Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny intern IP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I nettverket var jeg 10.0.0.2, så installerte jeg nytt hovedkort med integrert GLan og tok ut det gamle nettverks-kortet. Nå er jeg plutselig 10.0.0.10. Hvorfor, og hvordan fikse det?

Må nok vite litt mer om nettverket ditt først, bruker du dhcp/bootp eller setter du ip manuelt på hver maskin, hvilket OS bruker du...

Lenke til kommentar

Ikke verre en at du setter statisk ip adresse til 10.0.0.2. Hvis du får ip konflikt, er det bare å begynne å slå av de andre maskinene eller ting som tar ip og finne ut hvilken som tar den ip'en.

Jeg hadde det samme problemet når jeg fikk telio adapter. den tok min 10.0.0.2 adresse. starta maskinen, fikk ip konflikt, nappa ut kontakten til telio adapteret, og fikk tilbake 10.0.0.2 adressen.'

Lenke til kommentar

Poenget hans er nok at han har fått 10.0.0.2 av routeren sin gjennom DHCP før tenker jeg og når han da skiftet nett.kort så fikk han en ny IP siden lease time'en ikke hadde utløpt på den gamle ennå.. DHCP servere bruker den unike MAC adr. til nett.kort for å skille mellom dem og huske hvilket kort som har fått hvilken ip osv. Det du må gjøre er å sette ned leasetime'en på DHCP serveren til minimum og la tiden gå ut før du kobler på et nytt nett.kort ELLER du kan bare slette hele DHCP dataene og opprette scopet på nytt..

Endret av fluke2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...