Gå til innhold

Pirat kopiering-Kan en straffes?

heggi

Anbefalte innlegg

Leste nettopp på itavisen(http://www.itavisen.no/art/1298434.html)

at det var personer som hadde blitt straffedønt for pirat kopier som de delte og hadde i bruk..

Kunne noe lingnende skjedd her i Norge? Er klar over at der ulovlig, men kan en bli straffet? kan evnt store software produsenter samle inn informasjon via nett om mennesker som bruker pirat og forfølge dem?

Noen som har noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ulovlig kan du bli straffet for det.

I Norge tviler jeg på at myndighetene gidder å etterforske at Ola på 16 gir bort en "gratis" kopi av Photoshop til kompisen. Tviler også på at musikk/film-bransjen gidder å gå så drastisk til verks. Det er nok større firmaer som får de på nakken.

Firmaer har ikke lov til å samle inn info om deg over nett og bruke det imot deg i en rettsak - i alle fall i Norge.

Du har kanskje sett popupen som kommer når du besøker Windows Update? Der får du beskjed om at MS ikke samler inn noen informasjon. Om de gjør det eller ikke, så kan de ikke benytte den imot deg. F.eks. ingen med piratkopiert MS OS som har blitt nektet oppdateringer.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-21 21:53, borre skrev:

I Norge tviler jeg på at myndighetene gidder å etterforske at Ola på 16 gir bort en "gratis" kopi av Photoshop til kompisen. Tviler også på at musikk/film-bransjen gidder å gå så drastisk til verks. Det er nok større firmaer som får de på nakken.

Ettersom du sier ola gir en kopi av photoshop til kompisen og så nevner musikkbransjen i neste settning:

Jeg vet ikke hvordan dette er for programvare og film, men dersom jeg tar og svir en kopi av en av mine musikk CD-er og gir til kompisen min så er det fullt lovlig i Norge :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-21 22:17, Anders Leipsland skrev:

Ettersom du sier ola gir en kopi av photoshop til kompisen og så nevner musikkbransjen i neste settning:

Ikke musikkbransjen i forhold til Photoshop da :smile:

Quote:

Jeg vet ikke hvordan dette er for programvare og film, men dersom jeg tar og svir en kopi av en av mine musikk CD-er og gir til kompisen min så er det fullt lovlig i Norge :smile:

Vi har vel diskutert det ganske mange ganger før. F.eks. MP3 og DivX er fullt lovlig å laste ned, men det er ikke lovlig å videredistribuere musikk/film. Programvare er derimot ikke lov til å hverken laste ned eller distribuere.

Hvis du gir en kopi av en dine musikk-cd'er, så vil jeg se på det som videredistribuering av musikk - som er forbudt. Hvis ikke jeg tar totalt feil da?

Lenke til kommentar

Det er ikke lov å kopiere musikk, film eller programvare som er kopibeskyttet. Derimot har du lov til å ta sikkerhetskopi så lenge du har orginalen selv , lisens hvis det er programvarer. Så du har ikke lov å ta kopi av musikksamlingen din å gi det bort til bestemora de om du vil. Det du kan gi bort er shareware og lignende. :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...