Betroz Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Hei! Oppgraderte PC'n min litt nå. Bytta ut Abit KT7A-RAID og T-Bird 1400 til Asus A7V333 og AthlonXP 1900+. Jeg har en Alpha PAL8045 med en 19dB Papst vifte på. Vifta flytter bare 26cfm, men man hører den ikke. Så over til poenget mitt. Asus A7V333 leser CPU temperatur med den innebygde sensoren i selve prosessoren, det gir da helt nøyaktig temperatur visning i motsettning til sensoren på Abit KT7A kortet mitt som måler utenfor. CPU tempen min er på 51 grader idle og 56-59 max load. Dette synes jeg var veldig høyt for en XP1900+. Jeg vet at min CPU vifte ikke er særlig kraftig, men er ikke det litt for høyt da? Anbefaler dere meg å kjøpe en litt raskere vifte? Sette på ribba en gang til og bruke litt mindre Arctic Silver 3? En raskere Papst vifte og en rheostat kanskje? Jeg vil jo ikke ha så mye mer støy, men CPU temperatur over 50 grader er jo ikke akkurat bra... Hva mener dere? Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Det var en tråd om temp på xp prosessorer tidligere, men jeg fant den ikke i farta. Men til poenget, Der var det en som hadde sendt mail til AMD om temp og levetid på prosessoren. Han hadde fått til svar at XP prosessoren skulle tåle opp til 90 grader, og hvis temperaturen var under dette skulle ikke levetiden bli vesentlig nedsatt. Men den på amd som svarte på mailen skrev også at man ikke skulle stole på temp sensorene... Burde gjerne ligge minimum 10-15 grader under maks temp (90 grader) Jeg har også lest noe på forumet her at de hadde funnet spesifikasjoner på at xp'en ikke burde ha over 70 grader i gjennomsnitt, men dette har ikke jeg funnet ut av enda. Men konklusjonen kan jo være at hvis du ligger under 70 grader på maks last og maskinen ikke er ustabil så skal ikke prosessorens levetid bli vesentlig nedsatt. Husk at elektroniske komponenter vanligvis har en beregnet levetid på 10 - 20 år (sikkert ikke mye mindre på en prosessor). Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 21. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2002 Jeg også har lest noe om det du sa, men som jeg sa så er en temperatur over 50 grader ikke bra. Jeg testa å overklokke den til 1704 MHz, og da ble max temp på 61 grader. Så tempen øka ikke så mye, men 61 grader da! Bortkastet å 'oppgradere' til en : Papst 8412NG ? Turtall: 3100 o/min Luftmengde: 69m³/time. Støynivå: 32 db(A) Eller en enda raskere vifte med en rheostat? Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 tja.. jeg synes ikke du burde tenke for mye på temperaturen du har hvis du ikke har planer om å overklokke i større skala. Jeg har kjørt på 52 grader idle og 61 grader maks last en stund nå uten problemer. Kabinettet står inne i et lydisolert skap så det blir varmt der ja :wink: Lenke til kommentar
DeejPhant Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Min henger seg med engang den lukter på 60-tallet.. ikke bra! Lenke til kommentar
magle Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 tror asus hkene er helt på tryne med de temp. avlesningene. har et asus a7v-266E sjøl, med en xp 1700. holder seg rundt 55 grader load, men ribba er langt i fra var, littebittegrann over romtemp. har zalman 6000 cual. har også sett at andre har samme problemet med asus hk's. tror også asus skulle fikse dette i en ny bios update, men de lar vente på seg :sad:. men kjenn på ribba, er den varm? er systemet ustabilt? det kan jo hende at din temp. sensor funker, ikke vet jeg Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 21. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2002 Slik det var da jeg kjørte med Abit kortet og T-Bird 1400 (1.70 volt) så hadde jeg en max temp på 44 grader. Det synes jeg var veldig bra siden jeg har en lusen 2050 rpm vifte. Men siden Abit kortet ikke måler tempen med den innebygde sensoren så kanskje tempen var oppe i 51 grader idle ellerno den også. Rart synes jeg... Akkurat mens jeg skriver dette sitter jeg på jobb så jeg får ikke testa noe mer nå. Men når jeg kommer hjem igjen så skal jeg teste mer. Jeg leste her på forumet at en hadde 65 grader på max temperatur og den var stabil. Mens andre sier at så fort de passerer 50 grader så er den ustabil! Så det som kanskje er tilfelle er at temperatur sensoren kan ta HELT feil? Så egentlig er det samme om den er 50 eller 65 grader, bare så lenge den er stabil? Kanskje jeg burde heller kjøpt Northwood isteden :smile: Lenke til kommentar
hjalle Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 kjører selv med samme system som deg bare at jeg har en paphst vifte som kører med ca 26 db da får jeg en temp på ca 30 og 35 grader Lenke til kommentar
pegg Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Quote: On 2002-03-21 19:54, Betroz skrev:Hei!Oppgraderte PC'n min litt nå. Bytta ut Abit KT7A-RAID og T-Bird 1400 til Asus A7V333 og AthlonXP 1900+. Jeg har en Alpha PAL8045 med en 19dB Papst vifte på. Vifta flytter bare 26cfm, men man hører den ikke.Så over til poenget mitt. Asus A7V333 leser CPU temperatur med den innebygde sensoren i selve prosessoren, det gir da helt nøyaktig temperatur visning i motsettning til sensoren på Abit KT7A kortet mitt som måler utenfor.CPU tempen min er på 51 grader idle og 56-59 max load. Dette synes jeg var veldig høyt for en XP1900+. Jeg vet at min CPU vifte ikke er særlig kraftig, men er ikke det litt for høyt da?Anbefaler dere meg å kjøpe en litt raskere vifte?Sette på ribba en gang til og bruke litt mindre Arctic Silver 3?En raskere Papst vifte og en rheostat kanskje?Jeg vil jo ikke ha så mye mer støy, men CPU temperatur over 50 grader er jo ikke akkurat bra...Hva mener dere? du trenger ikke å gjøre noe viss systemet er stabilt Lenke til kommentar
FooKer Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Asus a7v333 er et av de første hovedkortene som faktisk kan lese cpu temp. fra dioden i Athlonxp prosessoren. INGEN KAN DIREKTE SAMMENLIKNE SIN CPU TEMP NÅR DE IKKE HAR SAMME TYPE HOVEDKORT. (Er lei av de endeløse diskusjonene om cpu temp og sammenlikningene)De fleste 'eldre' hk måler temp på luften nedi i cpu socket'n og er ikke 100% nøyaktig. Asus a7v333 er derimot 100% riktig da den er målt av den interne dioden i Athlonxp!!! Mener jeg så i spec'ne på Tbread'n at den hadde en max temp på 90c. Går utfra det er ganske likt med AthlonXP. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 21. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2002 Hey FooKer Blir litt lei av at folk hele tiden refererer til den maximale temperaturen som AthlonXP tåler. Ingen CPU er stabil på 70 eller 90 grader! Jeg trenger kanskje en raskere vifte da... Lenke til kommentar
FooKer Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Max temp er temp'n som cpu'n kan tåle før komponenter i cpu blir ødelagt! Har selv et Asus a7v266-e med en Alpha kjøler og en Enermax vifte med reostat. Kjøre med viften på laveste rpm og ligger på ca 54-55 grader idle og 60 på max. Det variere litt etter hvor varmt jeg har det i rommet osv. Det er flere ting en bare ren vifte kraft som påvirker en kjøleribbe sin kjøleevne! Alpha'n er blant de største kjøleribbene fysisk, det i seg selv gjør at den kan ta i mot/absorbere mer varme selv med en vifte som blåser 'lite' luft. Tror ikke du trenger å være engstelig få cpu tempen din, om du vil være sikker kan du bare slå på cpu trottle/shut down valget i bios slik at om cpu'n din begynner å bli farlig var slår den seg av... 50-60c er en god normal arbeids tempratur for en amd cpu. Lenke til kommentar
Juppjupp Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Min prosessor kjørte uten vifte (Vifta hengte seg)! Har en Taisol ...760! Ei ledning hadde forvillet seg inn i vifta og den brant opp!! Tempen stek til ca 76-78 grader ved normal bruk (Litt surfing og epost-sjekking). Maskinen gikk stabilt som et fjell!!! Har "snakket" med folk fra AMD og den tåler over 100 grader før noe skjer! Og Rundt 90 uten å "forkorte livet" merkbart!! I dag ligger temp. på 30-40 grader!! (Har kjøpt ny org. vifte!) bruker også Vcool amd xp 1600+ Lenke til kommentar
house Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 har en XP 1800+ og ett soyo k7v dragon plus HK her, den bruker den innebygde sensoren.. får 39c fra sensoren, og 40 fra en egenpåsatt en... har en Zalman 5005cu på full fittings.. Housey Lenke til kommentar
dolbyac3 Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Hallo Folkens... Jeg kjører en 1200 Tbird, med Abit KA7-raid kjører Seti@home 24/7 på konstant max load og tempen ligger stabilt på 62 grader.... ingen stabilitets problemer av noe slag de siste 14 dager........ AMD er faktisk bedre enn Intel!! Lenke til kommentar
((CnsLps)) Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 lol? her er de som kjøper seg AMD: "hva bør temp. på CPU være. min kjører på 60 idle......" her er de med intel: " " <--- det betyr at det ikke er noen klager, skjønner? Lenke til kommentar
Prox Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Quote: On 2002-04-03 22:42, dolbyac3 skrev:...AMD er faktisk bedre enn Intel!! har vi ikke vært igjennom disse unødvendige sitatene før... Lenke til kommentar
Jon A. Feet Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Jeg bare lurte på om det var sånn temp målingssak på Microstar KT3 ULTRA-ARU (Det er PC333 det også så det er ganske nytt). Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 4. april 2002 Forfatter Del Skrevet 4. april 2002 Lurer på om jeg skal bygge meg ett slikt PC skap der jeg kan putte PC'n inni og unngå all støy ,) Men klart det funker bra med solide sofaputer rundt PC'n også :smile: Lenke til kommentar
barkindog Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Skjønner meg ikke på folk som klager på høy CPU temperatur så lenge systemet er stabilt. Hva gjør det om tempen er 60 eller 40 eller hva det måtte være så lenge systemet funker som det skal ?! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå