Nitromarsjipan Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 (endret) Siden vannkjøling koster noe inni *******, har jeg bestemt etter mye tenking at jeg skal lage vannkjøling selv. Det har jeg og (delvis inspirert av diablito2k), og i går (lørdag) begynte det å komme rare lyder fra hobbyrommet. En av lydene kom fra drillen, og den andre kom fra meg når jeg fant ut at jeg hadde drillet istykker et par timers arbeid... Ideen min var å ta en alu/kobbber blokk, drille mange små hull igjennom, (mange små hull gir bedre [kontaktflate mot vann] per [vanngjennomstrømningsareal]) og tilslutt borre hull til nipler. Her er resultatet av det: Som dere ser klarte jeg ikke å få hullene lodrett igjennom, som førte til at et av hullene kom ut på siden. Siden jeg vil ha en litt fresh blokk, så skiter jeg i denne blokka (som er laget av bunnstykket fra en zalman heatpipe) og lager heller en ny og bedre en: Jeg skal lage på den samme måten som den andre blokka, men av denne: Den nye blokka skal lages av den til venstre, en 20*20*56mm alu-blokk. Den nye blokken sitter forhåpentligvis bedre i skrustikka, så jeg får rette hull. Det neste jeg gjorde var å grovpusse med 180 papir, egentlig bare for å gjøre den litt mer shiny. Etter hvert skal jeg pusse blokka med finere papir, men ikke enda. Før borringen begynte klargjorde jeg en sprøyte med isopropanol til å sette i meg selv... Neida, isopropanolen er til å ha i aluen når man borrer, hvis man ikke bruker det risikerer man at alu-blokken smelter fast i borret som ikke er så bra... Isopropanolen virker sånn her: Når man borrer blir det varmt pga friksjon, da blir isopropanolen varm og fordamper sammen med varmen, det man borrer blir kaldt igjen. Isopropanol kan kjøpes på Jernia. Her er blokka ferdig borret, jeg har desverre ingen bilder av selve borringsprosessen, de 5 små hullene er 3,5mm de store (der hvor niplene skal) er 12mm Ganske så shiny ble det ihvertfall, dette er etter "grovpuss" med 1200 papir jeg skal skaffe litt 2000 snart. Bunnen ble en anelse buet, men det gjør ikke så mye. Oi!, jeg glemte hva jeg skulle kjøle: Det var det beste bilde jeg klarte å få til, fordi den store 120mm sunon vifta var i veien. Bak den er det et Connect3d R9800SE 360/340 (*brife brife*) @9800pro 442/380. I neste omgang skal jeg mekke feste plate til blokka, og slipe forhøyning så jeg slipper å ta bort shimsen. Happy moddin! Magnus. Edit: skriveleif-overflow... Endret 27. mars 2004 av Nitromarsjipan Lenke til kommentar
FaBiCon Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 synd med den første blokka da. prøv videre gleder meg til og se mer.. Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 enda et artig billig vannkjølings prosjekt Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Det blir nok bra... Kommer blokka bare til å dekke core? Og litt rundt da kanskje. Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 (endret) Det blir nok bra... Kommer blokka bare til å dekke core? Og litt rundt da kanskje. Ja den dekker core+ litt klaring. Takk for positive tilbakemeldinger! Nå går jeg ned på hobbyrommet og lager festeplate. Har noen spørsmål så bare spør. Endret 7. mars 2004 av Nitromarsjipan Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Looking good! Keep up the good work! Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 god ide håper du får det til å virke -diablito- Lenke til kommentar
Conan_Warrior Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Jeg liker å se vannkjølingsprosjekt Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 Det kommer oppdatering senere i dag... Da har jeg laget festeanordningen, og kansje pusset litt mer. Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Blir bare bedre nå som flere prøver med egne idèr + intiativ selv. Får bare håpe at du får noe som er effektivt og du er fornøyd med. Får bare håpe at alt går bra, og ikke ender med som det første forsøket. Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 (endret) Blir bare bedre nå som flere prøver med egne idèr + intiativ selv. Får bare håpe at du får noe som er effektivt og du er fornøyd med. Får bare håpe at alt går bra, og ikke ender med som det første forsøket. Jeg gir meg nok ikke før dette blir ferdig nei Det jeg har gjort i dag (søndag) er å: 1 Borret hull til festeskruer 2 Sage ut alu festeplate 3 pusset alt tidligere arbeide med minst 180 papir 4 Laget en litt stilig animasjon (se nedover) Borring av hull: All borring blir gjort i denne drillpressa, for å få hullene der hvor man vil ha de og ikke der hvor styrepilsen vil.. Nei jeg drikker ikke styrepils, jeg har det innebygd. Til tross for at jeg brukte drillpresse og god tid ble hullet alikevel på feil sted grunnen var at jeg var sløv og sikta på feil markering.. Den til venstre er den som ble borret feil. Her er toppen ferdig utskjært, jeg brukte baufil til å sage. Tilslutt kommer en (stor) animasjon av blokka omtrent sånn som den kommer til å se ut, før jeg tok bildene slipte jeg alt som var å slipe med 180 papir: Trykk for å se animasjonen, det tar en stund før den kommer opp. (Jeg bruker en trialversion av animasjons programmet, så det ser litt rart ut.) Neste gang skal jeg gravere inn noe på den, og emaljere oppå graveringen, det tror jeg blir ganske kult. Mvh Magnus *fikset feil i bildene* Endret 8. mars 2004 av Nitromarsjipan Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 (endret) ups, my bad.. nå skjønte jeg litt mer hyggelig at jeg kunne inspirere deg. it made my day ser ut som at du kan få akseptabel kjøling med det desiget! *gleder meg til resultater* -diablito- Endret 7. mars 2004 av Diablito2k Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 meget kreativt, men. det er alltid et men , har du nok plass rund cpu for blokken+nippler+slangebøy ?? Hvis du leser skikkelig skulle han ha den til grafikkortet Lenke til kommentar
Flames Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Hva er dimensjonene på den tingen ? Så jo ganske fett ut Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 8. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2004 Selve blokka er 20*20*56 og toppen er 56*? Noen som har forslag til hva som skal stå på toppen? Jeg tenkte å gravere det og male nedi, så det ligner på emaljering, som er veldig gromt (syns jeg). Jeg skal male fordi det ikke går å emaljere alu... Andre ting jeg kansje skal gjøre er å eloksere eller å lakke hele greia. Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 8. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2004 Testing av vannpumpe I dag rota jeg rundt i huset etter en vannpumpe som kunne passe til mitt bruk, etter en stund var det eneste jeg kom over var en lensepumpe, den så akkurat passe stor ut så jeg tenkte "jeg kan jo prøve" Pumpa: Spesifikasjoner: 6000l/t! "Her skal det kjøles" Uvitende om hva som ventet meg fylte jeg badekaret med vann, slapp pumpa oppi og festet hver av ledningene på et 12v batteri. ... 0,5 sekunder senere kjente jeg (og hørte) en stor våt kald ting på ryggen, omtrent som når noen kaster en _stor_ vannbalong på deg. Litt etter fant jeg ut at pumpa hadde laget en fin liten flodbølge ut av badekaret. The aftermath: Det er ikke noe atomkraftverk jeg skal kjøle, så jeg blir nødt til å få tak i en ny. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Hehe. Må skaffe meg en slik pumpe Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Det var en 12volts- pumpe? Prøv å kjør den på 6 volt elns, se hva effekten blir da. Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 hahhahha nice! men er det ikke LITT overkill med ei så kraftig pumpe ? vannet skal liksom føre bort varmen, altså det må få litt tid til å overføre varmen fra metallet til vannet.. -diablito- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå