PelsJakob Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Hei. Jeg har bestilt ADSL fra Tele2, og ønsker å ha muligheten til å bruke internett på to maskiner samtidig. Tele2 sier om dette: "Fra og med 1.1.2004 leverer vi Ericsson ADSL-modem med NAT-konfigurasjon som gjør at du kan koble til flere PC'er hvis du har en HUB eller switch. Modemet deler automatisk ut lokale ip-adresser." Mitt spørsmål er da: Bør jeg velge HUB eller switch? På forhånd takk. Lenke til kommentar
Aardvarks Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 (endret) Siden jeg aldri har brukt verken hub eller switch har jeg ikke så veldig mye erfaringer med det, men det er vel egentlig det samme? Edit: Har hørt at switch er best (Ikke spørr hvorfor) Bruker selv en router siden jeg før hadde Telenor (Bytter på grunn av det kvote systemet ) Endret 5. mars 2004 av Aardvarks Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Mitt spørsmål er da: Bør jeg velge HUB eller switch? I dag er det switcher som gjelder men skulle du ha en gammel hub liggende gjør den nytten den. hub er vel knapt og få kjøpt i normal handel. Lenke til kommentar
Lurre Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Hub funker fint når det bare er to pc'er. Forskjelden er at på en switch så sinkes ikke nettverket om du overfører noe fra en annen pc. altså hvis du sitter på et LAN med 8 stk, og du overfører filmer fra en annen vil bare du og den du overfører fra merke dette ikke hele nettverket men med en hub påvirkes hele nettverket. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Hvis man bruker en hub, så sendes alle pakker fra senderen og ut til alle som er koblet til hub'en. Men, hvis man bruker en switch, så sendes pakkene rett fra sender til mottaker. Alle som klarer å tenke logisk skjønner at switcher gir et mye midre belastet nettverk. Men selvfølgelig, har du bare to pc'r, så blir det ingen forskjell. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Kjøp en switch. Utgjør neppe den store forskjellen i et hjemmenettverk med to maskiner koblet opp mot inett, men prisen er vel ca den samme som en hub. Lenke til kommentar
eiga Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Ett annet argument for å bruke switch, er at den er full-duplex. En HUB er normalt halv-duplex(og faktisk dyrere i dag en hva en switch er). Full-duplex: to-veis kommunikasjon(sende og motta sammtidig). Half-duplex: en-veis kommunikasjon(en av gangen). Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Mmm.. jeg har to HUB'er liggende, og begge er full duplex. Mulig at jeg bare har unormale huber da men Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Mitt spørsmål er da: Bør jeg velge HUB eller switch? Jeg ville ikke valgt noen av delene jeg! Ville heller ha kjøpt en bredbåndsrouter! Hvis du lurer på hvor det kan skaffes så klikk på linken under! ----------------------------------------------------------------------------------------------->Altså her!<----------------------------------------------------------------------------------------------- Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Sikker på det p-in-p? Fullstendig unødvendig å ha en ruter i tillegg til modemet/ruteren med dhcp som tele2 leverer. Blir bare rot med alle de IP-adressene Trådstarter: Kjøp deg en switch. Ingen grunn til å kjøpe hub nå lenger. Denne har jeg. Fungerer utmerket. Lenke til kommentar
eiga Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Mmm.. jeg har to HUB'er liggende, og begge er full duplex.Mulig at jeg bare har unormale huber da men Så fikk du meg til å ta en google for deg, her er hva jeg fant: utdrag fra www.cormantech.com ...... Half and Full Duplex Operation Note that communication between a node and the hub is carried on in "half duplex" mode. That is, at a given time a node can be either transmitting or receiving a packet, but not both at the same time. It didn't take long for somebody to notice that this half-duplex mode of operation does not make full use of the available wiring. Since there are separate wires for transmit and receive, why not transmit and receive at the same time? We have finally arrived at the reason for this article. Ethernet cards that support full duplex operation allow transmitting and receiving to occur at the same time. Of course, this means that the card no longer detects collisions, because they no longer exist! In point of fact, full duplex Ethernet really is not Ethernet at all, since it completely does away with the CSMA/CD protocol. Therefore, an Ethernet hub cannot support full duplex operation because it violates Ethernet's collision detection mechanism. Instead of a simple Ethernet hub, we now need an Ethernet "switch" (see accompanying article) to shuttle data to and from each of the full duplex nodes attached to it. ..... Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 6. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2004 Takk for gode svar. På Komplett.no finnes det mange forskjellige switcher, og den billigste koster under 200 kr. Har det noen hensikt å kjøpe en dyrere, så lenge jeg kun skal ha to maskiner tilkoblet? Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Like greit å kjøpe den billigste de har ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå