Gå til innhold

skal ha ny gaming/3D/altmulig pc - 15000Kr

Anbefalte innlegg

Joda, trenger ny maskin (igjen :roll: ) så isteden for og gjøre noe dumt så tenkte jeg og gjøre noe litt mindre dumt, komme hit og spørre etterforslag.

Budsjett - 15000Kr

Jeg trenger IKKE skjerm, tastatur og mus. (alt annet enn det ville vert fint og fått tips om)

Jeg er ikke noe særlig inne på overklokking annet en at jeg skrur den til den stopper også litt tilbake (ikke noe volt modding etc)

Maskinen skal brukes til mye spilling (jeg skal tørre og kalle meg en gamer) , 3D modellering (Wildcat kort and the likes blir for dyrt, dessuten er ikke de noe spes til spill.) og andre verdags oppgaver som surfing, musikk etc.

AMD eller Intel? Tja, det spiller egentlig ikke noen rolle bare det er bra saker så kom gjerne med forslag fra begge kanter (men VENNLIGST, ikke kom med dumme påstander osv, ja dere vet hva jeg mener, vi vet alle at det aldri kommer noe godt ut av det).

Andre ting, tja......

Gigabit lan

DVD Brenner & DVD-Rom (ja 1 av hver ikke bare brenner etc, hvorfor? det blir min sak)

Floppy drive (ja er litt sentimental + det kan i visse tilfeller være greit og ha)

1GB Ram

Bra Lydkort

En annen ting, jeg er ikke helt inn på vannkjøling men om det går ann og presse inn et helt kurant vannkjølingssett i prisen så er det jo supert (les: jeg har ikke peiling på hva jeg trenger av hva og hvor mye av hva så et ok "ferdig sett" hadde vert positivt)

Nå kan jeg ikke se at det er noe jeg har glemt, men dersom det er noe så legger jeg det til etterhvert som jeg skulle komme på det.

På forhånd takk!

EDIT: La til lydkort, jeg har fra før "dårlig erfaring" med integrerte lydkort i forhold til andre (pci kort) så jeg la dette til listen

Endret av Eurofighter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal innrømme at jeg ikke har erfaring med AMD 64, men det er rett og slett fordi jeg ikke har råd til det. Skulle tro at dette oppsettet skulle fungere fett, og da vil jeg nok påstå at jeg misunner deg :) Grunnen til at jeg valgte boxed prosessor, var fordi jeg bare fant den som boxed på komplett, gidda ikke surfe rundt på andre sider. Den er den raskeste av amd 64 prosessorene der, og jeg har hørt at amd 64 ikke skal være så utrolig lett å klokke...

<edit> Greit, jeg ser den finnes som ikke boxed også. så gjør om og kjøp med kjøling da vel. det er for sent til at jeg gidder :D </edit>

Regner med noen kommenterer hvis det ikke fungerer, og jeg gleder meg i så fall til å høre hvorfor.

dyrpc.jpg

Endret av bufodill
Lenke til kommentar
Jeg skal innrømme at jeg ikke har erfaring med AMD 64, men det er rett og slett fordi jeg ikke har råd til det. Skulle tro at dette oppsettet skulle fungere fett, og da vil jeg nok påstå at jeg misunner deg :)  Grunnen til at jeg valgte boxed prosessor, var fordi jeg bare fant den som boxed på komplett, gidda ikke surfe rundt på andre sider. Den er den raskeste av amd 64 prosessorene der, og jeg har hørt at amd 64 ikke skal være så utrolig lett å klokke...

<edit> Greit, jeg ser den finnes som ikke boxed også. så gjør om og kjøp med kjøling da vel. det er for sent til at jeg gidder :D </edit>

Regner med noen kommenterer hvis det ikke fungerer, og jeg gleder meg i så fall til å høre hvorfor.

den ble uansett litt dyr da når du ikke har tatt med lydkort (integrert blir et nød-tiltak om det evt andre skulle ryke) eller skjermkort

Vindu i side døren trenger jeg heller ikke ;)

Endret av Eurofighter
Lenke til kommentar

ser ikke noe skjermkort der jeg da men :ermm:

hva som er galt med on board lydkort?

vel jeg har generelt sett ikke hatt noen onboard lydkort som gir den lyd kvaliteten jeg vil ha (ja jeg har gode hodetelefoner men det hjelper lite uten et bra lydkort)

Endret av Eurofighter
Lenke til kommentar
ser ikke noe skjermkort der jeg da men :ermm:

hva som er galt med on board lydkort?

vel jeg har generelt sett ikke hatt noen onboard lydkort som gir den lyd kvaliteten jeg vil ha (ja jeg har gode hodetelefoner men det hjelper lite uten et bra lydkort)

hmm. er du blind ;)

Skjermkortet står nederst... Powecolor 9800pro.. Et ganske fett kort.

Å det med sidedøren trenger du jo ikke å kjøpe.

Onboard lykort holder. Jeg mener du merker lite og ingenting mellom det onboard lydkortet og et pci lydkort til 500kr...

Synes det oppsettet var ganske fett...

Lenke til kommentar

jah.JPG

Uten tvil :) Du får vannkjøling også som er utrolig bra, komplett sett, og hvis du skal overklokke kommer du oppi 3500mhz uten problemer :)

ellers får du en stillegående og nydelig PC, som er rå til uansett hva den skal brukes til ;)

Og denne DVD-romen som jeg glemte :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=3&GrpID=3&s=pl

Onboard lydkort er ingenting iforhold til et Audigy 2 som er THX sertifisert og hra 7.1 støtte ;)

Tilsammen = 15000kr :thumbup:

Endret av VeXx
Lenke til kommentar

Så glemmer du :

Vannkjøling

Bedre overklokkingsegenskaper

Ekstremt mye bedre lydkort

Bedre hovedkort

Helt stille system

Bedre kabinett

Bedre strømforsyning

Mer stabilt system (dvs barnesykdomsfritt)

Hyper Threading

En gigabyte med ram er unødig med mindre du skal kjøre server backbones etc..

Endret av VeXx
Lenke til kommentar
P4 vs AMD 64... nec vs plextor, halvparten så mye RAM, og 120 GB mindre disk som ikke kan kjøres i raid.

Bare noe å tenke på...

Når du kjører diskene i RAID får du jo mindre plass uansett... Da får du bare 160gb.

Lenke til kommentar
En gigabyte med ram er unødig med mindre du skal kjøre server backbones etc..

Yea sure... you just keep on telling yourself that ^_^ Du har tydeligvis ikke prøvd ting som battlefield, planetside osv osv.

-Stigma

Da anntar jeg at du har en AMD maskin. Jeg har en Intel P4 2,8@3,5 med Geil UPPC3700 512mb minne til vanlig og jeg har en XP3200@2340mhz med 2GB PC2700 Corsair XMS minne.

Når jeg surfer, downloader, brenner, spiller, hører på musikk samtidig merker jeg ingen forskjell, og jeg er ekstremt kresen. Det er ikke antall minne det kommer på, men hastigheten og timings på minnet til systemet.

Lenke til kommentar

Når det kommer til det å kjøre diskene i raid, så mente jeg ikke at han MÅ da, bare at han KAN, fordi det vil være raskere... Nå har jeg ikke erfaring med AMD 64 som sagt, så jeg skulle gjerne sett hvordan ytelsesforskjellen er på det vs p4 med hyperthreading..

og, kabinettet er det jo bare å velge hva man selv vil ha, de koster jo ca. det samme uansett :)

Det med lyd... hvis han har høytalersett for å kjøre thx, så er det helt ok, men hvis ikke, og hvis man ikke er UTROLIG hi-fi GEEK, så vil jeg påstå at å bruke 1200 kroner på et lydkort er temmelig bortkastet. Sånn foruten at man kan briefe med at man har et dyrt og fett lydkort da... :D

<edit> Når jeg leser litt mer av threaden ser jeg at gutten skal bruke hodetelefoner. Litt overkill med thx i 7.1 kanaler da kanskje? hodetelefoner er som kjent (som oftest) STEREO </edit>

Endret av bufodill
Lenke til kommentar

bufodill : Du misser jo poenget med bra lydkort. Et Audigy2 har mye større frekvensområde enn et onboard Realtek lydkort. Og si til meg at lydkort til 1200kr er unødvendig, når jeg selv jobber med lyd og har et til 9000kr er litt rart :)

Audigy2 vil klart levere høyere/klarere lyd og mer dekket bass, diskant og mid som du hører godt på headphones.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Fra komplett.no:

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz

Western Digital Raptor 36,7GB S-ATA

Western Digital Caviar 160GB S-ATA

Sony DVD-spiller IDE 16x/40x Sort

NEC DVD-brenner IDE ND-2500A, Bulk Sort

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sort

2x Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB PC3200

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB

WaterChill CPU/VGA/Chipset-A Cooling kit

Totalt: 13 858,21

Fra hwb.no:

Gigabyte K8NNXP nForce3 150

Hvorfor skal alle snakke om barnesykdommer på AMD 64 system? De prosessorene har jo blitt skrudd på i mange år før de ble lansert. Det er hovedkortene som sliter, men det finnes faktisk helt stabile hovedkort til AMD 64.

Kjøpe 32-bits nå? :no:

Lenke til kommentar

wh1te : "Kjøpe 32-bits nå?"

SERIØST MANN ? 64bit kjøres om ett år, 99,9 % av ALT i dag er 32 bit.

Barnesykdommer på hovedkortet er jo de største problemene, og er lite vits å kjøpe Socket 754 da 939 (om du skal ha AMD) er rett rundt pakka..

Samme kan sies om Socket T.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nettopp 32Bits (xp 2800+) , og det kommer av PENGER!

Det er ikke så lukrativt å være student.

Og vexx, som du sier at du jobber med lyd og har lydkort til 9k... akkurat slike hi-fi-geeks jeg mente :D

Jeg hadde aldri merka forskjellen... digger i-pod-hodetelefonene mine til og med jeg så :D

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte nettopp 32Bits (xp 2800+) , og det kommer av PENGER!

Det er ikke så lukrativt å være student.

Og vexx, som du sier at du jobber med lyd og har lydkort til 9k... akkurat slike hi-fi-geeks jeg mente :D

Jeg hadde aldri merka forskjellen... digger i-pod-hodetelefonene mine til og med jeg så :D

Åh de er da ikke noe særlig :p har de selv :laugh:

Du hadde merka forskjell hadde du smakt på kvalitetssaker som Sennheiser, Grado, Sony, Koss ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...