Skaptrollet Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 (endret) dette er det jeg får i hdtach med en raptor disk på 37.4gb med specs: IT7 max2 v2.0 P4 2,533ghz 1024MB corsair XMS3500 audigy2 platinum ex sapphires 9800pro dette er bare raptor disken etter helt clean formatering og raptor disken er os disk.... har lagt inn alle nødvendige drivere; lyd, chipset, IAA, alle windows oppdateringen og omega drivere til skjermkortet. har prøvd forskjellige drivere men med samme resultat! det jeg legger merke til er at når hardisken jobber (så går jo cpu opp mot 100%) så kommer det utrolig rare lyder i høytalerene, ikke støy eller knitring men hylelyder... og når jeg starter pcen kommer det pipelyd fra høytalerene helt til lyd driveren blir lastet i windows boot dette problemet har jeg hatt så lenge jeg kan huske, men kan ikke huske å ha hatt det når pcen var ny.. noen som vet hva som kan være årsaken til hylelyder og ekstremt dårlig hd ytelse og at den stjeler hele cpu?! alle svar mottas med takk! mvh WaBBiT EDIT: merkelig lav "minimum" ytelse... hmm Endret 6. mars 2004 av WaBBiT Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 (endret) Putta inn Raptoren min på Tirsdag og la in OS og alt på nytt. AMD XP3200+ Abit NF7-S 2.0 512MB Twinmos Kanskje oppdatering av S-ATA driverne og BIOS på HK kan hjelpe... Endret 6. mars 2004 av Roskov Lenke til kommentar
Skaptrollet Skrevet 6. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2004 (endret) var "litt" bedre enn min ingen som har en ide om hva som kan være årsak til min elendige ytelse ? EDIT: leif... Endret 6. mars 2004 av WaBBiT Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 var "litt" bedre enn min ingen som har en ide om hva som kan være årsak til min elendige ytelse ? EDIT: leif... hmmm..... du har veldig høyt cpu forbruk, jeg skjører raid0 med 2 stk wd 120 gb og har bare 2.3% cpu forbruk Lenke til kommentar
Skaptrollet Skrevet 6. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2004 (endret) har 2x(2x120gb i raid) i tillegg til raptoren og de har 2% cpu forbruk men de er også nede i rundt 5mb på minimum men det er veldig forskjellig... tar jeg testen 10x på raid diskene så kan jeg få 10mb i gj.snitt eller 60mb.. det virker som det er tilfeldig der, men raptoren er dønn lik skjønner ingenting jeg... og iogmed at lydkortet piper høyt under boot (fra strømmen er på (bios)) til driverene blir lastet så må det være hw problem!? har testet med alle pci kort i alle mulig posisjoner, men med samme resultat EDIT: enda en leif... Endret 6. mars 2004 av WaBBiT Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 (endret) Sjekk at HD kontrolleren står på DMA og ikke pio Enhetsbehandling TaZ Endret 6. mars 2004 av taz Lenke til kommentar
Skaptrollet Skrevet 6. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2004 hmm klarte egentlig ikke å finne ut hvor det skal stå, men det står HPT374 UDMA/ATA133 RAID Controller 2ganger og D344PRT SCSI Controller under SCSI and RAID controllers (bruker bare raid og sata kontaktene til hardiskene) det er ingenting på ide1 og på ide2 er dvd-spiller og brenner Lenke til kommentar
Skaptrollet Skrevet 6. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2004 (endret) ingen som har en ide? har nå nappet ut et par hardisker og vifter fra strøm forsyningen for å se om det kan ha noe å si men det virker ikke som om det hjalp EDIT: etter et par tester så hjalp det noe vanvittig... nå får jeg 60mb/s hver gang med 1-3% cpu bruk..... men da kan jeg jo ikke bruke de andre hardiskene Endret 6. mars 2004 av WaBBiT Lenke til kommentar
consilium Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Det er mange innstillinger i BIOS som kan øke ytelsen på harddisker: - IDE Block Mode - Sett denne på - Multi-sector Transfer - Sett på - Tving BIOS til å bruke Ultra-DMA 5 på disken - Installere Intel Application Accelerator - Er ikke sikker på om S.M.A.R.T.-monitorering hjelper, men prøv Lykke til! Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 (endret) Jeg får ikke lagdt opp screenshot *forklare meg hvordan?* Men jeg har 2 Ratorer i raid-0 16k stripe size og 4k Clustersize Jeg får: Random access 8,9ms Max Burst speed 153,3Mbs Read speed max 119,4Mbs Minimum 56,0Mbs Average 95,9Mbs EDIT: CPU usage 6,6% Hvordan stacker dette opp mot ytelsen til dere som har postet her ?? Endret 6. mars 2004 av ASCIWhite Lenke til kommentar
Skaptrollet Skrevet 6. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2004 DAMN får bare 60-65mb i read i gj.snitt nå men ser du har 2stk i raid så det blir vel kanskje noenlunde likt.. noen som kan beskrive symptomer som kan komme når man har for liten strøm forsyning!? Lenke til kommentar
Skaptrollet Skrevet 6. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2004 (endret) etter å ha studert litt på hardware monitor så ser det ut som strømmen er fin, men er ikke 2.6volt på rammen litt lavt når den kjører på 180mhz?? XMS3500 .. hmm mener å huske at den måtte være 2.8 elns for å være stabil... kanskje hovedkortet undervolter rammen Endret 6. mars 2004 av WaBBiT Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Siden du sier 180MHz fsb, har du vel overklokket en del. Så prøv med standar hastighet. For om ikke eg husker feil skal vel din cpu være 533fsb 133x4. Men du kjører nå 180x4=720Fsb. Rett meg om eg har feil folkens. Bare for å teste om du får bedre HD score? Lenke til kommentar
Skaptrollet Skrevet 6. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2004 rammen kjører på 3:4 så prosessor er std... det er vel 177mhz elns den da faktisk står på... og nå har jeg testet med 1:1 og gir samme resultat så noe er rart.... hardisk ytelsen har blitt grei nå, men jeg har fortsatt problemet med ulyder når pcen booter og når hardisken jobber! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Ok, men det kan være at du må enable udma5. Har du skjekket det. Kan også være gammel/dårlig driver du bruker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå