Gå til innhold

Harddisken henger seg, og lager rare lyder..

Anbefalte innlegg

Når jeg skulle starte maskinen, ville den først ikke starte, den lagde rare lyder, og det kom en feilmelding med beskjed om at det var noe galt med BIOS.. Men jeg prøvde å starte den en gang til, og da startet maskinen helt normalt.

Plutselig hengte hele maskinen seg, mens harddisken laget gjentatte skrapelyder. Høres ut som om den kjører fram og tilbake på samme sted, uten å få lest av. :scared: Prøvde å starte på nytt, men det hjalp ikke, lyden vedvarte. Til slutt gjorde jeg et forsøk på å formatere og legge inn XP på nytt, men installasjonen stoppet, mens disken fortsatte med disse skrapelydene. Siden har den ikke virket, den bare henger. :cry:

Hva er galt? Jeg setter stor pris på svar! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lever den inn som spesialavfall når du kjøper en ny...

Eller hvis den er nyere enn 2 år har du reklamasjonsrett, og kan få en tilsvarende på den måten. :thumbup:

Hvis det er en ferdigmaskin; Compac, Dell, HP eller noe sånnt, leverer du inn hele maskinen.

Lenke til kommentar

Disken er ca. ett år gammel.. Prøvde å formatere den med en windows 98 se oppstartsdiskett, men får feilmelding om at den ikke kan skrive på disken.. I tillegg feilmeldinger om BIOS litt sånn innimellom.. Gjør et forsøk på å levere hele maskinen tilbake til butikken i morra, har hatt en del problemer med den før også! Så får vi se om de finner ut av det! :D

Lenke til kommentar
Hvis dette er en IBM-harddisk så er det helt normalt.  ;)

Jaha? Interessant... hvor har du det fra da? Min erfaring er at dette ikke er normalt, selv for IBM disker. *Venter på motbevis* mrgreen2.gif

PS: jeg har IBM disk, derfor...

@ topic: Ja, det er noe galt her. For meg så høres det litt ut som lesehodet henger seg opp eller noe i den duren. Har du flyttet PC'en mens den har stått på? Det vil iallfall forklare hvorfor.

Btw: Når jeg mener flyttet så tenker jeg på større bevegelser på maskinen, ikke at du vridde litt på maskinen eller noe slikt.

Edit: å sende maskinen/disken ditt du kjøpte den er vel det beste ja. Du har iallfall reklamasjonsrett og kan dermed får den reparert, byttet ut, ersattet alt etter som.

Endret av ernie85
Lenke til kommentar
Nå er det jo nettopp om han har vært så uheldig å få en av disse HD'ene jeg lurer på da.

Ja, men når han sier at disken er ett år gammel, så er det vel lite trolig. Det er en stund siden 45 og 60 GXP var på markedet. 120 GXP'en min er allerede snart 2 år gammel, så det er virkelig en stund siden de seriene var aktuelle :yes:

Men nok om det.

Lenke til kommentar

Hehe.. nei, det er ikke en IBM-disk. Er ikke helt sikker på merket, men den satt i en Fujitsu Siemens Scaleo av ett eller annet slag.. var et nummer bak der, men får ikke sjekket det nå, i og med at maskinen er innlevert i dag...

Men det var det som var så underlig, at den ikke har fått noen form for hard behandling. Da hadde jeg vært enig i at det ikke er rart at lesehodene får litt problemer. Men det skjedde helt plutselig, uten forvarsel..

Men nå blir det forhåpentligvis ordnet på!! :)

Lenke til kommentar

Romanara: Har du kontollert om at det ikke er dårlig kontakt på strømkabelen til disken, har selv opplevd det du beskriver med en wd 160GB disk.

Feilen var dårlig kontakt på strømen til disken.

PS: Om du er intresert i å vite hva du har av hardware og software kan du laste ned aida32 http://www.aida32.hu/aida32-download.php Last ned denne : AIDA32 - Enterprise System Information.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...