fleur Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 har laget en tabell som ser slik ut foreløpig: Problemet er at jeg vil ha rutenettabell, når jeg har border=1 kommer det bare border rundt hele tabellen, ikke mellom cellene. Hvordan får jeg til det? Et annet problem: I den første cella på den andre raden vil jeg ha delt opp setninga i 3 rader. Er snakk om et navn, med adresse og postnummer/sted. De skal stå på hver sin linje. Men det som da skjer er at innholdet i neste celle (stilling) kommer på linje/høyde med adressen og ikke på linjen med navn. Det samme skjer i den siste cella..får ikke mail1 på linje med Navn og mail2 på linje med Adresse. Noen som kan hjelpe? <table class="tabell"> <tr> <td>test</td> <td>test</td>< <td>test</td> <td>test</td> <td>test</td> <td>test</td> </tr> <tr> <td>Navn<br />Adresse<br />Postnr/sted</td> <td>stilling</td> <td>test</td> <td>test</td> <td>test</td> <td>mail1<br /> mail2</td> </tr> </table> CSS: .tabell { font-size: 10px; border: 2px solid #000; margin-left: 15px; width: 640px; } Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 td,tr { border: 1px solid black collapse; } Trur omtrent at det der skal funke fint. Lenke til kommentar
epsil Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 (endret) td,tr { border: 1px solid black collapse; } collapse er ikke en gyldig verdi for border-egenskapen. Skriv i stedet table { border-collapse: collapse } td, th { border: 1px solid #000000 } I tillegg vil du kanskje ha litt ekstra luft rundt innholdet i cellene. Utvid den andre stilregelen (som gjelder for tabellceller og tabelloverskrifter) med en passende padding-deklarasjon: td, th { border: 1px solid #000000; padding: .5em; } Denne verdien er relativ, og vil derfor fungere uavhengig av hvilken skriftstørrelse som er valgt (enten med en absolutt verdi i stilsettet – noe som ikke er anbefalt – eller med en innstilling i nettleseren til den besøkende). Endret 6. mars 2004 av ePsiLON47 Lenke til kommentar
fleur Skrevet 6. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2004 hmm...fikk ikke teksten på linje med hverandre... og hvis jeg definererer td, tr { blabla så får jeg jo kant rundt cellene på ALLE tabeller. Har flere tabeller, men alle skal ikke ha border rundt cellene. Betyr det at jeg må skrive td class="test" og tr class="test" på ALLE rader og kolonner? Det blir isåfall MYE skriving av klasser. Lenke til kommentar
epsil Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 hmm...fikk ikke teksten på linje med hverandre... Jeg leste litt fort igjennom. Dette kan du ordne med vertical-align-egenskapen, slik: td, th { border: 1px solid #000000; padding: .5em; vertical-align: top; } Men dette er avhengig av at nettleseren støtter CSS. En bedre løsning hadde vært å plassere navn, adresse og postnummer/sted i hver sin kolonne, og dermed samle alle data om en person på én linje (forutsatt at tabellens bredde ikke påvirkes av bredden til visningsområdet). og hvis jeg definererer td, tr { blabla så får jeg jo kant rundt cellene på ALLE tabeller. Har flere tabeller, men alle skal ikke ha border rundt cellene. Betyr det at jeg må skrive td class="test" og tr class="test" på ALLE rader og kolonner? Det blir isåfall MYE skriving av klasser. Nei, det holder med å sette en klasse på table-elementet til alle «rutenettabeller» (for eksempel «tabell»), og så forandre selektorene i stilreglene til .tabell { border-collapse: collapse } .tabell td, .tabell th { border: 1px solid #000000; padding: .5em; vertical-align: top; } Lenke til kommentar
fleur Skrevet 6. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2004 tusen takk, det fungerte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå