Gå til innhold

Digitalt vs. vanlig kamera

Anbefalte innlegg

Heisann... Tenkte dette var forumet for å spørre : hvordan er kvaliteten på et digitalt kamera i forhold til et vanlig kamera??

-Tenkte å kjøpe digitalt kamera til en del tusen men lurer på hvordan kvaliteten er på bildene i forhold til et vanlig kamera... Et digitalt kamera har for meg mange fordeler skjønner dere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fotografert analogt i mange år og gikk over til digitalt ca '98.

Fordelen med digitalk. er at du ikke har utgifter til film.

Dertil har du muligheten til å endre bildet i et redigeringsprogram før utskrift.

Utskriftskostnader er også rel. lave. Men utstyret koster jo endel da.

Til ditt spørsmål om kvalitet, så er det bare å si at kvaliteten er det ikke noe å utsette på, forutsatt at du kjøper et kamera med 2MPiksler eller mer. Og at du kjører ut kopier i "håndterlige" formater.

Litt mer om dette som støtter mitt syn kan du lese HER

skarsk

[ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-03-24 21:07 ]

Lenke til kommentar

Bildekvaliteten på nye, dyre digitale kameraer er generelt god, men ikke bedre enn film. Fordi digitale kameraer er så dyre, får man bedre bildekvalitet for pengene hvis man kjøper analogt kamera. Optikk, eksponeringskontroll mv. er vel så viktig for bildekvaliteten som oppløsningen på bildebrikken.

Hvis du bare er opptatt av bildekvalitet, kan du trygt kjøpe et analogt kamera, og vente et år eller to med å kjøpe digitalt. De digitale kameraene vil da sikkert ha falt såpass i pris at du uansett ikke taper penger på dette.

Generelt ville jeg tenkt mer på behovene dine enn bildekvalitet ved valg av kameratype. Hvis du først og fremst ønsker å ha bildene i et fotoalbum, kan du trygt velge analogt. Ønsker du å ha bildene i digital form, bør du velge digitalkamera.

MLW

Lenke til kommentar
Gjest mafister

jeg tenkte bare å tipse deg om en side der du finner mye godt stoff; http://www.dpreview.com/

Her finner du også en mengde omtaler av alle aktuelle digitale kamera, samt bilder tatt med de respektive kameraene.

Selv har jeg et ganske dyrt kamera som jeg kjøpte for noen mådeder siden, (nikon coolpix 5000), jeg er STRÅLENDE fornøyd! Utskriftskavaliteten er super, dessuten får du en masse ekstrafinesser med et digitalt kamera som du ikke har med de vanlige filmkameraene; du kan prøve og feile mye, uten tanke på filmkostnadene, bildene går rett på nett, du kan ta opp video med så og si alle nye kameraer, stille hvitbalanse så du slipper gal fargegjengivelse i kunstig lys osv osv. Kjøp kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...