software Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 (endret) Hei. Jeg har 2 mb sdsl i dag fra Catch med fast ip. Det fungerer utmerket, men jeg vil nå dele det med de andre som bor i huset. Huset er 4 etasjer og jeg vil ha distribuert bredbåndet til alle etasjene. Bredbåndet kommer inn i 1 etasje, derfor tenkte jeg å ha en ruter med 4/8 ports switch og mulighet for trådløse kort. Jeg kan ikke så mye data, derfor vil jeg legge kabler til alle etasjene selv om jeg har muligheten for trådløst, da jeg har hørt at det er mye styr å konfogurere disse trådløse greiene. Hvilken ruter vil dere anbefale? Kriteriene mine er enkel å bruke / administrere, driftssikker (da jeg er en del borte) + andre ting som dere mener er viktig En ting som ikke er så viktig, men om det hadde vært mulig å ha en ftp server som jeg kan ha tilgang til når jeg er ute og reiser så hadde det vært å foretrekke Endret 6. mars 2004 av software Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Jeg vil påstå at det er en mye verre jobb å legge nettverkskabler i 4 etasjer enn å konfigurere et trådløst nettverk. Lenke til kommentar
zTab Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Er ikke noe stress i det hele tatt å konfigurere trådløst nettverk hjemme! + at det er jo mere anvendelig da hvis du vil flytte litt på pc-ene! Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Jeg vil påstå at det er en mye verre jobb å legge nettverkskabler i 4 etasjer enn å konfigurere et trådløst nettverk. Helt enig med du........ Lenke til kommentar
cwerner Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 hm.. jeg hjalp noen jeg kjenner med å sette opp trådløst nettverk, og det var ikke no vrient i det hele tatt. jeg bare kobla i routern, den sjekka internetten automatisk. også satt jeg et trådløst nettverkskort i den andre, og vips! så funka det! Men jeg mener at hvis du har trådløst så føles det tregere i internett enn vanlig, så hvis du ikke har noe problem med å legge kabler så ville jeg annbefale det, det er raskere og da kan du også dele filer og printere. også er det billigere Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Det er som flere sier relativt enkelt. Men tenk sikkerhet!!! Bruk kryptering, det er veldig lett å komme seg inn på andre sine nettverk hvis de kjører med default nøkkel. Lag nøkkel som kreves for å aksesse ditt nettverk. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Kryptering senker hastigheten din, bruk heller MAC- adresser....... Lenke til kommentar
software Skrevet 6. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2004 Jeg leier ut i de andre etasjene, så jeg tenkte at det var bedre om det var en 3-4 uttak i hver etasje så kunne leieboerne bruke det om de måtte ønske. Det er jo enklere å ha det slik enn at alle må kjøpe seg trådløse kort osv? I ytterste tilfelle så er det mulig at det er 12 stk som bruker det samtidig, og da kan det jo bli vanskelig med det trådløse? Jeg ønsker at det skal være relativt stabilt, slik at man slipper å trykke på "svenskeknappen" hele tiden Men hvilken router vil dere anbefale? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Kryptering senker hastigheten din, bruk heller MAC- adresser....... mac spoofing er meget enkelt hvis man går inn for det. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Hvis det senker hastigheten å kryptere, er jeg veldig inntr i dokumentasjon på det. Hvor mye treghet medfører det??? Linker til info??? Lenke til kommentar
software Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 Jeg har sett litt rundt og det ser ut som den enkleste å bruke er : http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=16&s=pl Den asus greia virket også ok, men jeg 3com virker enklest å håndtere. Da springer jeg og kjøper den 3com pakken i morgen såfremst det ikke er noen som har en bedre ide Btw, mac filtrering hørtes ut som en kjempeide! Jeg antar og håper at det er mulig med 3com ruteren? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 3Com støtter det ja. Hvis du ser i profilen min så har jeg 3Com tråløst selv........... Lenke til kommentar
knut Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Jeg leier ut i de andre etasjene, så jeg tenkte at det var bedre om det var en 3-4 uttak i hver etasje så kunne leieboerne bruke det om de måtte ønske. Det er jo enklere å ha det slik enn at alle må kjøpe seg trådløse kort osv? I ytterste tilfelle så er det mulig at det er 12 stk som bruker det samtidig, og da kan det jo bli vanskelig med det trådløse? Jeg ønsker at det skal være relativt stabilt, slik at man slipper å trykke på "svenskeknappen" hele tiden Men hvilken router vil dere anbefale? Hvis du skal leie ut til andre etasjer kan du benytte noe som heter bridging. Hvis du kjøper et aksesspunkt eller basestasjon som støtter det kan du koble disse mot hverandre og bruke kablede maskiner. Asus wl-500g støtter dette og du vil da kunne ha 4 maskiner koblet på hver av dem via den innebygde switchen. Egentlig ganske genialt. WL-300g støtter også bridging, men da bare med en vanlig nettverkskontakt. Lenke til kommentar
software Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 Dsl ledningen kommer inn i nederste etasje, derfor var planen min at jeg kun legger en cat5 ledning fra 1 og opp til fjerde etasje, for så å koble ledningen som kommer opp i øverste etasje til en ny switch. Da slipper jeg å ha 6 sett med ledninger fra 1 etasje og helt opp. Da fordeler jeg heller ledningene oppe fra switchen i øverste etasje. Tenker jeg helt feil eller er dette en ok løsning? Er dette "bridging" Lenke til kommentar
knut Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Det kan være en fin løsning det, men bridging er helt uten kabler fra første etasjen og opp dit du skal ha den. En bridge kobler to nettverk sammen, i dette tilfellet dsl inntaket nede og det kablede nettverket i den etasjen du skal ha det i. På den måten slipper du å kable mellom etasjene. Men dette kan kanskje bli dyrere enn du regner med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå