Gå til innhold

aMSN 0.90 er ute.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bah. Ekte Menn bruker Jabber :)

Du sier noe der.. Noen klienter å anbefale (unntatt de åpenbare)?

Jeg bruker Psi, den støtter veldig mange av under-standardene til Jabber. Gaim har også brukbar støtte. Kopete er fin, men støtter ikke MUC (Jabber-chatterom) ennå. En ganske komplett liste over Linux-klienter finnes her.

Jabber er i ferd med å bli standardisert av IETF (de som fastsetter «internett-standardprotokoller» som mail og annet), så på sikt kommer sannsynligvis alle til å bruke Jabber (under navnet XMPP). Og alle kommer til å undres over at folk noengang har brukt proprietære, sentraliserte og lukkede protokoller som Messenger eller ICQ (tenk, akkurat som om folk med Nokia-telefoner ikke kunne ringe til folk med Ericsson! kommer folk til å si).

Lenke til kommentar
De fleste vennene mine bruker faktisk Jabber. De som bruker MSN er ikke så interessante å prate med uansett :)

Altså, med fare for å ta diskusjonen totalt offtopic; alle de vennene mine som KUNNE ha brukt Jabber bruker IRC. -- Så de interessante folkene jeg kjenner blir på MSN, alle de folka som ikke har noen enorm peiling på datamaskiner o.l. er ganske kjekke faktisk :)

Hadde de brukt Jabber hadde det vært enda bedre - hadde vært greit å blitt kvitt MSN og brukt skikkelige åpne standarder, men akk, nå er det nå en gang ikke slik og da må vi bruke MSN-protokollen for å kunne skrive til våre mindre data-kyndige venner.

Sånn, linuxmsn klienter halvforsvart :) Men stå på, jo flere som faktisk bruker Jabber jo bedre. Med en gang en større del av de ukompetente folka bytter over vil alle kunne bytte over :)

(Men selv liker jeg som sagt IRC bedre til mine andre venner ;) )

Lenke til kommentar
har jabber støtte for webcam og lyd? Eller "p2p" filsending?

Standarden for filoverføring er her. Overføringen kan enten gå via en server hvis noen av partene sitter bak brannmur, eller den kan gå direkte mellom klientene. Lyder er nevnt her, men er visst blitt standardisert på en annen måte siden den tid. Webcam har jeg ikke sett standardisert ennå, bare diskutert løst. Det kommer garantert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...