Nitromarsjipan Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 Enda en mini update: Jeg har snakket litt om å lage voltmodd m/ digitalt display som viser Vcore og Vmem, temperaturer++ i tilleg til at jeg kan stille spenningene med knapper istedenfor å bruke "gammeldags" potmeter. For å kunne ha noe å begyne med kjøpte jeg to serielle tempmålere fra elfa. Siden det ikke akkurat er en åker m/ plass på skjermkortet, så bestilte jeg "ytmonterade" altså små kretser, uvitende om hva som ventet meg. Posen: Jeg ble litt fustrert når jeg ikke fant noe innhold i posen , men etter litt banning og risting kom det litt "rusk" ut: Plutselig gikk det opp for meg at rusket faktisk var de to kretsene. Closeup: (sorry for dårlig bilde) Ved siden av en vanlig 6 pins IC: Smått, 2,6*1,5mm for å være nøyaktig. Nå sitter jeg og lurer på hvordan jeg skal lodde disse mikrobene noen som har en smd loddeguide eller noe annet som kan hjelpe? Link til info om tempsensorene. Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 (endret) noen tips til lodding: fil spissen på loddebolten din god og spiss bruk veldig lite loddetin, så lite som mulig. IKKE hold loddebolten på nede på kretsene for lenge. de kan bli ødelagt av varmen.. Endret 21. mars 2004 av Diablito2k Lenke til kommentar
GSM Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 (endret) Mesa like Cola boksen #Kopierer Nitromarsipans colaboks# .. Hvor mye bråker den biltema pumpen? Bråker den mer enn min nåværende tt volcano 11+ eller er den til å leve med? Edit: En leif Endret 22. mars 2004 av GSM Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 Den bråker mye midre enn 40dB vifta mi, jeg ville sagt ca. 25dB så det er levelig etter min mening, ett lite problem med boksen er at det er vanskelig å fylle vann. Det kan kansje løses v/ å lage en ekstra påfyllingstank. Kopier i vei! Lenke til kommentar
andrekr Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 hva slags nippler brukte du til pumpa? Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 (endret) Jeg brukte bare en, den er fra biltema har ikke ork til å finne # men den er 12mm på slangesiden og 3/8" eller noe på pumpesiden, jeg limte den på pumpeutgangen med epoxy. Jeg har fått litt hjelp med loddingen av faren min, jeg bruker 3x forstørrelsesbriller, og har klart å lodde på 2/6 pinner etter å ha mistet den første måleren ut av pinsetten, den landa rett ved siden av mini-skrustikka, og når jeg skulle hente den så var den borte. Edit: ferdig loddda, var ikke så vanskelig med litt øving. Endret 22. mars 2004 av Nitromarsjipan Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 (endret) Hmm, ja på tide, jobber med radiator (som skal være en 30l tank m/varmeveksler) alt går litt tregere nå, pga, mekking av pelt-kjøleskap i knust og hærverken. Kommer bilder i dag eller i morra. Edit: har lodda ferdig temp. sensoren, blir en stund før den funker fordi jeg ikke klarer å programmere AVRen som skal være melom de og LCD +mye annet. Endret 25. mars 2004 av Nitromarsjipan Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2004 Testing Nå har jeg gledet meg lenge til denne dagen, og nå skal jeg endelig få testa vannkjølinga, jeg bruker en 10liters bøtte som raddis foreløpig...Trodde jeg: Som dere ser har jeg driti meg LITT ut. Nei, det var ikke meningen at niplene skulle gå igjennom hovedkortet. Jeg kommer med updates så snart jeg finner ut hva jeg skal gjøre, eller hvis jeg gjør noe med elektronikken (nevnt tidligere) Det lille lystpunktet i dag var at jeg kunne le av kjøleren på FX 5600 kortet som fulgte med PCen (Ja, jeg vet det er å synde å ha ferdig pc, men jeg "fikk" den til jul (kom i går) og kunne ikke velge.) Jeg kunne også le av den 1cm høye passive kjøleren på NB: Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 vet ikke helt hva jeg skal si.. kanskje du måler/tenker litt mer neste gang.. Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2004 Ja, jeg har en vane av å gjøre det meste i halvsøvne, jeg har funnet ut hva jeg skal gjøre: Ikke akkurat en veldig avansert ide, men det bør gå. *går ned og begynner* Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Det hk og skjermkort kan vel ikke akkurat være av de råeste med slik kjøling? dvs... ingen overklokking osv? Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2004 Nei, HK'et funker ikke å klokke med Men skjermkortet (r9800 SE, softmodder til pro og klokkes til 440/370 med zalman heatpipe i den forrige PCen) duger nok, minnet kommer også til å gå lenger siden jeg får plass til minnekjølere, + at jeg hadde en 145W PSU i den forrige PCen som førte til at 12v rail=11v, som førte til lavere spenning på core og mem (tror jeg). Så skjermkortet duger nok. Lenke til kommentar
Kenneth_S Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Iallefall ikke la en liten feil stoppe deg. Faktisk forfriskende å se en som faktisk kan innrømme at de gjør feil. Stå på! God lesing. Lenke til kommentar
Prnkstr Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Mesa like Cola boksen #Kopierer Nitromarsipans colaboks# .. Hvor mye bråker den biltema pumpen? Bråker den mer enn min nåværende tt volcano 11+ eller er den til å leve med? Edit: En leif Ta heller å kjøp en Eheim...min 1046 er s æ r i ø s t stillegående...det eneste som er iriterende er ikke pumpen men "boblingen " fra tanken....hvis det gir deg en ide om hva som er stillegående...dessuten er de pålitelige Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 27. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2004 Etter det lille "uhellet" Jeg har gjennomført planen som står et par poster over: 12.5mm hull borret inn i siden på blokka. For at alt vannet ikke skal gå igjennom bare en av kanalene, så måtte jeg skjære bort halvparten av den ene niplen: Sånn så det ut. Siden dremelen(fake) var varma opp så tok jeg å slipte ut en forhøyning sånn at core får bedre kontakt med blokka. Når jeg skulle til å teste blokka, skar det seg (selfølgelig), Ikke noe avlvorlig, men når jeg skulle feste slangen så falt toppen på blokka av: Det viste seg at epoxyen ikke fikk godt nok feste på aluen, så jeg tok og grovfilte blokk og topp. I stedet for vanlig epoxy brukte jeg "steel epoxy" som ifølge info på tuben var godt egnet til metall. Basen ligner på goop og herderen ligner på negro(sukkerkulør), kansje det er det? Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 Lurte litt på hvordan du skulle feste slangene når niplene sto rett ut.. Flott at du har fått ordnet det slik at du ikke trenger å lage alt på nytt igjen. Meget oppfinnsom blokk må jeg si, meget oppfinnsom. Lykke til Lenke til kommentar
mistabeen Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 Godt jobbet Nitro.. Du klarte kom deg unna den lille feilen godt. Lykke til videre Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) Prøvekjøring Etter mye mikk-makk har jeg endelig blitt ferdig med blokka, jeg har prøvekjørt den i 12 timer først, og den var/er dønn tett. Blokka. En colapumpe og en bøtte vann. (duh) Strømforsyningen jeg brukte til å kjøre pumpa mens jeg var på skolen, (hvis noen lurer på hva slags vifte det er så er det en 80mm med blitema chrome lakk) Montert på GPU. Bilde av kassa med slanger og blokk. Jeg gadd ikke å få meg radiator, rett og slett fordi jeg ikke har ork til å komme meg til dynga/tjene nok penger til å få seg ordentlig. "Man tager hvad man haver" og jeg hadde en 10l bøtte. [CF kort er fullt, gidder ikke ta fler bilder] Temps: Rom: 25,4°C Idle:35,2°C Midt i 3D mark03:40,4°C Temperaturen i bøtta stiger jevnt, ca .025°C per minutt, jeg tror ikke bøtteradiatorer er den kommende greia.. Den bråker litt mer enn en harddisk som jobber,litt vibrasjoner. Pris: 300kr (har fått/hatt mye fra før av) Vel, thats it, ikke videre fantastisk, men jeg har lært mye, neste gang skal jeg lage i kobber, og muligens bruke pelt... Det var ihvertfall sykt billig vannkjøling. Edit: gadd ikke å klokke så langt, bøttetempen ble for høy, kom til 420/std Edit 2: Elektronikk skjema som jeg skal bruke til "fjernstyrt" Vmod, det er ikke ferdig ennå, og det er første gang jeg bruker krets skjema proget så det blir stygt/kronglete å lese. Det digitale potmeteret er X 9511 "Digitalt potmeter +" flytter midt pinnen på potmeteret til høyre, og vice versa. Endret 2. april 2004 av Nitromarsjipan Lenke til kommentar
paroa Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Utrolig Fett, Får du klokka litt eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå