Gå til innhold

ADOBE CS for SONY F828

Anbefalte innlegg

En kjempenyhet som bare måtte komme og som jeg faktisk kalkulerte med da jeg bestillte min egen F828;

Adobe CS har nå kommet med en oppgradering (Adobe Camera Raw 2.1) som gjør at du nå kan importere og behandle Raw-filene til F828 i Adobe-miljø.

Sony`s egen programvare som følger kameraet er greit nok til enkel bruk,
men gir få muligheter i forhold til hva raw-formatet tilbyr.

Å jobbe i Adobe åpner en ny verden for redigering i Raw-format, og selv om raw-funksjonen i selve kameraet (Sony F828) er noe tregt (lagring av filen etter at bildet er tatt), har jeg alikevel brukt RAW ganske mye blant annet ved naturfoto, portretter, osv under "kontrollerte" forhold hvor tidsaspektet er uinteressant.

Nå er altså "ADOBE Camera Raw 2.1" kommet, og du kan glemme denne redigeringsbegrensningen som tidligere har heftet ved F828 fordi den har vært prisgitt den medfølgende og noe enkle programvaren for redigering av RAW.

Mer info og download finner du her : [url="http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html"]http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html[/url] Endret av PhotoGen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En kjempenyhet som bare måtte komme og som jeg faktisk kalkulerte med da jeg bestillte min egen F828;

Adobe CS har nå kommet med en oppgradering (Adobe Camera Raw 2.1) som gjør at du nå kan importere og behandle Raw-filene til F828 i Adobe-miljø.

Sony`s egen programvare som følger kameraet er greit nok til enkel bruk,

men gir få muligheter i forhold til hva raw-formatet tilbyr.

Å jobbe i Adobe åpner en ny verden for redigering i Raw-format, og selv om raw-funksjonen i selve kameraet (Sony F828) er noe tregt (lagring av filen etter at bildet er tatt), har jeg alikevel brukt RAW ganske mye blant annet ved naturfoto, portretter, osv under "kontrollerte" forhold hvor tidsaspektet er uinteressant.

Nå er altså "ADOBE Camera Raw 2.1" kommet, og du kan glemme denne redigeringsbegrensningen som tidligere har heftet ved F828 fordi den har vært prisgitt den medfølgende og noe enkle programvaren for redigering av RAW.

Mer info og download finner du her : http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html

Ja,RAW`en til Sony er sinnsykt treg. :angry:

Lenke til kommentar
[quote name='andreash' date='07/03/2004 : 12:17'] Hmm, gamle nyheter :)

[/quote]
Mulig det er gamle nyheter for deg,
men "nyheten" om at F828 er inkludert i denne programvaren ca. 3 uker gammel.

Denne versjonen som nå også omfatter Sony F828 ble lansert
i forbindelse med PMA-messen i Las Vegas i midten av februar 2004.

I de fleste diskusjonsfora får dette kameraet fremdeles pepper så det holder
pga av at Adobe-miljøet ikke har vært kompatibelt med Sony`s Raw-format,-
så det er tydelig at nyheten isåfall ikke har nådd alle.

Nå er altså den muligheten her, ca. halvannen måned etter at kameraet kom på markedet,- og det er vel faktisk kortere tid i forhold til de fleste D-SLR ? Endret av PhotoGen
Lenke til kommentar
:mad: Den dårlige nyheten, ihvertfall for meg, er at denne pluginèn ikke funker med Corel Photopaint... det gjør de gamle. Så da får jeg fortsatt gi blaffen i RAWen da. Om ikke noen har en måte å få det til å funke på :D
Lenke til kommentar

Mener denne oppgraderingen fungerer med Photoshop 7.01 og CS.

For CS-brukere er oppgraderingen gratis, mens for 7.01 er det mulig at denne koster litt. Se forøvrig nettsiden jeg har lagt link til over for nærmere info.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...