Gå til innhold

AMD XP3000

sommy

Anbefalte innlegg

eg har et tempratur problem i min XP3000 pc, nor den er idel ligger tempen på rundt 40-50 grader og nor eg i går kjørte 3d mark på maskinen da gikk tempern helt opp i 80-85 grader kansje høyere en det og det kom en alarm lyd ogf pcen skrude seg av, da kjørte eg fsb 166, og i dag etter og ha lest litt om at fsb 166 genererer mer varme en på lavere hastigheter satte eg fsb ned til 100 og kjørte på ny 3dmark men samme problemet cpu blir meget varm, prødte me spill spillet "planet side" i en halvtimes tid gik ut og checka temp den var oppe i 85 grader :( dette kan vel ikke vere normalt? hva kan eg gjøre for og få den ned på normal nivå? hva er tempratur oprasjons området for en AMD XP3000 i full action?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

må være noe feil på kjøler/vifte til cpu..

vet du at kjøleren sitter riktig vei,går ann og sette den feil vei..

og at kjøler har 100% kontakt med cpu.

prøvd og ta av kjøler igjen,og se til alt alt blir riktig satt inn igjen.

Endret av Traxco
Lenke til kommentar

Kan hende for spinkel vifte, jeg bruker artic silver 5 kjølepasta den er bra.

Men siden en annen kjøpte den samme er det vel dårlig vifte antageligvis.

Men om du kjøper en bedre kjøler og artic silver 5 skulle det hjelpe. Swiftech skulle være gode kjølere.

Lenke til kommentar

Det var da ekstrem forskjell mellom idle og load temperaturer. Det kan være noe galt med måleren også, men så gal er den vel ikke. Kanskje du kan opplyse om litt mer også:

- Kabinett type?

- Strømforsyning type?

- Kabinettvifter?

- Type CPU kjøler?

Hvid du kan legge med direktelinker til produktene hadde det vært meget bra.

Tok dere og fjernet den "termal pad" som satt på kjøleren med isopropanol og så tok et meget tynt lag AS5 på CPU kjernen?

Lenke til kommentar

takker for gode svar, vifta står riktig vei men en ting er at den står nesten klin oppi strøm foryningen med en klaring på kun 0,5 cm (trangt kabinet) dette minker vel effekten av vifta? eg kommer nok til og kjøpe en ny lavere vifte med bedre effekt etter hvert, hørte fra en som hadde holdt på me amd i noen år han sa at det gjore inngen ting om cpu temp låg oppi 85 grader så då håper eg det skal gå bra, får opne noen gamle maskiner i morgen og ta ut en vifte og plassere den så den blåser bort på heatsinken får se om dette hjelper noe. pcene min monterte eg selv men den andre er montert en uke før av en annen data kyndig person me mye erfaring så går utifra alt er riktig montert, men skal kjøpe meg artic silver 5 så hjelper vel det og noe får vi håpe...

Lenke til kommentar
kabinetet er av liten type https://prisguiden.no/produkt/3927

strøm forsyningen følget med i kabinetet vet ikke vilken type det er

eg har ingen kabinet vifet men kjører nå me opent side panel

cpu vifta er av type CP5-8JD1F

http://images.google.com/images?q=tbn:qTvx...p5-8jd1f-ol.gif

vi brukte ikke AS5 på CPU kjernen kun det orginale laget me goop som var på cpu vifta

Det kabinettet er en ovn. Ikke noe annet.

På grunn av plassering av PSU blir det fryktelig varmt,snakker av erfaring.

Prøv å ta pc`n ut av kabinettet,og prøv da. Får du grei tempratur da,så er det pga kabinettet. Prøv gjerne først med åpent kabinett.

EDIT: Så at du hadde prøvd med åpen sidedør. Prøv å ta hele pc`n ut av kabinettet,evt prøv i et annet kabinett.

Endret av Joddze
Lenke til kommentar

Huff, dette kabinettet har jeg selv vært borti en gang også :-(

Problemet er som Joddze sier at det er veldig kort avstand mellom PSU luftgitter og CPU kjøleren. PCen bygde jeg for noen bekjente. Løsningen på problemet var å snu viften på CPU kjøleren, slik at den blåser luft rett inn i PSU gitterne.

Kabinettet trenger også å få luft inn. Jeg lagde hull i bunn med et "støydeksel" over, men du kan like god la den nedeste PCI porten stå åpen. Jeg gjorde også diverse andre lyddempende forbedringerr, men det får jeg ta en annen gang...

Hvis du har Artic Silver 5, så må du bruke det da! Du kan kjøpe kodensfjerne på en bensinstasjon, det er det samme som isoporpanel. Vask vekk den "ekle" termal pad og smør på litt AS5 med fingertuppen på CPU core.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er nok kombinasjonen av det (simple) kabinettet og vifta som kan være noe av problemet ja.

Når det er sagt,.. har en maskin med MSI KM2M-L, Duron 1.4, Titan vifte (billigste).. i samme kab. og det funker greit... max. 52 grader på full load..

Så man kan ikke uten videre skylde på en faktor..

Og glem det *evinnelige* maset om Arctic Silver.. Det er sikkert bra pasta.. men det hjelper *lite* når vi snakker om CPU-temp på 70-80++. Max noen få grader ned i beste fall, men det er sikkert vesentlig for inbitte overklokkere. Til "vanlig" bruk, ikke overklokking er "super" pasta av liten betydning. Men det er viktig å montere kjøler/evt. pasta rikitig og ha nok utlufting i kabinett.. særlig for "hotte" Athlon's.. Trur eg... Og med den temperaturen det er snakk om her må ett eller annet være feil med montering?

Eller har noen av dere som maser om Arctic Silver gjort hjemmeleksa deres og gjort empirisk forskning på ulik goop/pasta? Det er da på tide å dokumentere dette. Jeg har gjort *litt* forskning.. og kunne ikke se *vesentlige* variasjoner mht. hvilken pasta jeg har brukt.. God vifte/utluftning derimot.. her er det fort 10-15 grader å hente!! (Som ikke er nok i dette tilfellet.. 85+ er syk høy temp!)

Lenke til kommentar
Det er nok kombinasjonen av det (simple) kabinettet og vifta som kan være noe av problemet ja.

Når det er sagt,.. har en maskin med MSI KM2M-L, Duron 1.4, Titan vifte (billigste).. i samme kab. og det funker greit... max. 52 grader på full load..

Så man kan ikke uten videre skylde på en faktor..

Og glem det *evinnelige* maset om Arctic Silver.. Det er sikkert bra pasta.. men det hjelper *lite* når vi snakker om CPU-temp på 70-80++. Max noen få grader ned i beste fall, men det er sikkert vesentlig for inbitte overklokkere. Til "vanlig" bruk, ikke overklokking er "super" pasta av liten betydning. Men det er viktig å montere kjøler/evt. pasta rikitig og ha nok utlufting i kabinett.. særlig for "hotte" Athlon's.. Trur eg... Og med den temperaturen det er snakk om her må ett eller annet være feil med montering?

Eller har noen av dere som maser om Arctic Silver gjort hjemmeleksa deres og gjort empirisk forskning på ulik goop/pasta? Det er da på tide å dokumentere dette. Jeg har gjort *litt* forskning.. og kunne ikke se *vesentlige* variasjoner mht. hvilken pasta jeg har brukt.. God vifte/utluftning derimot.. her er det fort 10-15 grader å hente!! (Som ikke er nok i dette tilfellet.. 85+ er syk høy temp!)

Jeg har gjort slike målinger ang betydning av kjølepasta (har postet det før):

Selv har jeg testet litt med og uten kjølepasta i en "rigg" jeg har satt opp nylig. Det består bl.a. av en AMD Athlon 1.0GHz, en gammel CoolerMaster kjøler og et MSI K7N2GM-L hovedkort som ligger på et bord. Temp. måleren er nok noe gal (viser for lite), men forskjellene er tydelige (idle mode, målt i bios):

A) Uten kjølepasta: 45 grader

B) Med billig kjølepasta fra Komplett: 44 grader

C) Med Artic Silver 3 kjølepasta: 41 grader

Romtemperatur: Ca 20 grader.

Som du ser i dette tilfellet, så fikk jeg 4 grader kjøligere CPU med en bra kjølepasta, for varmere CPUer kan forskjellene være større.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg har gjort slike målinger ang betydning av kjølepasta (har postet det før):

Selv har jeg testet litt med og uten kjølepasta i en "rigg" jeg har satt opp nylig. Det består bl.a. av en AMD Athlon 1.0GHz, en gammel CoolerMaster kjøler og et MSI K7N2GM-L hovedkort som ligger på et bord. Temp. måleren er nok noe gal (viser for lite), men forskjellene er tydelige (idle mode, målt i bios):

A) Uten kjølepasta: 45 grader

B) Med billig kjølepasta fra Komplett: 44 grader

C) Med Artic Silver 3 kjølepasta: 41 grader

Romtemperatur: Ca 20 grader.

Som du ser i dette tilfellet, så fikk jeg 4 grader kjøligere CPU med en bra kjølepasta, for varmere CPUer kan forskjellene være større.

Ja, har sett innlegget ditt. :yes: Du har gjort leksa di, men du tar vel litt hardt i når du sier at dette er vesentlige forskjeller...

For en inbitt nerd/overklokker.. ja, men i dette tilfellet hvor temp. ligger på kritisk "core meltdown" nivå, så betyr 3-4 gr. ned *niks null, nada, nothing*.

Jeg regner med at du og andre ser det poenget..

Selv bruker jeg Arctic Silver og har sett tilsvarende det du har målt, men jeg synes det betyr *lite* når utgangspunkt er f.eks. 65 grader og man vil ned på 45..

Som er/var mitt case med tlsvarende Q-Tec og Barton 2500+. Det jeg har funnet ut er at *luft* (vi snakker om luftkjøling) betyr x ggr. mer enn rådyre heatsinks og ditto pasta.. (Vel.. pasta er jo ikke dyrt da..) ;)

Lenke til kommentar

Om du har plugga kabelen fra CPU vifta i hovedkortet feil vei (det går i noen tilfeller an), dvs. pluss og minus blir bytta om, så vil vifta spinne motsatt vei og dermed ikke kjøle som den skal. Men tipper du har dobbeltsjekka det allerede...

Lenke til kommentar

takker alle for nyttig input, eg tok i dag og skrudde ut strøm forsyningen i kabinetet for og teste tempraturen etter på den holder nå ca 50 grader ++ litt :D dette var etter en halvtimes spilling, dette kiabinettet må unngås for en hver pris det takler ikke store cpu vifter på grunn av som sagt tidligere trangt mellom strømforsyning og cpu vifta....

Lenke til kommentar
takker alle for nyttig input, eg tok i dag og skrudde ut strøm forsyningen i kabinetet for og teste tempraturen etter på den holder nå ca 50 grader ++ litt :D dette var etter en halvtimes spilling, dette kiabinettet må unngås for en hver pris det takler ikke store cpu vifter på grunn av som sagt tidligere trangt mellom strømforsyning og cpu vifta....

Men som jeg foreslå tidligere, snu CPU viften (kun viften, ikke kjøleren). Det er bare 4 skruer å skru ut, snu viften, så skur på dem igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...