FpsStu Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 (endret) Samsung Syncmaster 172X Samsung Syncmaster 172X er en av Samsungs nyeste TFT skjermer. Denne 17"ern har i motsetning til de fleste andre Samsungs TFT skjermen, bare 12ms responstid, mens de fleste andre Samsung TFT skjermer har 25ms. Men andre ord, burde denne være vill på spilling. Spesifikasjoner Størrelse: 17" Maks oppløsning: 1280x1024 Størrelse pr pixel (mm): 0,264 Betraktningsvinkel H/V: 160/140 grader Lysstyrke: 270cd/m2 Kontrast: 500:1 Responstid: 12ms TCO: TCO-99 Signal: Analog & digital (D-SUB & DVI) Vekt: 3,75 kg Garanti: 3 år Pakka Når du henter pakka, kan du ikke la vær å tenke på hvor liten denne er. "Ligger det virkelig en 17" skjerm inni der???" kan du bare ikke la vær å tenke på. Esken har et håndtak på, som gjør det lettere å bære rundt på skjermen, men desverre er pakka teipa igjen, så hvis du skal frakte på skjermen (f.eks til lan) så må du teipe igjen, for å lukke igjen boksen. Etter å ha åpnet boksen, finner du en godt innpakket Samsung 172x, som ligger nede. Skjermen kan nemmelig bøyes HELT tilbake (hva enn nå det er godt for...) Under skjermen ligger bundelen. Denne består av: Strømadapter + kabel driver CD med magictune ++ Veggmonterings brakett D-SUB skjermkabel (analog) manualer, garanti kort osv MERK i denne pakka inneholdt det IKKE DVI kabel. Skjermen Etter å ha tatt skjermen ut av pakka, får du virkelig se kvaliteten på skjermen. Alt ser så "dyrt" ut og veldig elegant. Dette er garantert en designer skjerm! Som mange lurer på, så har skjermen en "kant" på 10mm på sidene og 12mm oppe og nede. Dette er ingenting når den er 361mm lang og 298mm høy. Kontroll panelet til skjermen inneholder 7 knapper. "Auto(adjust)" "Exit (menu)" "menu" på knapp, justerings knapper, kontrast justering Skjermen er UTROLIG tynn! Aldri mer CRT! Skjermen har høyde regulering (både opp og ned, og akse) På med maskinen Bruker et Powercoler Radeon 9800pro 128mb for å forsikre meg best grafikk *Merk* Bruker D-Sub (analog) kabel Etter å ha skrudd på datan for første gang, med den nye skjermen, kan du ikke unngå å miste pusten over hvor klart alt er. Alle tegn og farger (selv i boot screen) er krystall klart. Kontrasten kan en ikke klage på, denne er super! Hadde nettopp formatert datan før jeg fikk denne skjermen, så første gang jeg startet maskinen, kjørte skjermen på kjedlige 800x600 pixler. Etter å ha lagt inn ATI drivere, funken skjermen som den skulle! 172x kjører 1280x1024 glatt! Lyset er veldig kraftig, men samtidig behagelig å se på. Som den kresne personen jeg er, var noe av det første jeg måtte, lete etter døde pixler. Etter LANG leting, fant jeg en død sub pixel, rød fargen hadde visst ryket. Denne var ganske langt til venstre på skjermen og syntes bare i bek svart. Denne døde pixlen syntes ikke i det hele tatt når jeg ikke lette etter den med nesa 1cm foran skjermen. Derfor brydde jeg meg ikke så mye om det. Kan ikke la vær å legge merke til at bildet sitter "klistra" til kanten av skjermen, HELE skjermen blir altså brukt, etter et trykk på "auto" knappen. Du kan kontrollere farger, lys, bilde osv via software (magictune), som er ganske deilig, da slipper du å stresse med knappene under skjermen. Spill Som sagt, har Samsung Syncmaster 172x, 12ms responstid. (For de som ikke vet, jo lavere jo bedre.) 12ms er noe av det laveste som kan fåes tak i markedet pr. nu. 12ms Betyr at spill testen kan bli morsom Unreal 2 Velger å kjøre Unreal 2 pga ekstreme grafikk og fordi Battlefield CD'n hadde noen store riper, som gjorde at jeg ikke fikk installert den . Når jeg fyrer opp unreal, vises det en intro, fordi det er første gang jeg kjører den. "PERFERKT!" tenker jeg. Introen til unreal 2 har no sinnsykt render, som vil være greit for å vise hva skjermen er godt for. 172X funker utmerket under intro'en. Bilde, farge, lysstyrke, ALT sitter der den skal! Under selve gaminga, blir jeg overrasket. Refresh raten er helt ekstrem, alt går ekstremt "glatt" på 1280x1024, Men samtidig så er det bittelitt ghosting. Ved bittelitt, mener jeg ikke merkbart under gaming, med mindre du stirrer på skjermen og konsentrer deg om å finne ghosting. Skjermen er ekstremt bra til Spill. Men pga ør lite, bitte litte granne ghosting, gir jeg den 9/10 Film Velger å kjøre Ringenes Herre, da disse filmene har ekstremt mange bevegelser, fine farger, og scene skifte. 172x yter også ekstremt her! Hvis noen skal klage på bilde, farger, kontrast. Skal de personlig få noe med meg å gjøre! Skjermen egner seg også veldig bra til filmer! 9/10 her og. Litt trekk pga ør små, ubetydlig ghosting, som du egentlig ikke legger merke til. Konklusjon Positivt +Herlig design +Tynn +Ekstremt bilde +Egner seg til alt +Lett meny +Enkel programvare +12ms Negativt -Prisen. Nesten 1000kr dyrere enn 173T -Ingen DVI kabel (i mitt tilfelle) -Samsung aksepterer alt for mange døde pixler Alt i alt: 9/10 Ekstremt bra valg om du ikke vil følge bølgen, og kjøpe 173t. Er glad for at jeg gikk for denne istedet for 173t. NB!!! Jeg uttrykker meg bare hvordan JEG føler meg ovenfor denne skjermen, jeg har fått. Må også beklage hvis bildene loades litt tregt, bruker home.no Endret 10. mars 2004 av King_mephisto Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 kjempebra test, endelig noen som bruker bilder de har tatt selv og ikke bare bilder fra produsenten som ofte viser produktet så pent som det bare kan bli... Lenke til kommentar
Merlin Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Veldig ,veldig fin test oversiktelig og godt språk samt synspunkter Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 kanontest!! absolutt noe av det beste jeg har sett:) Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Meget bra test!! Så veldig "elegant" ut denne skjermen, litt mindre i kantene (2-3mm) enn den skjermen jeg sitter med nå. Men får håpe for din skyld at du får ei god tid fremover med nyskjermen din Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 8. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2004 kanontest!! absolutt noe av det beste jeg har sett:) takker for all god respons! Det gjør de flere timene jeg brukte på review verdt det Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 King_mephisto: Jeg har sett mange mange mange tester, men din er noe av det råeste jeg har sett. GARANTERT. Drit proff lagd!! Jeg gir den 10 / 10 Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Fin test... ...og pen skjerm. Lenke til kommentar
Maximo Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 DA VAR SKJERMEN BESTILLT !! Betalte fem laken for den. Når det gjelder testen....wow...dette var jo utrolig profft laget da. 10/10 Lenke til kommentar
ironfist Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 King_mephisto: hvordan er baklyset på 172X din? På bildene dine så jeg at det er en veldig fin og jevn svart bakgrunn i Ringenes Herre filmen. På min 172X så er det litt blålig svart farge ved nedre ventre og høyre skjermkantene, og baklyset er også tydelig ved den øvre kanten. Ellers bruker jeg DVI og fargegjengivelsen er kjempe bra, bedre enn NEC 1760 etter min mening, men likevel litt 'washed out' ved den nedre skjermkanten. I spill så er 172X ganske lik NEC1760, dvs. flyter utrolig bra med minimal etterslep. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 Jeg tror jeg vet hva du mener, var litt "washed out" midten av skjermen intill jeg la inn driverne... Har du sjekker magictune om du har riktig instillinger? prøv å tilbakestill innstillingene hvis du har kalibrert.. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 En meget bra test fullt på høyde med herr dahles test, jeg bøyer meg i støvet. Lenke til kommentar
atticus Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Mottok min idag jeg også. Er vel ikke noe beohv for meg å lage en brukertest av denne også hvis ingen vil ha mitt synspunkt av skjermen også ? Send meg en PM eller post her hvis dere vil at jeg skal ta en test også. Forøvrig var skjermen min uten noen døde pixeler Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 jeg vil gjerne ha ditt synspunkt atticus Og jeg er ikke alene Lenke til kommentar
atticus Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 (endret) Da lager jeg en liten review jeg også da Blir vel kanskje ferdig til imorgen (Lørdag) Forresten.. Skal jeg lage en ny tråd da eller skal jeg bare poste den her ? Endret 26. mars 2004 av atticus Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2004 Blir vell kanskje litt uoversiktlig hvis du poster i denne threaden? samma for meg atticus... *glede seg* Lenke til kommentar
atticus Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Sant nok .. Sitter å skriver som bare det nå .. hehe Lenke til kommentar
atticus Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 Sånn.. Da har jeg sendt inn en test. Bare å vente på at en modurator legger den ut da Lenke til kommentar
stigen1 Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Meget bra brukertest, flott trådstarter! Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 nice, sitter å vurderer en sånn nå ja:D Flott! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå