Shulgin Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 ADVARSEL: Jeg er ny i overklkkingverdenen! Vennligst ikke le av dumme spørsmål... Jeg skal overklokke minthunderbird 1,4 GHz, har en billig coolmaste vifte(suger). CPU tempen holder seg mellom 48 - 54 grader C. Jeg skal kjøpe meg en ny vifte og eventuelt annet utstyr for en liten penge... Har planer om å bruke en 400 - 550 kroner. Noe å anbefale? Hadde håpet på komme opp i en 1600 MHz for de pengene... Er det mulig? På forhånd takk! MVH Jonas Riise Hamre Lenke til kommentar
blackice Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 T-bird prosessorer på 1400mhz er normalt ikke låste, dvs at du fritt kan velg multiplier. Hvis du endrer den litt oppover så ser du fort det at du mest sannsynlig klarer opp til 1500mhz uten problemer etter min mening. Når det gjelder bytte av vifte så anbefaler jeg deg å lese vifteguiden her på overklokking.no der er det testet en del vifter så du finner fort den som passer best til lommeboka med tanke på støy og effetkt. Håper dette hjalp deg litt på vei :smile: Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 21. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2002 Vifteguiden er nede akkurat nå. Det er bare å vente... Jeg klarer 1466 MHz, men da er tempen oppe i 56 C, er det ikke litt høyt? Uansett, takk for hjelpen... Lenke til kommentar
thorhansen Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Gode overklokkingsribber: Alpha PAL 8045 Swiftech MC462 Millenium Glaciator II - Les Glaciator Shootout: http://www.overklokking.no/cooling/cpuvift...tout/index.html Fra testen: "Med sine 0.16(C/W) er den overlegen alle kjølerene som har tatt turen innom oss her på Overklokking.no" Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 22. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2002 Er ikke Zalman CNPS 6000 CU egnet for overklokking? Fikk litt lyst på den. Eller Thermaltake "Silet viking" noe, egner de seg for litt overklokking? Millennium Shootout er litt tung, jeg flytter litt mye pc'en skjønner du. Er det ikke litt mye stress og ta den av og på? Hadde ikke tenkt å bruke så mye penger. Alpha PAL 8045 er litt dyr... MVH Jonas Riise Hamre Lenke til kommentar
thorhansen Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Fra Zalman's hjemmsider: Zalman's CPU Coolers enable very stable operation of a CPU in an OVERCLOCKED environment. * If you try OVERCLOCKING, please make sure that the fan is in Normal Mode. * Zalman Tech. Co., Ltd. is not responsible for any damage to a system or a CPU caused by CPU OVERCLOCKING. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Tilbake til tempen din, 56 grader er litt høyt det ja. Vifteguiden er nede, men er en del kjølere som er testet mer i detalj, og disse testene er ikke nede. Her kan du finne en god del tips. Eller så er det jo andre sider du kan titte litt rundt på.. Ang. om du greier å nå 1600mhz, veit jeg egentlig ikke helt om du kan nå det. På overclockers.com sin cpu database var gjennomsnittlig klokkefart 1610mhz for denne cpuen, men da er det veldig mange med vannkjøling/pelt osv. som drar dette snittet ganske bra opp. Kommer jo også litt ann på om du har flaks eller uflaks med hvor klokkbar cpuen din er også. Lenke til kommentar
fat_guy Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Du kunne jo bruke følgende: Alpha PEP66 PELTIER. Hver klar over at den trenger isolering pga kulden Lenke til kommentar
555 Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Quote: On 2002-03-22 16:40, fat_guy skrev:Du kunne jo bruke følgende: Alpha PEP66 PELTIER. Hver klar over at den trenger isolering pga kulden for all del IKKE prøv 85Watt peltier jeg har det selv. på t-bird'en min (1,33GHz fikk jeg over 60grader på 950MHz duron fikk jeg ca. 40grader mot 30grader uten pelt _________________ 950Duron@1350 2.3Vcore :smile: Radeon VE DDR 182/364@210/420 :razz: Amazon [ Denne Melding var redigert av: 555 på 2002-03-22 17:07 ] Lenke til kommentar
Noty Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Hold deg unna alle peltier under 156w på amd tb 1400 kjører selv 156w peltier og er oppe i 28 grader max load (lite kapasitet på radiator)idler på rundt 10 grader vann er et must for peltier over 85w. vann kommer på ca 2000 med alt utstyr du trenger(hvis du kjøper alt og ikke mekker noe selv) Gå for en løsning som ikke bråker for mye. Alpha pal ribba med ei stille paps vifte er vel ei bra løsning om en litt dyr. har selv klokket min tb 1400 til 1609 med coolmaster, men anbefaler det ikke pga varmen :smile: Har ikke mulighet til anet en fsb klokking pga mb :razz: med ditt mb så skulle det ikke vere prob å komme opp i de hastighetene men du MÅ ha skikkelig kjøling. Les noen tester og vurder hvilken løsning du går for :smile: lykke til :smile: Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Et 80Watts peltier holder nok ikke til en T-bird 1400 nei. Det er tross alt en av 2 cpuer (etter det jeg husker) som har laga mest varme i historien (sammen med t-bird 1,33). Generelt, luftkjøling sammen med peltier på en så kraftig cpu ville jeg droppa. Gå heller for en god luftkjøler foreløbig. Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Jeg har samme greia selv. Min var ikke opplåst fra fabrikant. Men med ditt hovedkort kan man komme veldig langt på FSB overklokking. Jeg kjører 167*10,5 og har KG7 med TwinMos 512MB DDR ecc@cl 2. På starten hadde jeg en Coolermaster greie som var opp til 1,4GHz. 78 g(uten termal pad) ikke de gran ustabil. 1: Last ned 3dmark2001SE, Serius Sam, SiSoft Sandra 2002 eller noe i den duren til å teste stabilitet. 2: Bestill ny vifte. Det er en smak sak. Vil du ha høy effekt er det ikke å se bort fra at maskinen vil støye en god del. Er du følsom for lyd, men alikevel vil overklokke kan du satse på TermalTake "Silent Viking". Den støyer lite, men er alikevel ikke dårlig. Er støy likegyldig kan du satse på Swiftech CPU-kjøler, + en vifte du velger. For eksempel kan du velge en PAPST vifte, 79m³/time, 37 dB. En kjøler med ekstremt god ytelse og et moderat støynivå. 3: Se litt over GOOP Guider på Forumet, kjøp deg Artic Silver 3! Ingen bedre, ingen like gode! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå