jocke Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Hei! Jeg er i full gang med å sette opp firewall med iptables, proxy, webfilter, ftp, www, etc... I den forbindelse er det 2 ting jeg lurer på: 1. Hva vil dere anbefale? BSD eller Linux? (noen som har hørt om ClarkConnect? I så fall; er det bra, brukendes?) 2. Finnes det noen form for "grafisk" iptables? (slik at man kan bruke det i X - blir litt mer oversiktlig når man skal legge til og fjerne regler i ett kjør. ja du gjettet riktig - den skal stå som server på LAN, der det er ca. 50 maskiner som hver skal ha egne instillinger) Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Etter som jeg har forstått brukes ikke iptables av BSD. Det finnes diverse grafiske konfigurasjons verktøy til iptables. Jeg har bl.a. brukt FWbuilder. Den er litt sær når det gjelder konfigurasjonen. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Jeg har brukt Firestarter en del og var fornøyd med den. Enkel uten å være for begrensende. Ellers synes jeg Guarddog («Protecting your computer with a cute little dog») ser veldig bra ut, særlig fordi det er et KDE-program. Begge disse funker bare med Linux siden de bruker IPTables. Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 (endret) jeg er fullstendig forelsket i openbsd's packet filter edit: ikke noe gui til pf så vidt jeg vet, men pf er så bra at gui vil bare være et ubrukelig hinder uansett Endret 7. mars 2004 av Arntfinn Lenke til kommentar
Espen_^ Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 I clarkconnect så gjør du innstillingene gjenom web så da får du jo en slags gui på iptables.. du ser hvilkne porter som er åpne og hvilkne du evt har forwardet... Du kan jo seff gjøre inst fra console oxo.. Lenke til kommentar
CrasY Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 1. Hva vil dere anbefale? BSD eller Linux? (noen som har hørt om ClarkConnect? I så fall; er det bra, brukendes?) Har brukt CC siden versjon 1.2 og er ekstremt fornøyd med denne distroen. Veldig enkel å installere og administrere. Kan også legge til det du trenger av annen software for å tilpasse den til ditt bruk. Firewallen konfiguerer du via et Web grensesnitt som sagt.. -Henrik Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 hvis du vil ha bsdbasert, så kan du teste m0n0wall. ala cc og smoothwall. søk på google Lenke til kommentar
drall Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Kan anbefale shorewall som ikke er grafisk, men veldig enkel å sette opp. Liker denne langt bedre enn guarddog. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 10. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2004 men det finnes ingen som er http-baserte? skal bruke grafisk iptables på selve lan'et, men den kommer også til å stå mot internett 24/7 på et rom hvor eg ikke får tilgang til den til vanlig. derfor kunne eg tenkt meg http-basert også. noen som har noe å anbefale? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 http://www.webmin.com/ gjør sikkert jobben. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå