Gå til innhold

Peltier og vann kjøling

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan man skal gjøre det jeg..

Er det så at det kan lønne seg å ha en egen PSU til peltier og vann pumpe? med da en regulator til peltieret?

Har ikke gått til anskaffelse av noe ennå, men er på leser stadiet fremdeles. og trenger litt hjelp..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er ikke no ekspert men etter det jeg vet skal du koble peliter elementet rett på 12v fra PSU, og det må være helst en egen hvis ikke du har en 500W+ kvalitets strømforsyning. Du må ha en såkalt coldplate som du bruker til å klemme peliter elementet mellom vannblokk of den, så du fordeler kjøle effekten. og regulator til peliter, hmmmz, ser ikke vitsen med det. siden du skal jo max kjøle effekt på den uannsett...

men lykke til..

-diablito-

Lenke til kommentar
Lurer på hvordan man skal gjøre det jeg..

Er det så at det kan lønne seg å ha en egen PSU til peltier og vann pumpe? med da en regulator til peltieret?

Har ikke gått til anskaffelse av noe ennå, men er på leser stadiet fremdeles. og trenger litt hjelp..

Regulator til pelt er en fin ting, men bare om du skal treffe "ssweetspoten" til ditt pelt. Har du et 24Volt pelt ligger som regel best ytelse på rundt 18Volt. Samme gjelder for andre pelt.

Å regulere pelten til at den ikke skal yte så bra, er ikke en veldig god ting. Peltier, etter som jeg har forstått det, liker ikke å bli stresset veldig. Det vil si, ingen stadige spennings forandringer etc. Dette kan til slutt skade peltier elementen.

Det har heller ingen hensikt da kjølingen blir dårligere, og det er da nødvendig, trenger bare litt ekstra kondens beskyttelse for når maskinen står idel over lengre perioder. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...