Svendsen Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 (endret) Hei tenkte jeg skulle prøve å gå over fra tabel til div, først.. hva er fordelen og hva er ulempene. så noen kjappe til: hva er id til? alt settes via css? man kan sette bg, bredde,høyde på samme måte som med tabeller? en av mine problemer er vel å se hvordan disse kan ligge side om side og ikke bare under hverandre. kom gjerne med noen tips til meg. EDIT: frekk idag.. men: Takk for alt av hjelp og tips er toppers Endret 6. mars 2004 av Svendsen Lenke til kommentar
huf Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Søk på forumet du. Finner helt sikkert noe.. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Godt spørsmål, det lurer jeg også på.. Lenke til kommentar
no_remorse Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Hva er id til? id er til for å identifisere div'en din slik at du kan sette egenskaper på den i CSS. eksempel: html <html> <head> <title>DIV'ene mine:D</title> </head> <body> <div id="div_en">Div 1</div> <div id="div_to">Div 2</div> </body> </html> CSS: div#div_en{ color: red; } div#div_to{ color: blue; } alt settes via css? ja. fonter, farger, posisjoner, osv. osv. man kan sette bg, bredde,høyde på samme måte som med tabeller? ikke helt.. med div's setter du posisjonen fra topp, bunn, høyre, venste enten i prosent eller piksler. (hvis du skjønner) en av mine problemer er vel å se hvordan disse kan ligge side om side og ikke bare under hverandre. du setter posisjonen ut i fra piksler eller prosent enten fra høyre, venstre, topp eller bunn.. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Hvordan blir CSSkoden for en Div-plassering..? Lenke til kommentar
[Jante] Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 En god start er vel å sjekke ut denne siden Lenke til kommentar
stian_molvik Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 (endret) *nevahmind..* Endret 7. mars 2004 av stian_molvik Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 Takk for alle svar. Jeg prøvde meg litt før jeg fikk svar og så at det ikke gikk med: <div></div> <br> <div></div> disse havna opp på hverandre men det er altså bare å sette hvor de skal begynne og starte? men hva lønner seg % eller pixler? hva med å ha en div rundt alt som enten midtstiller? eller funker det ikke på samme måte som med tables? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Nå må man huske på at jeg lærte meg div's i natt.. Men slik du har satt det opp kommen dem oppå hverandre, med to linjeskift mellom.. Om du skriver; <div id="hoved"> <div id="header">Her kan du skrive ting som skal stå innen for Header-div'en, evt sette inn et bilde og bildets egenskaper.. </div> </div> Da kommer den "header" inni "hoved", som er hele greia.. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Er det ikke best med prosent hvis siden skal være midtstilt? med pixler blir den vel låst, men ved prosent blir den "dynamisk"? altså at den står i midten uansett oppløsning? eller er det jeg som er HELT på jordet her nå?? kan ikke en shite om div's, så det skulle ikke forundre meg om jeg var helt borte! Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Er det ikke best med prosent hvis siden skal være midtstilt? med pixler blir den vel låst, men ved prosent blir den "dynamisk"? altså at den står i midten uansett oppløsning? eller er det jeg som er HELT på jordet her nå?? kan ikke en shite om div's, så det skulle ikke forundre meg om jeg var helt borte! En grei sak for å midtstille en DIV: DIV.navnetpaadivendin { margin:0 auto; position:relative; } Du bør kansje også bruke width: og height: for å få den i rett størrelse. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 *notere seg bak øyret å skrive en guide om åssn divs funker* Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 *notere seg bak øyret å skrive en guide om åssn divs funker* det hadde vært fint får de tikke helt til men krangle litt til før jeg spør mer Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 Vel må nok spørre.... jeg fikser ikke å få to diver rett etterhverandre.... de legger seg bare under hverandre. hvordan setter jeg at en skal begynne der den andre slutter? si div1 er 100px bred, skal vel div2 begynner 100 eller 101 etter Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Hmm... hvis div1 ligger 100 px fra kanten av siden, og er 100px bred begynner vel div2 på 00px? hvis jeg forstod det rett? eller er jeg helt på trynet nå også Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 hvis div1 er 100px bred og ligger helt til venstre, så begynner vel div2 etter 100 px.... men hvordan setter jeg det? Lenke til kommentar
[Jante] Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 #leftcontent { float:left; width:67%; background:#fff; border-right:2px solid #000; border-bottom:2px solid #000; margin-right:15px; padding-bottom:20px; } #rightcontent { } <div id="leftcontent"> masse jall </div> <div id="rightcontent"> masse jall </div> Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 (endret) [Jante]: Det hjalp dette kom jeg opp med: http://stianweb.com/ia/test/div.htm men som dere ser så er ikke høyre kant like hele veien. css fila ligger i test mappa takk for all hjelp alle sammen edit: jeg fant det ut av en eller annen grunn måtte jeg sette menyen til 99px og ikke 100. også er hoved til 650 og head til 750.... blir ikke dette feil eller teller den med str på border? Endret 7. mars 2004 av Svendsen Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 hvordan fixer jeg at en div blir 100% høy, slik at den går til bunnen? prøvde med height=100% Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 hvordan fixer jeg at en div blir 100% høy, slik at den går til bunnen? prøvde med height=100% #id {height: 100%;} Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå