Gå til innhold

Dell, not Dell?


Anbefalte innlegg

:dontgetit: Første gang på dette forum!

2-3 laptops er gjengangere ser jeg. Hva med Dell M60... eller pc'r i samme klassifisering? Dak, litt tunge regneark.. PcSpill e pyton.. Excel er beste spillet.

Noen som har erfaring med bærbare Workstations? javascript:emoticon(':no:')

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det. :yes: Jeg bedriver et enkeltforetak i bygningsbransjen. For effektivitet og flekisbilitet hadde jeg tenkt meg en "skikkelig" laptop. En jeg kunne tatt med ut, gjort skisser, notater, lagt inn bilder osv. Gjort det grøvste innenfor bygningssøknader osv. For siden og sette i dock med utstyret hjemme. (som ikke er å kimse av). Sitt forresten å lytter til PinkFloyd. :thumbs:

Lenke til kommentar

DAK'en blir vel det som krever mest? Så noe med seriøst grafikkkort ?

(Rolig folkens, skal ikke anbefale 8600'n ;) )

M60 eller et annet merke/model med WSXGA eller WUXGA må jo være topp for CAD/DAK? Kansje WUXGA blir vel smått "ute i felt" ?

 

Har ikke lagt inn AutoCad'n på min maskin enda, men den kjører SketchUp fint (ok, kansje et amatørprogram )

Lenke til kommentar
.......

M60 eller et annet merke/model med WSXGA eller WUXGA må jo være topp for CAD/DAK? Kansje WUXGA blir vel smått "ute i felt" ?

 

Har ikke lagt inn AutoCad'n på min maskin enda, men den kjører SketchUp fint (ok, kansje et amatørprogram )

:wow: Har gått gjennom data for både IBM T41P og R50, samt HP/Compaq nw8000 i tillegg til M60. Så mest sannsynlig blir det vel en av disse. Venter egentlig bare på et "vårslepp" i prisene.

IBM og HP/Compac har jeg faktisk lite erfaring med som maskinprodusenter. Har vært litt sær i konfigurasjonen. Men det er vel endret på? Har holdt meg til Dell (3 bordPC'r og en bærbar er kjøpt der). Ikke hatt problem med noen av disse.

Må vel bestemme meg for en konfig og få en reell prissammenligning. Men Dell's priser sprett jo opp og ned som en jo-jo.

Jeg undrer litt på hvilken maskin Ookami skal legge inn ACad på? Og om du har noe mer erfaring med DAK på såpass små skjermer med høy oppløsning.

På hjemmekontoret kobler jeg opp laptoppen mot periferiutstyret jeg har der. Så der blir det ittno problems. :thumbup:

Lenke til kommentar

Har en Dell Inspiron 8600 1.7Ghz, 512Mb RAM og Radeon 128Mb Pro Turbo.

Skal ikke prøve å virke mer avansert enn jeg er, tegner bare el-skjema i 2D på AutoCad'n.

3D'n er til eget bruk, og det tar jeg i SketchUp da det rekker i massevis. Leker endel i 3dStudioMax, men vi får se om jeg legger det inn på den bærbare.

 

Skjermen min er 15.4" widescreen, dvs 16:10 format (ikke 16:9)

Oppløsningen på min er 1680x1050, WSXGA, og er flott å jobbe med, selv med 1pixel linjer, meget skarpt.

Mener å ha lest at Dell får skryt for sine WSXGA og WUXGA skjermer.

Blir vel en avveining mellom widescreen og vekt?

 

Kunne sikker skrevet en god del, men det blir synsing og gjettning, prøv å finn noen med erfaringer på bærbar i et CAD/DAK forum :)

Lenke til kommentar

Jeg tør påstå at IBM Thinkpad R50p er den beste maskinen av de du har nevnt, IBM har en byggekvalitet som de færreste slår. IBM maskinene er overhodet ikke særere enn andre (nesten tvert i mot i.flg. min erfaring), og de tilbyr veldig god support med software oppdateringer, reservedeler og ekstrautstyr. Til min snart 3 år gamle A21p så kommer det fortsatt nye drivere og BIOSer!

 

T41p er akkurat den samme som R50p hardware messig, men med 14.1" skjerm og selve maskinen er mindre (men de er så like at IBM bruker samme preload-image på dem).

 

Er i samme situasjon selv, men kommer nok til å gå for en HP nw8000, selvom jeg helst vil ha IBM. Forventer ikke den samme supporten av HP. Grunnen er noe lavere pris for tiden, samt at HP maskinen kan ha 2 HDer internt uten å fjerne den optiske enheten. For meg er dette viktig, men det må ikke bety noe for deg.

 

Både nw8000 og R50p har falt i pris i løpet av den siste måneden, sjekk litt rundt siden ikke alle er linke flinke til å endre dette raskt...

 

Ellers så kan du nok regne med nok ett prisfall når maskiner basert på 1.8GHz Dothan blir lansert om sannsynlig veldig kort tid.

Lenke til kommentar
Jeg tør påstå at IBM Thinkpad R50p er den beste maskinen av de du har nevnt, IBM har en byggekvalitet som de færreste slår.......................................Både nw8000 og R50p har falt i pris i løpet av den siste måneden, sjekk litt rundt siden ikke alle er linke flinke til å endre dette raskt...

 

Ellers så kan du nok regne med nok ett prisfall når maskiner basert på 1.8GHz Dothan blir lansert om sannsynlig veldig kort tid.

Takker for svaret. Har innhentet noen tilbud. IBM'n står som ønske nr 1, men prisen .. er det verdt det? Den korte stunda teknologien er "up to date". (Eller treng du det?)

HP nw8000 og Dell M60 er sånn ca samme prisklasse. Men la merke til din kommentar om Dothanpros. og venter noe. ("hvis du kan vente, så gjør det" var det en som skrev i en annen tråd).

Dessuten er arbeidstrykket noe stort på denne tida av året. Alle skal begynne med husbygging så snart tela er ute av jorda.

Lenke til kommentar

Siste jeg leste ett-eller-annet sted var at Dothan (arvtakeren til Banias, som er dagens Pentium-M) prosessoren mest sannsynlig ikke dukker opp før i mai. Alt er selvsagt rykter, men det er ikke rykte at Intel har hatt problemer med den og derfor utsatt lanseringen.

 

Jeg mener IBM er verdt noen ekstra kroner, du får også noen features som de andre ikke har. Bla. støt-sikring av harddisk, ThinkLight (lys ned på tastaturet, mener R50p har dette og), sikkerhetsbrikke og ett veldig godt tastatur.

 

Dessuten leveres R50p med DVD brenner som standard, noe nw8000 ikke gjør. Kjøper du dette i tillegg til nw8000, så begynner den å koste noen kroner og....

Lenke til kommentar
Siste jeg leste ett-eller-annet sted var at Dothan (arvtakeren til Banias, som er dagens Pentium-M) prosessoren mest sannsynlig ikke dukker opp før i mai. ..............Jeg mener IBM er verdt noen ekstra kroner, du får også noen features som de andre ikke har. ............

 

Dessuten leveres R50p med DVD brenner som standard, noe nw8000 ikke gjør. Kjøper du dette i tillegg til nw8000, så begynner den å koste noen kroner og....

Takk skal du ha.. Nyttige tips å ta med seg. Men i den her datajungelen er det ganske vanskelig å orientere seg bare ved å lese spesifikasjoner fra leverandør. Bør vel helst oppsøke salgssted og gå gjennom eksakt spes. med selger. For 30000 bør man vel sikre seg slik at en får det en trur en har bestilt. Over "nettet" opplever jeg å bli linka i mot generelle beskrivelser som forvirrer. (synes jeg) (En del katta i sekken på forumet ser jeg, så det er nok flere i samme båt).

Hadde det nå berre vært en bil til 150000,-? enklere det. Akk ja sann.

Lenke til kommentar

Her er liste over alle Thinkpad R modellene som er beregnet for Norge, R50p maskinene er vel nederst i lista. Her kan du gå inn på hver enkelt, og se nøyaktig spesifikkasjon:

http://www5.pc.ibm.com/no/products.nsf/Non...inkpad+r+series

 

Funker ofte bedre enn å se på brosjyrer, her får du se nøyaktig hva du får.

(forskjellen på TJ22xNO og TJ22xNR er så vidt jeg har skjønt om de kommer med norsk eller engelsk software, selve maskinen skal være med norsk tastatur uansett)

Lenke til kommentar
Her er liste over alle Thinkpad R modellene som er beregnet for Norge, R50p maskinene er vel nederst i lista. Her kan du gå inn på hver enkelt, og se nøyaktig spesifikkasjon:

http://www5.pc.ibm.com/no/products.nsf/Non...inkpad+r+series

.

Takk igjen. Ved en tilfeldighet kom jeg over en maskin oppgitt med norsk pris. Men fant den ikke igjen. Nå har jeg adressa og kan boltre meg i spesifikasjoner. Fikk pris på en 223. i underkant av 27k + mva.(26800,-) Noe bedre enn oppgitt på linken. For se litt nærmere på dette i kveld. Ha en god dag!

Lenke til kommentar
Her er liste over alle Thinkpad R modellene som er beregnet for Norge, R50p maskinene er vel nederst i lista. Her kan du gå inn på hver enkelt, og se nøyaktig spesifikkasjon:

http://www5.pc.ibm.com/no/products.nsf/Non...inkpad+r+series.......

 

For den som skal drasse med seg laptopen i hytt og pine, og alle himmelstrøk, kunne det kanskje være interessant å lese denne testen. Etter å ha sjekk side opp og side ned, heller jeg mer og mer over mot et bestemt merke.

 

http://www.veritest.com/clients/reports/ib...m_harddrive.pdf

 

Så jeg kanskje bære over med at prisen er noe dryg. Safety first, hvis uhellet er ute. Og "Om hundre år er allting glamt"

Lenke til kommentar

Relativt stor interesse for tråden ser jeg, men lite hint. . Trenger dessuten ikke flere. Bestiller en IBM R50p Tj223NO inkl. docking i morgen. Regner med at denne maskina varer en stund.. Lagt merke til at "AKERMAN" sverger til IBM. Prøvd selger i Dell vedr. M60. Brukbart tilbud, godt under egne valg i online, men hvis den skulle oppgraderes tilsvarende IBM ble differansen ikke avskrekkende stor. Samme med NW8000. Laptoppenes "kollisjonstest" http://www.veritest.com/clients/reports/ib...m_harddrive.pdf ble vel en litt avgjørende.

javascript:emoticon(':w00t:')

Lenke til kommentar
Jeg blir veldig overrasket hvis du blir misfornøyd med R50p'en!

Tja.. tiden vil vise. Jeg er i hvertfall innstilt på at jeg har gjort rett valg. Dette skal være en arbeidsmaskin, ikke en hastighetstest- og spillemaskin. Fruen bruker kanskje kabalen av og til.. Men.. jeg har et teknisk spørsmål til omverdnen: Er det mulig å bruke en flyttbar Pc mot solcellepanel (på hytta)? Hvis.. hva trengs av tilleggsutstyr. Har en Inverter ( 150 watts) mot sigartenner i bilen, og adapter for mobillader på hytta. Kan bli styggvær i påska. 8 km til nærmeste stikkontakt!! Må fylle ryggsekken med batteri og loff. :cry:

Lenke til kommentar

Sitter nå og venter på en Dell Latitude D600. Denne maskinen har ikke det grommeste skjermkortet, men skjermkortet er et ATI Radeon 9000 med dedikert skejrmminne, veier ca 2 kg og har det meste jeg trenger. Gleder meg som en lite unge. Dette er da en proff laptop som er beregnet for folk i farten. God pris også.

Lenke til kommentar
Sitter nå og venter på en Dell Latitude D600. ........

Hvis du ser i innlegg over ser du at undertegnede har vært Dell- tilhenger. Men i dette tilfellet ble fristelsen til IBM for stor. Fikk god pris ca 2000 under liste. m/extra ram. Slo til.. etterpå kjem angeren?? Nei, jeg skal bruke den i arbeid, med kompensasjon for "utlån" så... Vet ikke helt når den kjem. Håper den kjem før regninga. Har litt dårlig samvittighet for selgeren hos DELL. Ho har fulgt opp meget godt!! Trivelig dame.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...