Gå til innhold

Ny kabinett vifte

Timur

Anbefalte innlegg

Merka her om dagen at det var laga til for en vifte bak på kabinettet, tenkte jeg skulle kjøpe meg en vifte, men hva er målene på den vifteplassen mon tro?

ser når jeg er inne på en nettbutikk, så står det 80x80x25mm eller noe sånt, Og som sagt jeg har 0 erfaring med dette.

Hva er standardmålene på slike kabinett vifter?

Hvordan kan jeg evt. måle selv?

Hvor mye koster en slik vifte?

Så også at det var laga plass til en vifte foran nede, anbefales det med vifte der og?

Hvordan er det med styring av slike vifter?

Hvor får disse viftene strøm fra?

Endret av Timur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Målene på "den vifteplassen" bak er i 99% av tilfellene 80x80x25mm...

Standardmålene på "slike kabinettvifter er 80x80x25mm...

Du kan måle selv ved å: 1) Sjekke kabinettet ditt på nettet og finne ut hva målene er... ELLER 2) Bruke linjal :thumbup:

En slik vifte(80x80x25) koster en snau hundrelapp... Vil du ha lys i vifta koster det litt mer... :)

Plassen til vifta foran nede bør brukes til å dra inn luft i kabinettet, og den vifteplassen bak bør brukes til å blåse lufta ut igjen...da blir det bra gjennomtrekk!

En evt. viftestyring kan kjøpes for 200-300 spenn på nesten hvilken som helst nettbutikk... Monteres i en 5.25 slot ( samme slots som CD-ROM'en ) Disse er relativt enkle å montere :thumbup: Det er greit å ha hvis du planlegger å ha en haug med vifter inni.... :thumbs:

Viftene får enten strøm fra PSU (drev kontaktene) eller de kan festes rett på 3-pins kontaktene på hovedkortet...

Hvis du skal ha en viftestyring, vil det være 3-pins kontakter på denne.... HVIS vifta da har en drevkontakt, kjøper du en "drevkontakt-til- 3pins" konverter....

Hvis vifta har 3-pins tilkobling er det bare å kjøre på....

Tror det var greie svar på ALLE spørsmåla dine.... :thumbs:

Lenke til kommentar

Mål fra hull til hull (feste hullen 4 stk, mål mellom hullene vannrett) 80mm=8cm=80X80X25(dybden)

Vifter kjøper du hos de fleste web butikker og de koster som regel fra 60 - 200kr alt etter hvilket merke, luft mengde de flytter. osv

Kan anbefale 2 stk vifter, en som suger inn luft foran og en som blåser ut bak

Viftene får enten strøm fra hovedkortet eller fra drev kontaktene.

Viftene kan styres med en slik.

lykke til :)

var litt sent ute.....

Endret av knutern_
Lenke til kommentar

Takk, fikk vite det meste nå :thumbs: , men lurer på en ting til.

Hva er drev?

Sånn ca hvor på hovedkortet ligger de 3-pins

Og kjøper to vifter da(en bak og en framme), og kansje en viftestyring.

Noen som anbefaler noen vifter? bør vel ikke være over 35db.

Hvis jeg ikke kjøper viftestyring finnes det noen programmer som kan regulere vifte hastigheten?

Vil nemlig ikke ha en slik susing når jeg f.eks ser på dvd.

btw, hvor får viftestyringen strøm fra?

Endret av Timur
Lenke til kommentar

Papst vifter er gode...kjøler mye, bråker lite.....

DREV = de hvite kontaktene som går ut fra strømforsyninga..... de med 4 "metallpinner" inni.... DET er en drevkontakt.....

3-pins'ene ligger sannsyligvis her : EN ved siden av CPU...en rett over skjermkortet og en nesten helt nederst på HK.... det skal stå "FAN1" og " FAN2" på disse....

Viftestyringa får strøm fra drevkontakter... :thumbs:

Endret av SpecialUnit69
Lenke til kommentar

To av de viftene der er absolutt aktuelle.....du kan også bruke denne til å styre viftene med...

Jeg har en slik og er veldig fornøyd.......den kommer ferdigmontert så du slipper å stresse med å skru den sammen :thumbs: I tillegg er den en hundrelapp billigere og har mulighet for hele 20W på hver utgang...dvs at du kan koble mange vifter på en utgang... og det er jo praktisk....

du kan i teorien koble 15 av de papst-viftene på EN utgang.... :laugh::laugh::laugh: ...men det anbefales ikke

lykke til :thumbs:

Endret av SpecialUnit69
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...