Gå til innhold

Den innebygde temperatur sensoren i AthlonXP

Betroz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et Asus A7V266-EX. Jeg har også en slik sensor som deg. Kortet kom ut rett før A7V333 så jeg tipper at sensorene er like.

Jeg sliter også med temperatur, dvs. nå sliter jeg mest med støy fra kabinettviftene. Jeg har XP1800+ og EKL PAPST godkjent til XP1900+. Jeg har en idle temp på 58 grader, og en maks load temp på 68-70 grader. kabinetttemp ligger på 26-28 grader.

Jeg må nevne at jeg har ikke merket noen form for ustabilitet, selv om jeg har kodet endel DivX-filmer (full load, 70 grader konstant i 3 1/2 time), men jeg mistenker at den høye temperaturen min skyldes en svakhet i prosessoren min.

I en tråd her tidligere ble det gjengitt en mail fra AMD selv, der de sier at XP prosessorene tåler opptil 90 grader, men man bør holde seg under 75 grader på grunn av unøyaktighet i målesensorer. De sier videre at stabilitet og levetid ikke blir påvirket så lenge tempen ligger under dette. De sier også at varmeutviklingen varierer fra prosessor til prosessor.

Når noen sier de har problemer med stabilitet når de kommer over 60 grader, så tror jeg de har en unøyaktig sensor eller rett og slett en feil i prosessoren.

Alt dette gjelder selvfølgelig bare for systemer som ikke er overklokket.

Lenke til kommentar

Dette med temperatur er da slett ikke bare noen AMD ting!? Jeg har i alle fall akkurat samme problem med min overklokkede P3@FSB143Mhz.

XP har designet maksimal temperatur 90C, men det betyr bare at CPU ikke får permanent skade før denne temp, ikke at den kan kjøre på den. Min XP med en taisol 760 med 80mm vifte og funnel på Epox 8KHA+ er 38-40C idle, 46-48C full load og låser ved 51C i følge MBM.

Etter kjøler-mod har maskinen vært helt stabil med FSB 148Mhz.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-04 07:18, Pronto skrev:

Når CPU blir varm er det veldig ofte fordi kabinettemperaturen er for høy.

Da må man sette inn vifte® og bunte ledninger som hindrer luftstrømmen.

Dette er et viktig poeng. Og hvis temperaturen i kabinettet er høy vil skjermkort, chipset etc. bli varme og muligens ustabile. Dette kan være åsaken til at mange merker ustabilitet selv om CPU-temperaturen bare er 60 grader. Det er ikke sikkert at det er CPUen som tryner, det kan like godt være andre komponenter som får det for varmt.

Jeg har aldri hatt problemer selv om CPUen står og kjører med 100% load i 12-14 timer om dagen ved 65 grader C. (distributed.net klient) Men jeg har 2 kabinettvifter som holder de andre komponentene kjølig.

Jeg så forresten en test av en rack (1U) server med 2x Athlon MP 1800 eller noe slikt. Rack-serveren var veldig lav og hadde dårlig luftsirkulasjon (selv om den hadde mange kraftige vifter). De som gjorde testen bemerket at CPU-temperaturen lå jevnt på 70-75 grader. Snålt at de lager en server som blir så varm hvis CPUene ikke tåler det, eller hva? Jeg har dessverre ikke greid å finne tilbake til der jeg leste testen :-(

Lenke til kommentar

BlackEagle skrev:

hvis temperaturen i kabinettet er høy vil skjermkort, chipset etc. bli varme og muligens ustabile. Dette kan være åsaken til at mange merker ustabilitet selv om CPU-temperaturen bare er 60 grader.

Nemlig, det kan bli temmelig hett inne i boksen, og varmluft egner seg dårlig til avkjøling !

Lenke til kommentar

Har Asus A7V333-R hovedkort med XP1800+ denne kjører på mellom 50 og 60grader. Har en Titan vifte som skulle være på ca.29db(tror nok den er på mer) Vifta går på ca.3154RPM. Maskinen er svært stabil og fungerer utmerket. :smile:

Lenke til kommentar

kjøp en Big Alpha 8045.

Den er drit rå, men den er dyr 650 kr med vifte.

Men den er verdt pengene sine.

Den kan du kjøpe på http://www.3dfxcool.no

Athlon 1400Mhz@1530Mhz

Alpha Pal 8045 (Cpu fan)

Twinmos 256Mb ram

Abit Gf3Ti200 (Gpu 175@210Mhz Ram 400@485Mhz)

40Gb +30Gb +15Gb (western)

Abit Kg7 (DD-ram)

7380 poeng i 3Dmark 2001 SE

Lenke til kommentar

jeg tror ikke det er så veldig stor forskjell på alpha kjøleren og den beste swiftech'en i kjøleevne..

har en kompis med en athlon 1400@16xx mhz og alpha pal8045, bråker rundt 23-28 db. husker ikke.

og han ligger aldri over 40 grader max load.

og det vil jeg kalle MEGET bra. (+ ei 120mm 26db papst kab-vifte)

det er ganske så stille i og med at han har et nokså støydempende kabinett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...