har alltid hatt problemer med hardiskytelsen og det er en grunn til at jeg kvittet meg med KT333 systemet som stod i filservern min så fort jeg fikk inn et lite bud på den. Nå kommer det 875p snart og da får vi se noen tall som nok er endel med imponerende.

Men kan godt sammenligne med et A64system med VIAKT800 mot et Intel845 hvis du vil.. Tilogmed her så er Intel årevis forran VIA chipsettet. Kan også gå lengere tilbake her..

Lenke til kommentar
At VIA ikke holder mål har vært kjennt blant "musikkfolket" i lenger tid.

Blandt oss som driver med video-redigering har dette også vært lenge kjent, Matrox Video Group som leverer avansert video-redigeringsutstyr anbefaler at du IKKE bruker kortene demmes (Matrox RT X-serien) på VIA chipset, da det er problemer med PCI båndbredden i nyere VIA chipset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...