Gå til innhold

Når blir S-ATA nyttig i praksis?

Anbefalte innlegg

Jeg har overført data mellom de to HD ene mine, men den hastigheten begrenses av det som er den minste hastigheten på skriving\lesing. Fra den gamle til den nye kan jeg overføre 20 MB\s. Mellom to helt nye disker (7400 rpm) ca. 50 MB\s i teorien.

Det vil jo ta veldig lang tid før selv ATA ville være en flaskehals. Er det mulig for HDer å bli så veldig mye raskere enn hva som ligger i rpm tallet? dvs at en raptor disk er 40% raskere enn en vanlig 7400 rpm disk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har det seg slik at det ikke er 7400 rpm disker her i verden, men 7200 disker.

Raptor er ikke 40% raskere enn en 7200 rpm disk, selv om den har 10.000 rpm.

Det som er avgjørende er jo bla søketid osv......det kan du finne masse sammenligninger av rundt omkring på nettet.

SATA = 150, ATA133 = 133, ATA100 = 100 osv...........egentlig ikke fælt store forskjellen mellom en 133 og en 150 disk.

Lenke til kommentar

Rayline TWB: Om du tar å sammenlingner en 80-120GB disk med en 74GB raptor er raptoren ca 30-40% raskere.

Men når du kommer opp på de nye store 7200rpm disken er ikke forskjellen så store, er kun en disk som er i nærheten av raptor 74GB sin ytelse, det er Hitachi Deskstar 7K250 250GB. Raptor ca72MB/s og Hitachi Deskstar 7K250 64MB/s.

Raskeste 120GB varianten er Western Digital Caviar WD1200BB med 49MB/s.

Raskeste 80GB er Samsung SpinPoint P40 43.4MB/s. WB99 Disk/Read Transfer Rate - Begin in MB/Sec http://www.storagereview.com/

Lenke til kommentar

Gjør oppmerksom på at random access time går _OPP_ med RAID0 og _NED_ med RAID1 (ned er best) sammenlignet med en enkelt disk. Det er derfor ingen selvfølge at det er best å ha OS på et RAID0 array.

Det er viktig å ha klart for seg hva man ønsker å oppnå ved å benytte RAID løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...