RolfOve Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Hei, jeg vil gjerne montere min fat32 partisjon i linux, men har ikke anelse på hva hdxx denn er? Er det noen måte å probe hden for å finne dette ut? Lenke til kommentar
Langtind Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 du kan jo alltids bruke fdisk: fdisk /dev/hda Trykker du på "p" så kommer det opp en oversikt over partisjonene på hda. Har du flere harddisker i pc'en, endrer du kun den siste bokstaven i hdx. Mulig det finnes en mye enklere måte, men det var den jeg kom på å i farten... Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 6. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2004 (endret) Takk, prøver det nå. Til ettertanke, hvordan kunne jeg funnet ut dette ved hjelp av info apropos eller man? Endret 6. mars 2004 av RolfOve Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 cfdisk er lettere å jobbe med (ligner fdisk i DOS). Ellers er webmin innmari greit til dette, den lister opp alle diskene, med partisjonstype m.m.m. slik at du kan velge akkurat hvem du vil ha. last ned rpm fra www.webmin.com, er litt usikker på om den følger med i yum-repositorien til fedora. Lenke til kommentar
foolish Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Jeg bruker alltid fdisk -L /dev/hda (hdb,hdc osv.) når jeg skal finne ut hvilket nr en partisjon har. cat /proc/partitions kan også fungere, men jeg synes den er vanskeligere å tyde. Man finner ut av slike ting som dette ved å spørre, eller kjøpe seg en bok. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Eller google, slik at man finner poster fra folk som har spurt om dette før. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 ellerså kan man gjøre det på den enkle måten fdisk -l Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 10. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2004 Hvordan kan denne monteres automatisk ved oppstart. Leste at det var noe fstab greier, men skjønte ingenting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå