Gå til innhold

Lage egne hdd blokker

Anbefalte innlegg

Ser poenget ditt der, men sånn situasjonen er idag, har jeg jo 4 av disse diskene igang ca 24 timer i døgnet, helt uten noe annet enn vanlig kabinettkjøling. Aner ikke temperatur på dem, men det har aldri vært et eneste problem med noen av dem.

Poenget mitt er ikke å få superlav temp, men mer det å lage et ryddig stativ til diskene, som også kan gi nytten av litt kjøling. Lager kabinett selv, og har ikke noen form for stativ/oppheng til diskene enda, så jeg må jo lage det uansett.

Hva med en slik løsning da, det vil vel eliminere alle 90 graders knekker, og så er paralell på plass også:

multidisk_splittt.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bedre enn deg forrige løsningen, mye mindre motstand :) Blir nok litt redusert kjøling, men neppe noen enorm. Dog, problemet med at dårlig kontakt som jeg påpekte vil nok være der, men er ikke kjøling 1st prioritet så burde det jo holde i masser :)

Et annet alternativer å lodde på en tank mellom skruehullene og så ha kalt vann inn i bunnen og varmt vann ut på toppen. Den tykke plata som også har skruehullene til diskene blir da den ene siden i tanken.

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar

Du vil også få et annet problem,når du lodder fast røra,plata trekke seg og den vil være alt annet enn plan etterpå når den er så stor..eneste måten jeg ser er å bruke "komfyr metoden" når du lodder det. Stor loddebolt eller gass vil fungre dårlig...

og få tak i kobber plate var ikke lett fant jeg ut..Blikkenslagere bruker for det meste bare opp til 1mm..

derfor endte jeg opp med en 5mm strøm skinne

Men blir spent på resultatet :D

TaZ

Lenke til kommentar

Eg likte best denne.

multidisk_radiatort.jpg

Fordi der er rørene fordelt utover heile flata. Det du kan gjere for å få færre svinger er å la rørene gå vertikalt istedet for horisontalt.

For å unngå at plata lever sitt eige liv under lodding:

Noko som i nøden går an å gjere, iallefall ved sveising, er å lage ein støtteprofil som held plata i sjakk når du lodder.

hdkj%f8ling%20m%20st%f8tte.png

Eventuelt å bruke tvinger til å holde plata flat med.

Men om denne metoden funkar i dette tilfellet er ein annan sak.

Digresjon: For noken år sidan lagde eg et lunsjbord med 2 mm stålplate. Eg hadde tydligvis ikkje sveist i så tynt materiale før. Det blei ikkje et problem at regnvann samla seg på bordet for å sei det sånn . . . .

Brukar du ein tynn plate kan du jo lodde slik at du får den til å bue svakt innover. Når då skrur fast harddiskene vil du brette plata tilbake og få et :devil: godt press mellom harddisk og plata. Eventuelt ikkje viss gjengene blir ødelagt.

Kanskje best med komfyrmetoden ja, er du usikker prøv først i mikrobølgeovnen!

Lenke til kommentar

her var det mye til inspirasjon. Man må jo selvsagt avkjøle haddiskene med vann dersom man skal fjerne alle viftene i systemet. Men som nevnt her er det lettere å få tak i plater på 1m enn 2-5mm. Så mitt spørsmål er; vil det funke med 1mm, eller vil dette gi mye dårligere varmeoverføring fra disk til vannrør?

Lenke til kommentar

Jeg tror forskjellen mellom 1mm og 2-5mm vil være marginal. Problemet vil heller bli at en tynn plate vil gi lettere etter, og dermed kan det kanskje bli noe vanskeligere å sørge for like god kontakt mellom plate og disk.

Lenke til kommentar

vel jeg tenkte meg det slik: system med 3 disker osm går over 2 5.25" sloter. Da kan man feste en hd-ramme på annen hver slot. Et bøyd rør som er loddet til rammenmellom diskene (ett stykke over som man fester en disk - rør - disk - rør - disk). Disker og rør vil overlappe hverandre, men det vil altså være rom for skruefester til diskene over, inni og under "rør-Uen". Siden en tynnere platte gir mer etter når du varmer den ser jeg også for meg at med en tynnere plate er det lettere å tvinge den intill diskene når man skrur disse fast. Men det kan jo hende det slår helt feil, men siden de tynnere platene ikke vil ha noe serlig negativ invirkning på kjøleeffekten tror jeg kommer til å gjøre et forsøk. Så da var det bare dette emd tid da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...