Gå til innhold

Jeg har en idé til en nettside

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg tenkt til på en nettside og har bestemt meg for å lufte idéen med dere før jeg setter med ned og programmerer hele sulamitten. (grunnen til at jeg lanserer det her er fordi jeg leker med tanken på å lage en portal hvor flere 'likesinnede' kan finne steder som tilbyr ledige stillinger).

Er student og skal iløpet av våren/forsommeren skaffe meg jobb. Jeg er derfor jevnlig på besøk hos endel nettsider som en kan titte på ledige jobber (www.finn.no, www.aetat.no, www.jobzone.no og lignende sider).

istedenfor å lete halve nettet rundt etter nye steder å lete etter nye jobber har jeg nå samlet en liste på cirka 60 nettsteder (både jobbrekruteringssteder og nettbaserte steder) som tilbyr ledige jobber. tanken er at en kan bruke mitt nye sted som et springbredt videre for å finne ønskede stillinger/type jobber.

har også tenkt på å gjøre det mulig å søke på og hente resultater fra disse stedene og vise det på denne siden, men her kommer sikkert endel lover inn i bildet så dette er bare en tabnke med hensyn til mulig utvidelse.

lanserer idéen her for å få litt tilbakemeldinger for hvor realiserbar denne idéen er. gidder ikke bruke masse penger og resurser på å lage en portal som ikke har noen fremtid. slike har det jo vært endel av her på nettet.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hadde vært helt toppers for meg i hvertfall...

Du tenker på at man kan søke i databaser fra andre sider og få listet ut søket på din, med link til orginalen?

noe alla http://www.t-rex.no ???

har du tenkt noe mer utover det? howto's og tips f.eks? slik at man kan lese om hvordan en cv bør være, hvordan oppføre seg på intervju?

Lenke til kommentar

Hørest fint ut dette.

Tror ikke du kommer til å få spesiellt store problemer med programmeringen heller, har sett deg ganske mye på PHP delen av forumet.

Likte ideen :thumbup:

Men er ikke helt sikker på om det er lovlig? :roll:

Endret av SirIce
Lenke til kommentar
Men er ikke helt sikker på om det er lovlig? :roll:

Slik planen er i utganskpunktet så skal jeg bare ha linker fra den portalen til for eksempel www.finn.no/jobb og www.jobzone.no abhengig av hva slags jobber de besøkende er på jakt etter.

skal nemmelig katergorisere litt... så hvis en er på jakt etter it-jobber listes ut endel sider, hvis en vil jobbe som gartner kommer noen ande sider opp osv. noen sider her vil sikkert gå igjen (finn.no og aetat.no) men det finnes jo endel jobbsider som er spesifiserte med hensyn til yrke også...

tror du det vil være ulovlig å linke fra denne portalen til en gitt side uten å ha spurt de som eier/drifter siden? hm... det hadde jeg ikke tenkt på - bør vel kanskje forhøre meg litt med en advokat eller noe hvis flere tror det er i gråsonen.

det jeg absolutt skal undersøke hos en advokat er om jeg har lov til å 'hente' innholdet fra en annen nettside inn i denne portalen..... er i tvil om lovligheten på det så det skal absolutt avklares.

Lenke til kommentar
har du tenkt noe mer utover det? howto's og tips f.eks? slik at man kan lese om hvordan en cv bør være, hvordan oppføre seg på intervju?

hadde ikke kommet på denne idéen, men er jo ganske genial egentlig.... greit om jeg bruker den hvis det blir noe av?

har bare såvidt tittet på t-rex.no men ser ut som det er noe av det samme

Lenke til kommentar

hadde ikke kommet på denne idéen, men er jo ganske genial egentlig.... greit om jeg bruker den hvis det blir noe av?

har bare såvidt tittet på t-rex.no men ser ut som det er noe av det samme

ja klart du kan bruke den ideen :D

ellers hadde jeg jo holdt kjeft hehe.... men fint du spør.

skal nok komme med mer om jeg kommer på noe, er gøy med planlegging og oppstaring av ting :thumbs:

Lenke til kommentar

Notar hadde laget noe a la ideen din. Nemlig en søkemotor som søkte i samtlige boligannonser på nettet, hos blant annet finn.no. Dette ble det visst problemer av, fordi finn.no tapte jo antall besøkende. Vet ikke hvordan det gikk, men du bør være rimelig sikker før du gir deg ut med dem.

Idéen er god den, men tror det finnes i hvert fall en slik nystartet side. Anbefaler deg å finne den, finne samtlige svakheter, og gjøre din side best på de områdene den andre ikke er, og du har en unik side.

Lykke til med prosjektet i hvert fall :thumbup:

Lenke til kommentar

jeg har faktisk hatt samme idéen, en webside med jobber mest beregnet for skoleelever, studenter og andre som trenger penger og ikke har så veldig store krav til hvilket arbeid det gjelder. jeg tenkte noe i retningen www.drittjobber.no - f.eks. med tilbud om fiskesortering på julaften/nyttårsaften og annet lignende. jeg fant ut at jeg rett og slett ikke orket å finne ut noe mer om muligheten, har en mistanke om at det kan vise seg ugjennomførbart når det gjelder kildene til slik informasjon.

Lenke til kommentar
Sigmoideus: Finn.no tapte saken, så ilpostino kan sannsynligvis gjennomføre idéen sin uten dårlig samvittighet.

OK, men han bør vel belage seg på at de også prøve å stoppe det neste gang? Så spørs det om han vil risikere å møte finn.no i retten da... Notar vs Finn.no er jo mellom to giganter, er ikke sikker på at det ville blitt samme utfall hvis ilpostino vs Finn.no får samme utfall...

Lenke til kommentar
Sigmoideus: Finn.no tapte saken, så ilpostino kan sannsynligvis gjennomføre idéen sin uten dårlig samvittighet.

OK, men han bør vel belage seg på at de også prøve å stoppe det neste gang? Så spørs det om han vil risikere å møte finn.no i retten da... Notar vs Finn.no er jo mellom to giganter, er ikke sikker på at det ville blitt samme utfall hvis ilpostino vs Finn.no får samme utfall...

Funka for DVD-Jon vs Økokrim og amerikanske selskaper.. ;)

Kan man ikke bare spørre de sidene man vil inkludere i databasen om lov til å inkludere dem..?

Lenke til kommentar
Kan man ikke bare spørre de sidene man vil inkludere i databasen om lov til å inkludere dem..?

sendt mail til endel advokater med forespørsel om hvor sansynlig det er at jeg kan bli "tatt" for dette... så får se iløpet av morgendagen om noen av dem har tatt seg bryet med å svare....

hvis dette blir realisert vet jeg ikke om jeg får tid til å sette det til livs før i juni/juli... kan jo holde denne tråden ved like hva gjelder navneforslag (kommet på et par forskjellige navneforslag) og kritikk/tilbakemelding av funksjonalitet og design etterhvert.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt om jeg husker riktig angående Finn.no saken. Men jeg la spesielt merke til denne saken da den kom opp fordi jeg selv befant meg i en liknede posisjon. Jeg satt nemmelig å skrev scriptet som brukes til nyhetsagenten på www.nuffe.net. Dette scriptet sjekker rss-feedene til forskjellige nyhetssider og laster ned overskrift, dato og ingress. Jeg følte derfor at dette scriptet befant seg i gråsonen.

Min løsning ble iallfall å sende epost til alle sidene jeg ønsket å bruke i tjenesten min. Heldigvis fikk jeg positiv respons av alle som svarte. Jeg synes du skal gjøre det samme for sikkerhetsskyld. For selv om du har loven på din side, kan store selskaper stelle i stand et lite ****** for deg om de vil.

Det som er det store spørsmålet i denne saken er om du skal skrive et script som stadig sjekker de forskjellige jobbsidene og legge nye jobber i en egen database, eller om du kun skal lage et skjema som sender dine brukere videre til søkesiden til de forskjellige jobbsidene. Tar jeg ikke helt feil, så var gjorde Notar det sistenevnte. Altså sendte brukere videre gjennom et søkeskjema til Finn.no. For hvis det er det du har tenkt å gjøre, så tror jeg ikke det skal være noe problem. Men skal du lage en indeks, som ville vært det beste og mest praktiske for dine brukere, så er saken en helt annen. For da er du plutselig i gråsonen.

Lenke til kommentar

i utganspunktet hadde jeg bare tenkt til å gi folk en side med linker avhengig av hva slags jobber de var på jakt etter. det at jeg søkte/søker på andres sider og henter resultater derfra er bare tenkt som en videreutvikling av dette.... men som du er inne på RipZ- er det ikke bare å kjøre på når det gjelder en slik løsning.

har kanskje tenkt til å ha med en seksjon hvor brukere kan laste ned maler på cv'er og forskjellige typer jobbsøknader. er det smålig hvis jeg feks tar ti eller femten kroner gjennom mpay for hver nedlasting?

Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje heller satset på en SMS-løsning. Nå er ikke jeg så veldig kjent med mpay. Men jeg har ikke så stor tro på at folk vil skaffe seg egen konto på mpay (trenger ikke være tungvindt, folk er late) og i tillegg betale for tjenesten du tilbyr om det ikke er helt unikt. Da ville jeg heller satset på en SMS-løsning som jeg tror mange finner mye lettere å bruke. Problemet er at du må forvente å kun få halvparten av gevinsten av det de betaler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...