Gå til innhold

Skal kjøpe ny mus, hvilken?

Anbefalte innlegg

hei,

etter å ha søkt litt rund på forumet (med søkerfunksjonen) ser jeg at det er mange tråder når det gjelder valget av mus. Har allikevel ikke klart å få et fullstendig bilde av fordeler og ulemper ved de forskjellige - særlig siden det er del misforståelser blant de som skriver poster om man diskuterer IE4.0 eller WIE4.0.

Mine behov:

1. Normal surfing.

2. Noe spilling; cs og battlefield - men er absolutt ikke hardcore gamer

3. Ellers vanlig kontorarbeid.

Konkretisere her noen spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på:

1. Hvilke problemer er det med trådløs mus og spilling?

2. Hva er forskjellene mellom WIE4.0 og IE4.0. (utenom at den ene er trådløs..)

3. Hva er forskjellene mellom MX510 og MX700?

4. Er det forskjell i oppløsning/presisjon (dpi) mellom microsoft og logitec?

5. Har trådløst nettverk - kan det bli konflikter mellom trådløs mus og nettverket?

Laveste priser i øyeblikket:

IE4.0 335,-

WIE4.0 349,-

MX510 393,-

MX700 571,-

Må i tillegg si at jeg foretrekker en trådløs mus, men trenger svar på spørmål 1 og 5 før jeg i så fall gjør et valg mellom WIE4.0 og MX700. Hvis det viser seg at jeg heller burde velge ikke-trådløst, står vaget mellom IE4.0 og MX510.

Kom gjerne med anbefalinger ut fra overstående kriterier, men ønsker ikke svar av typen; IE4.0 ruler i spill! Logitec suger!

Ps: Har func1030.

Pss: Noen burde seriøst vurdere å lage en museguide med de typene som er satt opp ovenfor..

EDIT: skrivefeil

Endret av trMaG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg ville ikke satset på trådløst ;)

Hvofor? Ellers takk for svar..

Av samme grunn som at internett er raskere gjennom ledning enn i luften.

IE 4.0 har mest dpi. Om den er best å holde i er subjektivt, men jeg liker den desidert best.

Lenke til kommentar

en trådløs mus blir gjerne tungre enn de med ledning, i tillegg til at det jo er et evig slit å gå tom for strøm rett før du skal gjøre noe viktig. ifølge logitech-websiden har mx510 en mye bedre optisk sensor enn de eldre musene, spesielt laget for gaming, så om det er mest kontorarbeid, er vel ikke dette nødvendig.

Lenke til kommentar
Svar på spm5. Jeg har både trådløs tastatur/mus(mx700) og trådløs nettverk. Funker bra hos meg.

takk.. som sagt er jeg mest keen på en trådløs mus. At den er litt tyngre enn en mus med tråd gjør ikke allverdens.

Få som har erfaringer med WIE4.0? Denne er jo betraktelig billigere enn MX700 - selv om valget nok ikke avgjøres av dette da 200 kr i forskjell ikke er så viktig når man snakker om noe man skal bruke i flere år.

mag

Lenke til kommentar

Er godt fornøyd med min MX700 - den er også blant de raskeste av de trådløse når det gjelder overføringshastighet mellom mus og mottaker - Er vel 120 ganger i sekundet eller noe - samme som en vanlig USB-mus med ledning. 'Gamle' trådløse mus hadde jo hastighet på 40 ganger i sekundet, noe som var merkbart tregere enn ledningsmus.

Og så er den jo oppladbar - aldri noe problem med at den går tom (jeg setter den i laderen hver kveld og har aldri gått om i løpet av dagen).

Har hatt trådløs mus og tastatur i et par år nå (hadde en annen trådløs mus før MX700) og går aldri tilbake til 'ledningshelvetet' igjen. :)

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

mx700 er nesten akkurat lik mx510 og mx500, I formen da.. Den har også en ladestasjon så du slipper å go tom for batterier...

Siden(?) wie4.0 ikke har ladestasjon er den en del billigere....

Men på en annen side så tror jeg formen og alle knappene til mx700 gjør den til et godt valg til din bruk...

Så jeg sier.. Go 4 mx700!

Lenke til kommentar

Inntrykk av at MX700 er way to go hvis du absolutt må ha trådløs.

Selv har jeg MX300, MX500, IE 3.0 og 4.0. Sistnevnte er den jeg bruker nå. Sammen med fUnc og skatez er det en drøm. Liker meget godt det trinnløse scrollhjulet. Gir en ekslusiv følelse. Finishen er god liksom ergonomien. 1200dpi kontra 800 merkes. Ihvertfall gjør jeg det. I spill er det trinnløse hjulet en ulempe for det er vanskelig å vite om du har scrolla et hakk og det blir litt upresist. Mouse button nr 3 altså wheelbutton er også meget hard å trykke ned. Tilthjulet brukes ikke så lenge du kjører 1280x1024 eller høyere oppløsning. Tommelknappene er gode og ikke så lett å komme borti som 3.0. Har testa med steelpad, icemat, allsop og func. Ingen tvil at funcen fungerer best.

I tillegg til 1200dpi scanner sensoren 9000 ganger i sekundet. Hvis jeg ikke tar helt feil scanner de andre 6000 ganger i sekundet. Merkbart? tja jeg innbiller meg det hvertfall :p

Lenke til kommentar

Selv om du ikke er hardcore gamer så vil du merke stor forskjell på trådløs kontra ledning. Ivertfall jeg merker stoor forskjell på feks mx700 og mx500(som jeg selv har). Det er litt vanskelig å forklare hvordan trådløs mus føles, men enkelt forklart så henger den litt etter. Spesielt i spill er det godt merkbart, men også i vanlig surfing etc. Det at musen er så sykt tung i forhold til en med tråd gjør også at jeg holder meg unna. Jeg har tatt ut loddet i min mus, det gjorde susen.

Jeg kommer ikke til å kjøpe meg trådløs mus, ikke før de er like gode som de med tråd.

Jeg er godt fornøyd med min MX500. En kompis av meg som skrøt av sin MX700, har etterhvert innrømt at det ikke er så kjempemessig som han skulle ha det til. Han foretrekker min mus ;)

Lenke til kommentar

Du bør også vurdere MX310, jeg har prøvd både den og MX700, synes den var suverent bedre både til skrivebordsarbeid og spilling, man merker faktisk at den er mer presis i windows også. Med mindre du har spesielle behov for trådløs mus ville jeg nok kjøpt en med tråd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Du bør også vurdere MX310, jeg har prøvd både den og MX700, synes den var suverent bedre både til skrivebordsarbeid og spilling, man merker faktisk at den er mer presis i windows også. Med mindre du har spesielle behov for trådløs mus ville jeg nok kjøpt en med tråd.

Jeg misliker mx310 sterkt, men anbefaler mx300.

Lenke til kommentar
...

1200dpi kontra 800 merkes

...

...

I tillegg til 1200dpi scanner sensoren 9000 ganger i sekundet. Hvis jeg ikke tar helt feil scanner de andre 6000 ganger i sekundet. Merkbart? tja jeg innbiller meg det hvertfall :p

...

Det er altså 1200 dpi på IE4.0, hva med WIE4.0?

Er det 800 dpi på MX500 og MX700?

overføringshastighet mellom mus og mottaker - Er vel 120 ganger i sekundet eller noe - samme som en vanlig USB-mus med ledning. 'Gamle' trådløse mus hadde jo hastighet på 40 ganger i sekundet, noe som var merkbart tregere enn ledningsmus.

Er det forskjell mellom scanning og overføringshastighet? Er det slik at MX700 overfører 120 ganger pr. sek og IE4.0 9000 ganger pr. sek? Høres jo rart ut?

Takk for alle innlegg. Vil gjerne ha flere. I øyeblikket ser det ut som om det er IE4.0 og MX700 som kjemper om pengene (les studielånet) nå..

mag

Lenke til kommentar
Er det forskjell mellom scanning og overføringshastighet? Er det slik at MX700 overfører 120 ganger pr. sek og IE4.0 9000 ganger pr. sek? Høres jo rart ut?

Overføringshastigheten går på hvor often musen overfører data om bevegelsene (som scanningen avleser) til PC'en. Hyppigere scanning av underlaget gir nok bedre presisjon men selve overføringen mellom mus og PC går ikke fortere for det. Tror ingen optiske USB-baserte mus idag øverfører mer enn 120 ganger i sekundet. Bluetooth-baserte mus derimot har kanskje høyere kapasitet.

Underlaget har også en del å si for presisjonen når det gjelder optiske mus - brukte tidligere min direkte på pulten (treverk med blank overflate) og det virket upresist - problemet var nok at det var for lite struktur/forskjell i mønsteret som ble avlest. Begynte så å bruke en musematte med masse småmønster istedet og det ble superpresist - ikke noe problem å presist flytte pekeren 1 og 1 pixel i Photoshop f.eks.

Lenke til kommentar

Jeg sier det igjen: Ikke kjøp trådløs, ivertfall ikke mx700(kun den jeg har testet da) fordi du får ikke på langt nær en like fin opplevelse forran pcn med den. Fordi den er treig og tuung. Min mening ivertfall

Bare man bruker 5sec på å fixe kabelen så er den ikke til noen plage. Jeg merker ikke at det henger en kabel i andre enden av min mx500 ivertfall.

Nå har jeg en good old "fillt/tøymatte" og teip under musen. Den glir som en drøm. (har tatt ut loddet slik at den er blitt noe lettere)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...