hefo Skrevet 28. oktober 2001 Del Skrevet 28. oktober 2001 Hva kommer det av at pcene mine i nettverket ikke finner hverandre når jeg bruker 100mb nettverkskort? Når både switch og nettverkskort støtter dette..... Kan dette ha noe med kabel/kobling å gjøre? Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 28. oktober 2001 Del Skrevet 28. oktober 2001 Har du aktivert fil/skriverdeling ? Kabler som støtter 100Mb er Cat.5 Utp og Stp Selv om du setter på en Cat.3 kabel (10Mb) så har ikke det noe å si. Da blir bare hastigheten satt ned til 10Mb. (Hvis Link Speed står som Auto Mode, noe det gjør som default) Fast Ip eller DHCP (lokalt) ? Hvis du har angitt en IP på hver ab pc'ene : Er de på samme nett? Dvs. f.eks. 192.168.0.1 192.168.0.2 osv. ? Lenke til kommentar
Rawen Skrevet 30. oktober 2001 Del Skrevet 30. oktober 2001 Avhengig av at du bruker win98 2.ed eller nyere, så skal windows automatisk sette dhcp. Dermedd får maskinene ip adresser i microsofts private ip range. de vil da også få samme nettverksmaske som er viktig for å finne hverandre. Kort sagt: Benytt dhcp på alle maskiner... (Evt. installer netbios som trenger null konfigurasjon, men som ikke er rutbar) Lenke til kommentar
hefo Skrevet 31. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2001 Ja, jeg har fil og skriverdeling. Bruker W2K på samtlige PC-er. Bruker DHCP. Skjønner ingenting av detta problemet!....det fungerer helt fint med andre kabler...men etter målinger jeg har foretatt er det ikke noe brudd på kablene.. Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 1. november 2001 Del Skrevet 1. november 2001 Quote: On 2001-10-28 22:51, JarleW skrev:...Kabler som støtter 100Mb er Cat.5 Utp og Stp... STP = ShieldedTwistetPair (?) UTP = UnshieldedTwistedPair (?) Hvis begge støtter 100 Mbps overføringer, bør man egentlig velge Categori-5 STP framfor Cat-5 UTP selv i et hjemme LAN hvor lengste strekk er 30 m ? Kablene er trukket i vegg hvor det bl.a ligger strømkurser til veggkontaker og kabel-TV ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå