Gå til innhold

Hva er VSTi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VSTi er en standard for virtuelle instrumenter som kan fungere som plug-ins til et sequencer program. (Må ikke blandes sammen med VST effekter.)

VST-standardene er fastasatt av Steinberg som er en av de største produsentene av sequencere og andre lyd- og instrument-programmer.

Hvis du har et lyd-program (sequencer eller software-studio) som støtter VSTi-standarden, kan du legge inn VSTi digitale instrumenter (synthesizere og samplede instrumenter osv),og "spille dem av" fra hovedprogrammet via MIDI-signaler som er spilt inn til hovedprogrammet f.eks. fra et keyboard.

Sett fra den andre siden kan du altså bruke keyboardet ditt til å spille alle slags digitale instrumenter som du har lagt inn i hovedprogrammet i form av VSTi-baserte instrumentprogrammer. (Det finnes massevis av gratis VSTi-instrumenter på nettet.)

Hvis du vil komme igang å teste dette nærmere anbefaler jeg å anskaffe et nummer det engelske Computer Music fra Narvesen. På CD'en som følger med får du gratis en sequencer (Computer Muzys) som støtter VSTi, og mange VSTi-baserte synthesizere, trommemaskiner osv følger også med.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Reason, Nuendo, og absynth 2.0 sammen via VSTi. Glimrende interface det der :)

Men er på leting etter lydbanker til absynth med gode gitarlyder (fuzz kan jeg bruke distortionboksen i reason til å lage, ikke viktig), eller noen skikkelig bra leadsynth-lyder.

Sagt på en enklere måte enn over, det gir musikkprogrammer som følger den standarden mulighet til å jobbe sammen. Som å strekke kabel mellom dem på en måte. Man kan bruke funksjoner fra ett program i det andre osv.

Få en bryter i Reason til å styre en annen bryter i absynth f.eks.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...