Gå til innhold

Behandling av bærbare maskiner

Anbefalte innlegg

Hmm. Jeg lurer litt på hva man bør unngå når man skal behandle bærbare maskiner. For eksempel hvis jeg skal vaske skjermen, er det noe jeg IKKE bør bruke, noe jeg BØR bruke. Jeg tenker at jeg burde bruke en vanlig våt klut, men er ikke sikker. Er det noe som er viktig å rengjør av og til i en bærbar maskin?

Altså hardwaremessig sett, hva bør man gjøre med tanke på renhold og stell av en bærbar maskin for at den skal holde lenge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

til rens av skjerm så anbefaler jeg sterkt 'Optinett' som er en slik sprayflaske med godt rensemiddel som du får kjøpt på brille butiker... Få da med en slik file eller 2! :thumbup:

koster 50-60 kroner og holder "evigt" til skjermer av alle typer. Damper fint slik at det ikke blir fett striper som en del andre rense/såper gjør. Men det er viktig med skikklig brille klut da!

Ellers så har laptopen min tålt mye juling... :roll:

Lenke til kommentar

Vel, dette et faktisk et ganske interessant tema... (ehm, kanskje, kanskje ikke)

Prøver å lage en slags oversikt:

Vask av bærbare:

Ikke spray væsker på din bærbare. Om du absolut må, pass særlig på det hvor det kan rinne ned og inn i maskinen din (viftehull, rundt skjermen, tastatur). Ellers varierer anbefalt vaskemetode for hva du skal vaske, skal her forklare for noen de ulike delene:

Kabinett (lukket maskin): Tørkes av med en lett fuktig mikrofiberklut (den fineste, dette gjelder for alt egentlig, velg den fineste :)), det krangles om hvorvidt disse etterlater seg mikroriper (hehe :p "pun intended"), men på kabinettet er dette ikke synlig/mulig å spore.

Tastatur (og omliggende): Samme som kabinett, men pass særlig på nå at kluten ikke gir fra seg noen særlig mengde vann, selv om du presser den sammen hardt. Vi vil ikke ha vanndråper ned og inn i maskinens hovedkort/indre kretskort. Om din maskin har en styrepinne, ikke vaske denne med en klut da det med stor sannsynlighet kan legge seg litt igjen av tøyet fra kluten. Disse styrepinnene er noen harde nøtter, skjønner du! :)

Skjerm: Oh, her strides folk, men det som stort sett går igjen er lett fuktig mikrofiberklut, eller om du er redd for de mikrostripene eller matte områder (om du er så dum at du faktisk "skruber" med kluten, dumme, dumme du! ;)) kan du ty til pussetøy for briller, vaskekluter for lcd-skjermer (hvor vætsken fordamper fint av og etterlater ingen spor) eller tilsvarende løsninger. Aldri, jeg gjentar; ALDRI(!) bruk Jif eller noen andre harde rengjøringsmidler på lcd-skjermer eller dets like!

Så til behandling av bærbare rent bruksmessig:

Du skal ALDRI ...:

...løpe rundt og vise frem en film eller noe annet som gjør at maskina bruker harddisken. Dette kan gjøre at din harddisks lesehoder kan bli permament skadet, og at du som vanlig bruker kan miste verdifulle data til og med...!

...slå hardt i tastaturet, ikke bare kan du skade harddisken, du kan også påføre de interne komponentene skader, rive løs komponenter, vifter, kjøleribber eller lignende, og ikke minst, du kan knekke tastaturet om det ikke er noen metall-forsterkninger eller tilsvarende under det.

...drikke brus/ha en åpen brus-/drikkebeholder over din bærbare. Men om noen svaier over din maskin med en åpen Cider (eller noe sånt), ikke få panikk, da kan du skremme vedkommende og han/hun kan være så uheldig å få til å miste drikken slik at din maskin får dette over/inn i seg...

...påføre lokket i stengt tilstand noen ytterliggående påkjenninger. Ikke alle skjermlokk er laget i metall, noen er faktisk laget i veldig banal plastikk, og det er ikke din jobb å teste hvor mye disse faktisk tåler før du får ødelagt lcd-panel...

...sove på din maskin, hvile på din maskin , kaste rundt med din maskin, slenge rundt, slippe din maskin ned fra en viss høyde eller lignende, og spesielt ikke om den er på!

...behandle din maskin som en verdiløs bok. De, som bøker, kan åpnes, læres av og slikt, men de tåler ikke å bli slengt inn i bokhylla.

...sjekke hvor mye skjermleddet faktisk tåler, noen små knakk og knepp fra plastikken betyr sjelden noe, men et KRAKK fordi du ville sjekke "how low it could go" er sjelden ubetydelig... :(

Dette er noen generelle eksempel som burde kunne videreføres til de fleste situasjoner. Kom gjerne med flere forslag, men ikke mange dumme/bare morsomme/teite/poengløse/uviktige/selvforklarende ting, de har jeg allerede lagt inn mer enn nok av :)

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Du skal ALDRI ...:

...løpe rundt og vise frem en film eller noe annet som gjør at maskina bruker harddisken. Dette kan gjøre at din harddisks lesehoder kan bli permament skadet, og at du som vanlig bruker kan miste verdifulle data til og med...!

Dette er en spørsmål jeg har lurt endel på, kan man flytte på en bærbar som er i gang? Er det noen som har noen erfaring med at dette er et problem?

Lenke til kommentar

Vel, det spørs som sagt om harddisken brukes eller ikke, som jeg på en måte skrev der. Jeg har aldri hatt problemer med å flytte min mens den var i gang, men da har stikkordene vært: myke og rolige bevegelser... De nyeste maskinene fra IBM har for eksempel en bevegelsessensor innebygd, g om de føler at de rører seg så parkeres lesehodene og dine data blir trygt forvart for vanlig transport.

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar

Hmmm, har selv tenkt å ha min I8600 i firmabilen, bør man da sette maskinen i ventemodus når man kjører? Parkerer HDD'n seg da, slik at det ikke oppstår skader når man treffer ett hull i veien?

Hva med a spille DVD i baksete til ungene mens man kjører?

Og hvordan forholder man seg til kulde?

Vet jo at når man tar maskinen INN fra kulda så er kondensfaren stor, men hvis man lar maskinen være på i bilen, vil den vel holde på varmen til en hvis grad?

Får prøve litt med FanGui på og logge tempen :)

I8600 starter forøvrig ikke hvis batteriene er under 0°C.

Lenke til kommentar
Hmmm, har selv tenkt å ha min I8600 i firmabilen, bør man da sette maskinen i ventemodus når man kjører? Parkerer HDD'n seg da, slik at det ikke oppstår skader når man treffer ett hull i veien?

Hva med a spille DVD i baksete til ungene mens man kjører?

Og hvordan forholder man seg til kulde?

Vet jo at når man tar maskinen INN fra kulda så er kondensfaren stor, men hvis man lar maskinen være på i bilen, vil den vel holde på varmen til en hvis grad?

Får prøve litt med FanGui på og logge tempen :)

I8600 starter forøvrig ikke hvis batteriene er under 0°C.

Som sagt, myke bevegelser og rolige bevegelser tåler stort sett alle bærbare, så å se film på den mens du kjører E6 ned mot Oslo og lignende går sikkert bra, men å kræsje bila/kjøre over voldelig humpete veier med den i gang går antageligvis ikke bra, best å kjøre med den i ventemodus eller tilsvarende som lagrer alt arbeid å en om du absolutt skal ha den på i det hele tatt mens du kjører. Om du ser film fra DVD tåler den sikkert enda mer i den forstand, ettersom du leser optisk i drevet, og antageligvis brukes ikke harddisken da, diskene bare snurrer.

Verst så vanskelig det var å skjønne dette med harddiskbruk/fysiske påkjenninger da? :p

mvh kjello2

Endret av kjello2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...