Radhoo Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 (endret) Jeg har blitt bitt av klassisk musikk billen. Er det noen som kan anbefale gode hele konserter? Gi meg navn... Gjerne være rolig, f.eks Pachelbels Canon av Bach. Gjerne der fioliner får lov å "leke" seg. Husk at jeg er nybegynner så noe alt for innviklet er jeg ikke på jakt etter. Noe som passer for en som nettopp har begynt å høre på klassisk musikk... Endret 5. mars 2004 av Radhoo Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Leif Ove Andsnes spelar ikkje fiolin, men eg vågar meg likevel frampå med nokre tips: Rachmaninovs pianokonsert nr. 3 og a-mollkonserten til Grieg er to konsertar som eg set stor pris på. Musikken går frå det vakraste vare til mektige parti med fullt symfoniorkester som får det til å klø i luftpianofingrane. Eg har altfor lite peiling på klassisk musikk sjølv, men når bestemor seier desse platene er bra, så er dei det! Lenke til kommentar
HansArne Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Hvis du liker Fiolin må Spring fra fire årstider av Vivaldi være midt i blinken Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 6. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2004 joa fine de.. men jeg er på jakt etter mer i stilen til Pachelbels Canon av Bach... Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Smetana: Die Moldau. (Denne anbefales på det sterkeste for "nybegynnere") Tsjaikovskij: Svanesjøen Litt "tyngre": Beethoven: 5. Skjebnesymfonien er et must og nr. 3 Eroica Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 (endret) Wolfgang Amadeus Mozart - Requiem bør du høre på. Den inneholder bl.a. den udødelige Dies Irae, et av de mektigste verkene som fins. Må spilles HØYT. Og MP3-kvalitet er bare ikke klassisk musikk verdig overhodet. Mister masse instrumenter i rotet når den kodes om. Må høres i ren WAV eller på CD-plate. Endret 6. mars 2004 av Bitex Lenke til kommentar
Bach Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 (endret) Hilary Hahn har gitt ut noen skiver på Sony. Veldig gode innspillinger og dama har full kontroll på fela. En annen innspilling jeg stadig anbefaler: To klarinettkonserter av Mozart med en solist som heter Sabine Meyer. Utgitt på EMI i en serie de kaller "Great recordings of the century". Og om du skal over på piano: Goldbergvariasjonene med Murray Perahia. Dette er en klassiker og kan etter min mening vanskelig gjøres bedre. Alle skivene skal være greie å få tak i. Naxos har mye bra til en billig penge. Innspillinga deres av requiemet til Mozart er en av de bedre (og den eneste uten surt solohorn på "TubaMirum"... ). Også fantes det tidligere en 39,50-serie som het "the RoseCollection" med skammelig gode innspillinger. Sikkert mulig å finne i tilbudsbøttene fremdeles. Edit: http://www.classical.net/music/frames/index.html Veldig god guide som har delt inn anbefalinger i feks epoker. Det er nok innenfor barokken du finner mer av det du leter etter, tenker jeg. Endret 7. mars 2004 av Bach Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 (endret) Annet utrolig digg pianoverk er Appassionata av Beethoven. Mer kraftfullt og rocka pianospilling finnes neppe. Særlig del 1 er sinnsyk. Veldig teknisk avansert, veldig fort, og veldig hardt. Se etter utgivelsen av Naxos (billig klassisklabel, de har alltid ei hylle i platebutikker) med Jenõ Jando på piano. Jeg har alle de 3 største pianosonatene på ei plate, Pathetique, Moonlight (som de fleste kjenner) og til slutt Appassionata. Appasionata er bl.a. sentral i en av vampyrbøkene til Anne Rice (Memnoch the Devil), der ei gal jente spiller denne sangen hver dag, og spiller den så "passionate" at det vekker vampyren Lestat opp fra nesten-døden, etter å ha vært i sjokk i månedsvis. Bare for å snakke med jenta som spiller så fantastisk hver kveld. Edit: synes du kirkeorgel musikk er tøfft, se etter platene til Ton Koopman. Han spiller de fleste Bach-verkene i søvne tror jeg Endret 7. mars 2004 av Bitex Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 jeg har nå en Carl orff - o fortuna her nå og Vangelis sin Excalibur. Er det den identisk samme? Den fra orff er fra verket Carmina Burana og den fra vangelis er fra the best of plata... kan det være at Vangelis var den som laget Carmina Burana som jeg hører på?? Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 Mens jeg spør... Hva heter Bach konserten for to fiolier? Jeg så et program på NRK som het: Musikk på søndag - Bach på prøve. Men fikk ikke med meg hva konserten het... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 (endret) Vangelis har nok bare laga en coverversjon. Han er en ganske annen type komponist, som mest lager store oppsetninger for synther og orkester (Mythodea), eller rolig popmusikk for synth. Orff har fortsatt orginalen ja, men den finnes sikkert i utallige innspillinger av forskjellige symfoniorkestre/kor. Har til og med hørt technoversjoner (blæ) Endret 8. mars 2004 av Bitex Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 (endret) Nyttårskonserten som går på NRK hver første nyttårsdag er tøff, men hva pokker heter den? Kanskje ikke helt konvensjonell klassisk, men Deep Purple - Concerto For Group And Orchestra er utrolig fet! "Performed live on Wednesday 24th September 1969 at The Royal Albert Hall, London, England." Endret 8. mars 2004 av olsen Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 8. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2004 (endret) Er det noen som vet hva den konserten som Bach lagde for to fioliner? Den som var på Musikk på søndag - Bach på prøve på nrk for noen mnd'er siden. Har hørt igjennom nesten alle tipsene deres. veldig bra musikk... edit: den heter vel ikke: Concerto for 2 violins huff... så enkelt kan det være ja... Endret 8. mars 2004 av Radhoo Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Søkte på Google http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-...ach+two+violins Han har visst skrevet flere konserter for fioliner. Du får finne den selv. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Bare hør på Bach sin Chello suite og Brandenburg conserto. Vivaldis fire årsider og Albinoni - Tomaso Adagio. Nå er jeg ei en ekspert på klassisk, så hvis jeg har stavet noe feil, så beklager jeg på det høyeste. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Tchaikovsky - The Nutcracker-Ballet Suite OP 71a-Waltz of the Flowers.mp3 anbefales Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå